معرفی کتاب شرکت خلاقیت؛ خاطرات بنیان‌گذار پیکسار اثر اد کتمول

پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
کمتر کسی است که شرکت بزرگ پیکسار، سازنده‌ی انیمیشن‌های معروف دنیا را نشناسد. این کتاب داستان شکل‌گیری پیکسار از زبان مؤسس آن است.
تبلیغات

مدیریت قدرتمند به چه معنا است؟ خلاقیت چگونه وارد کسب‌وکار می‌شود و چه اثری دارد؟ چگونه می‌توان بر نیروهای دیده‌نشده‌ای غلبه کرد که در مسیر کسب‌وکار از خلاقیت جلوگیری می‌کنند؟ چگونه می‌توان سازمانی برپایه‌ی خلاقیت و حلِ‌مسئله بنا کرد؟ کتاب «شرکت خلاقیت» برای این پرسش‌ها پاسخ‌هایی دارد.

اد کتمول، مؤلف کتاب «شرکت خلاقیت»، یکی از بنیان‌گذاران شرکت پیکسار و در‌حال‌حاضر مدیرعامل پیکسار و دیزنی است. شرکت پیکسار خالق انیمیشن‌هایی چون «کوکو» و «درون و بیرون» و «داستان اسباب‌بازی» است؛ انیمشن‌هایی که در زمان خود از بهترین‌ها محسوب می‌شوند. اد کتمول از تمام مراحل ساخته‌شدن این شرکت از آغاز تا پایان صحبت کرده است. گفته‌های او تجربیات بسیار ارزشمندی برای کسانی است که می‌خواهند مسیر خلاقیت و کارآفرینی را به‌درستی طی کنند و به‌موفقیت برسند.

کتاب شرکت خلاقیت اد کتمول/creativity inc

حرف اصلی کتاب شرکت خلاقیت (Creativity inc)

کتاب حاضر مجموعه‌ای از نوشته‌های نافذ و صریح اد کتمول، مؤسس شرکت پیکسار، درکنار استیو جابز و جان لستر است که جزء‌به‌جزء ایجاد شرکت و استفاده از خلاقیت در کسب‌وکار را شرح می‌دهد. او از خلاقیت و رؤیاهایی می‌گوید که درنهایت، ساخته‌شدن این شرکت را باعث شده است. این کتاب حتما برای علاقه‌مندان و خوانندگان کتاب‌های «چیپ و دن هیث» و «تام پیترز» و «دنیل پینک» جذاب خواهد بود.

کتاب «شرکت خلاقیت» برای مدیرانی نوشته شده که می‌خواهند کارمندانشان را به مقام والاتر برسانند. همچنین، راهنمایی سودمند برای افرادی است که برای ایجاد خلاقیت می‌کوشند. این کتاب سفری به مرکز فکر، گروه اندیشمندان، جلسه‌ها و ملاقات‌های شرکتی است که برخی از فیلم‌های موفق‌ تاریخ در آن ساخته شده‌اند. درحقیقت، موضوع اصلی کتاب خلاقیت و ایجاد فرهنگ خلاق در شرکت است. بااین‌حال، علاوه‌بر آن از زبان نویسنده در مقام مدیرعامل شرکت پیکسار، بیان ایده‌هایی است که بهترین‌ها را در ما ممکن می‌سازد.

۲۰ سال متوالی، پیکسار بر قله‌های بلند دنیای انیمیشن ایستاده و تولید این انیمیشن‌های کم‌نظیر را در کارنامه دارد: «داستان اسباب‌بازی»، «شرکت غول‌ها»، «در جست‌وجوی نمو»، «شگفت‌انگیز» و «بالا». لذت داستان‌سرایی و طرح‌های مبتکرانه و احساسات واقعی و معتبر، ویژگی‌هایی هستند که فیلم‌های پیکسار دارند و باعث می‌شوند درسی عملی برای خلاقیت به‌شمار آیند. اد کتمول ایده‌ها و شیوه‌هایی را در این کتاب نشان می‌دهد که پیکسار را به اوج خلاقیت رسانده و به برانگیختن تحسین کارشناسان و سودآوری فراوانش منجر شده است.

کتاب شرکت خلاقیت اد کتمول/creativity inc

اد کتمول در جوانی رؤیایی بزرگ داشت: «ساختن اولین فیلم انیمیشن کامپیوتری». او این آرزو را به‌عنوان دانشجوی دکتری در دانشگاه یوتا تحقق بخشید؛ جایی‌که بسیاری از پیش‌گامان علوم کامپیوتر از آنجا کارشان را آغاز کردند. این پروژه شروعی بود برای ایجاد شرکت پیکسار با همکاری استیو جابز و جان لستر که در سال ۱۹۸۶ شکل گرفت. ۹ ماه بعد «داستان اسباب‌بازی» ساخته شد و دنیای انیمیشن را برای همیشه تغییر اساسی داد. هسته‌ی اصلی موفقیت این فیلم و ۱۳ فیلم دیگری که در‌ادامه ساخته شد، فضای خاص و منحصربه‌فردی بود که اد کتمول و شرکا در پیکسار برای محافظت از خلاقیت به‌وجود آورده بودند.

از متن کتاب

در ادامه این مطلب، برخی از توصیه‌هایی را می‌خوانیم که اد کتمول و همکارانش در این کتاب درباره‌ی مسیر حفظ خلاقیت ذکر کرده‌اند:

  • ایده‌ای جذاب را به گروهی معمولی بدهید، آن‌ها خرابش می‌کنند. بااین‌حال، اگر همین ایده را به گروهی قوی بدهید، آن‌ها این ایده را اصلاح می‌کنند و نتیجه‌ی بهتری از آن به‌دست می‌دهند. 
  • اگر تلاش نکنید آنچه را کشف کنید که طبیعتا دیده و درک نمی‌شود، حتما در مسیر رهبری خود دچار مشکل می‌شوید.
  • وظیفه‌ی مدیر نیست که از خطر جلوگیری کند؛ بلکه وظیفه‌‌اش این است که خطر را برای دیگران ایمن‌سازی کند.
  • هزینه‌ی پیشگیری از خطاها معمولا بیشتر از هزینه‌ی اصلاح خطا است.
  • ساختار ارتباطی شرکت نباید آینه‌ی ساختار سازمانی آن شرکت باشد. هرکس باید بتواند با هرکسی در شرکت گفت‌وگو کند.
  • تصور نکنید موافقت عمومی صرفا به تغییر منجر می‌شود. برای تغییر گروه حتی وقتی همگی آمادگی دارند، باید انرژی درخورتوجهی صرف کرد. 

هفت اصل اساسی ایجاد فرهنگ خلاق در سازمان

اد کتمول در کتاب «شرکت خلاقیت» به ۷ اصل اساسی برای ایجاد فرهنگ سازمانی خلاق و موفق اشاره می‌کند که در پیکسار اجرا شده است. آن ۷ اصل عبارت‌اند از:

  • کیفیت، بهترین طرح هر کسب‌وکار است. این موضوع باید ذهنیت شما در آغاز هر کاری باشد.
  • شکست، زیان اجباری نیست. ضرورت این است که هر کاری را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. ترس و شکست را ازهم جدا کنید.
  • افراد از ایده‌ها مهم‌ترند. هنگام استخدام به کارها و توانایی‌هایی توجه کنید که فرد ظرفیت آن‌ را دارد و در آینده می‌تواند انجام دهد. کارهایی که حالا می‌تواند انجام دهد، کم‌اهمیت‌تر از ظرفیت‌های او برای رشد بعدی است. 
  • برای هرچیز ناشناخته‌ای آماده باشید. اتفاقات پیش‌بینی‌نشده و تصادفی رخ می‌دهند. به‌جای اتلاف وقت در چنین موقعیت‌هایی، باید کارمندانتان را برای مقابله با این موقعیت‌ها تقویت کنید و آن‌ها را آزاد بگذارید تا راه‌حل خود را بدون اجازه‌گرفتن ارائه دهند.
  • مراحل کار را به‌واسطه‌ی هدف پیچیده نکنید. آسان‌تر و تسریع و بهتر کردن مراحل کار باید جزو کارهای همیشگی باشد. هدف انجام کار به بهترین نحو ممکن است.
  • هرکس باید بتواند با هرکس دیگر فارغ از سلسله‌مراتب سازمانی در شرکت گفت‌وگو و تعامل برقرار کند.
  • تذکرهای سودمند ارائه دهید. یادآوری‌های شما باید شامل این موضوع‌ها باشد: چه چیزی نادرست است؟ چه چیزی جا افتاده است؟ چه چیزی شفاف نیست؟ تذکر مفید تقاضایی را عنوان نمی‌کند.

درباره‌ی نویسنده

اد کتمول، یکی از بنیان‌گذاران شرکت پیکسار و مدیر شرکت‌های پیکسار و دیزنی، در سال ۱۹۴۵ به‌دنیا آمده است. از تلاش‌های او تاکنون با ۵ جایزه‌ی آکادمیک ازجمله «جایزه‌ی گوردون» در شاخه‌ی گرافیک کامپیوتری قدردانی شده است. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه یوتا در مقطع دکتری رشته‌ی علوم کامپیوتر است.

امی والاس، گردآورنده‌ی کتاب «شرکت خلاقیت»، در مجله‌های نیویورک‌تایمز و لس‌آنجلس به‌عنوان ویراستار و گزارشگر مشغول فعالیت بوده است. او در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و اخیرا ستون ماهیانه‌ای در بخش کسب‌وکار مجله‌ی نیویورک‌تایمز ایجاد کرده است.

درباره‌ی کتاب

کتاب «شرکت خلاقیت» یکی از کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز و بهترین کتاب سال هافینگتن‌پست شناخته شده است. عنوان کامل این کتاب «شرکت خلاقیت؛ غلبه بر نیروهایی نادیدنی که در مسیر خلاقیت واقعی قرار دارند» است که آن را اد کتمول در اپریل۲۰۱۴ به زبان انگلیسی و در ۳۶۸ صفحه نگاشته است. این کتاب در وب‌سایت آمازون برای خرید دردسترس است. البته، در آمازون ویرایش‌های مختلفی از کتاب وجود دارد. «شرکت خلاقیت» در رده‌ی موضوعی خلاقیت در کسب‌وکار و فرهنگ و کارآمدی سازمانی دسته‌بندی شده است. 

کتاب شرکت خلاقیت اد کتمول/creativity inc

ترجمه‌های کتاب

در سال ۱۳۹۶، انتشارات هورمزد کتاب حاضر را با عنوان «شرکت خلاقیت» و ترجمه‌ی ریحانه توکلی منتشر کرده است. سال بعد، انتشارات ملیکان نیز این کتاب را با ترجمه‌ی شورش بشیری به بازار روانه کرد. هر دوِ این ترجمه‌ها روان و گویا است. گفتنی است شورش بشیری کتاب «کفش‌باز خاطرات؛ بنیان‌گذار نایک» را نیز ترجمه کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات