اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خواستار بازگشایی کافی‌نت‌ها و پاساژهای کامپیوتری شد

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
مطالعه 4 دقیقه
رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران با ارسال نامه‌ای به اتاق اصناف خواستار بازگشایی کافی‌نت‌ها و پاساژهای کامپیوتری شد.
تبلیغات

بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی فعالیت‌های صنفی به‌عنوان فعالیت‌های پرخطر شناخته شده و تعطیل شده‌اند. از جمله‌ی این اصناف می‌توان به آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی اشاره کرد که تا اعلام عادی شدن شرایط شیوع بیماری کرونا از طرف وزارت بهداشت همچنان تعطیل هستند.

حال محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران با ارسال نامه‌ای به اتاق اصناف خواستار بازگشایی مجدد واحدهای صنفی رسته‌ی کافی‌نت و همچنین پاساژهای کامپیوتری شده است. او در این نامه نوشته است باتوجه به اینکه تمامی اصناف موظف به ثبت‌نام در سامانه‌ی وزارت بهداشت هستند پیش‌بینی می‌شود بار ترافیکی عظیمی در این مدت به سرورهای این سامانه تحمیل شده و درنتیجه عده‌ای به دلیل سرعت پایین اینترنت و عدم آگاهی از نحوه‌ی ثبت‌نام از نام‌نویسی جا بمانند؛ در چنین شرایطی کارمندان کافی‌نت به دلیل تبحری که در نام‌نویسی دارند و همچنین دسترسی به اینترنت با سرعت بالا، می‌توانند روند ثبت‌نام اصناف در سامانه‌ی وزارت بهداشت را تسهیل کنند.

رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران دلیل دیگر درخواست خود برای بازگشایی کافی‌نت‌ها را ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی سال آینده عنوان کرده است. به‌گفته‌ی او بسیاری از خانواده‌ها به اینترنت خانگی و پرینتر برای چاپ رسید دسترسی ندارند و کافی‌نت‌ها می‌توانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. او در ادامه به وام یک میلیون تومانی دولت به یارانه‌بگیران اشاره کرده و حضور کافی‌نت‌داران را برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه لازم دانسته است. البته بارها تأکید شده است که درخواست وام یک میلیون تومانی تنها با ارسال پیامکی از سوی سرپرست خانواده امکان‌پذیر است و نیازی به ثبت‌نام اینترنتی نیست.

به‌گفته‌ی فرجی تعداد مشمولان بیمه‌ی بیکاری باتوجه به تغییر ساختار اقتصادی کشور افزایش پیدا کرده است و این افراد برای بهره‌مندی از حقوق خود باید در سامانه‌های اعلام‌شده ثبت‌نام کنند و این موضوع یکی دیگر از دلایل لزوم بازگشایی مجدد کافی‌نت‌ها است.

رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران در ادامه توضیح داد که فعالیت‌های کافی‌نت‌ها در صورت بازگشایی مجدد مطابق پروتکل‌های امنیت بهداشتی انجام خواهد گرفت. به‌عنوان مثال می‌توان از ورود ارباب رجوع به داخل واحد جلوگیری کرد به این صورت که مدارک از ایشان دریافت شود و پس از انجام شدن کار، با یک تماس تلفنی از او خواسته شود که به در واحد مراجعه کرده و مدارک خود را به‌همراه مجوز یا رسید پایان کار دریافت کند.

رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران با نوشتن نامه‌ی دیگری خطاب به قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران خواستار بازگشایی مجدد پاساژهای کامپیوتری شده است. او در این نامه نوشته است باتوجه به دستور رئیس جمهور و ستاد ملی مبارزه با کرونا پاساژها و مراکز تجاری تا اطلاع ثانوی اجازه‌ی فعالیت و بازگشایی واحدهای صنفی خود را ندارند اما پاساژهای کامپیوتری به‌صورت تخصصی و انحصارا در زمینه‌ی صنف رایانه فعالیت می‌کنند و محلی برای تجمع و تفریح نیستند؛ زیرا غیر از مرتفع کردن نیازهای مرتبط با رایانه امکان استفاده‌ی دیگری از این محل‌ها وجود ندارد.

به‌گفته‌ی فرجی پاساژهای کامپیوتری دارای تهویه‌ی مناسب و سقف بلند برای گردش هوا هستند و عمدتا در مرکز شهر قرار دارند نه در مکان‌های پرترددی مانند بازار بزرگ تهران. همچنین تمهیداتی برای بازگشایی مجدد واحدهای صنفی داخل پاساژ اندیشیده شده است؛ به‌عنوان مثال واحدهای تا متراژ ۲۰ متر باید با حداکثر سه نفر، واحدهای بین ۲۰ تا ۳۰ متر با حداکثر چهار نفر، واحدهای بین ۳۰ تا ۴۰ متر با پنج نفر و واحدهای بیش از ۴۰ متر با ۶ نفر فعالیت خود را آغاز کنند. فرجی همچنین تأکید کرده است که حدود ۸۰ درصد واحدهای صنفی این اتحادیه امکان ارائه‌ی خدمات به‌صورت فروش اینترنتی و غیرحضوری را دارند اما برای ارسال کالا باید به انبار خود دسترسی داشته باشند. 

رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران در پایان پیشنهاد داده است که درصورت صلاحدید با مجوز بازگشایی واحدهای صنفی رایانه‌ای به‌همراه رعایت تمامی ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی موافقت شود تا این واحدهای تجاری به‌صورت نیمه‌باز و تنها به منظور تردد همکاران برای ارسال کالا از انبار توسط پیک به دست مشتری (مانند فروشگاه‌های اینترنی) فعالیت کنند.

اتحادیه صنف رایانه
اتحادیه صنف رایانه
اتحادیه صنف رایانه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات