معرفی کتاب کفش باز خاطرات خالق نایک اثر فیل نایت

پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
حتما برند معروف کفش نایک را می‌شناسید. کتاب کفش‌باز داستان زندگی فیل نایت بنیان‌گذار نایک را شرح می‌دهد. در معرفی این کتاب همراه ما باشید.
تبلیغات

کتاب کفش‌باز Shoe dog خاطرات خالق نایک، اثر فیل نایت بنیان‌گذار مؤسسه نایک، در مورد سرگذشت موسس نایک و چگونگی شکل‌گیری این برند مشهور نوشته شده‌است. این کتاب را فیلیپ نایت (به اختصار فیل نامیده می‌شود) با صداقت گیرایی نوشته‌است و در آن از تمام شکست‌ها، اشتباهات و مشکلاتی که بر سر راه او تا رسیدن به هدف نهایی بوده، با مخاطب خود حرف زده‌ است. طوری‌که حس می‌کنید با او سر یک میز نشسته‌اید و در حال گوش دادن به داستان زندگی پرهیجانش هستید.

این کتاب می‌تواند در زمره‌ی کتاب‌های انگیزشی به‌شمار برود، با اینکه نه با هدف ایجاد انگیزه بلکه با هدف انتقال تجربیات ارزشمند نویسنده به مخاطب نوشته شده‌است. اما سادگی و رهایی کلام فیل نایت، خواننده را در خود فرو می‌برد و می‌خواهد که تا پایان داستان زندگی‌اش با او همراه شود. نوشته‌های کتاب به‌طرز عجیبی به خواننده‌اش حس انگیزه و امید را القا می‌کند و به او می‌گوید که اگر بخواهد، او هم می‌تواند به موفقیت‌های چشمگیری مثل نایک برسد. این کتاب به‌درستی نشان می‌دهد، برای موفق بودن لازم نیست آدم خاص یا متفاوتی باشید یا جای مشخصی زندگی کنید یا از خانواده‌ی ویژه‌ای باشید. فیل نایت یک آدم کاملا معمولی از یک خانواده‌ی معمولی بوده که در شهری معمولی زندگی می‌کرده‌ است.

سخن اصلی کتاب

کتاب با یکی از روزهای عادی فیل شروع می‌شود. روزی که مانند همیشه کفش‌هایش را می‌پوشد، بند آن‌ها را محکم می‌کند و برای دویدن روزانه‌اش به بیرون از خانه می‌رود. او قدم در یک جاده‌ی خاکی می‌گذارد که اطرافش را درختان پوشانده‌اند. اینجا اورگون، شهری ساکت، کوچک، زیبا، سرسبز و بدون هیچ اتفاق غیرمعمولی است. فیل فکر می‌کند اگرچه شهرش را دوست دارد، اما از اینکه هیچ اتفاق بزرگ و خاصی از آنجا آغاز نشده است، افسوس می‌خورد.

یاد حرف معلمش می‌افتد که برای او فردی قابل ستایش و دوست‌داشتنی است. او گفته‌ بزدل‌ها هیچ‌وقت شروع نمی‌کنند و ضعیف‌ها در طول مسیر می‌میرند و فقط ما می‌مانیم.

running/کتاب کفش باز

فیل نایت به‌دلیل علاقه بی‌حد خود به دویدن همیشه آرزو داشت ورزشکار بزرگی بشود. اما اگرچه ورزشکار خوبی بود، این آرزو به حقیقت نپیوست. او در ۲۴ سالگی به‌ناچار تسلیم این حقیقت می‌شود، و پس از آن فکر می‌کند که چطور می‌تواند بی‌آنکه ورزشکار حرفه‌ای و بزرگی باشد، احساس ورزشکار بودن کند. درست همینجا است که ایده‌ی ارائه‌ی نوعی کفش مناسب دوندگی به کارخانه‌های تولید کفش ژاپنی به ذهنش خطور می‌کند.

در ادامه‌ی کتاب فیل، ما را با داستان‌سرایی فوق‌العاده جذابش با زندگی خود و چالش‌های پیش رو همراه می‌کند. او قدم به راهی می‌گذارد که سختی‌های بسیاری دارد. اما او یاد گرفته‌ است تا زمانی‌که برنده نشده از پا ننشیند. نویسنده جایی از کتاب در میان خاطراتش می‌گوید که گاه‌گاهی با یکی از دوستانش مسابقات سخت و نفس‌گیر بدمینتون را برگزار می‌کرده و یک‌روز ۱۱۶ بار با هم مسابقه می‌دهند. چرا ۱۱۶ بار؟ چون فیل ۱۱۵ بار از رفیقش می‌بازد و در مرتبه‌ی ۱۱۶ بالاخره برنده‌ی بازی می‌شود.

چنین همتی را فقط از چنین انسانی می‌توان سراغ داشت. برندی که از هیچ به یکی از معروف‌ترین برندهای کفش ورزشی رسید. او داستان خودش را به‌گونه‌ای تعریف می‌کند که در پایان نظر شما را نسبت به برند نایک تغییر می‌دهد. دانستن دلایل موفقیت یک برند مشهور، می‌تواند جذاب و در عین حال آموزنده باشد. به‌ویژه برای افرادی که امید خود را زود از دست می‌دهند، یا تصور می‌کنند برای موفقیت باید شرایط خاصی داشته‌باشند، یا تحمل شکست را ندارند، بسیار آموزنده است.

nike shoes/کتاب کفش باز

بخش‌هایی از کتاب

فیل می‌گوید:

در ۲۴ سالگی یک ایده‌ی دیوانه‌وار به‌ذهنم خطور کرد. به‌نوعی من هم مانند تمام زنان و مردان جوانی که تازه وارد دهه‌ی سوم زندگی خود می‌شوند، از هراس روزهای آینده و تردید به خود گیج و منگ بودم؛ اما به به خودم قبولاندم که دنیا محصول ایده‌های دیوانه‌وار است. تاریخ چیزی نیست جز زنجیره‌ی دور و درازی از ایده‌های دیوانه‌وار. چیزهایی که بیش از هر چیز عاشقشان بودم. چیزهایی مثل کتاب، ورزش، دموکراسی و تجارت آزاد، همه و همه مولد ایده‌های دیوانه‌وار کسی بودند.

در بخش دیگری از کتاب فیل از مکالماتش با پدر خود در زمانی‌که برای رفتن به ژاپن از او کمک می‌خواهد، نوشته‌است:

موضوع سفر به ژاپن را همراه‌با ایده‌ی دیوانه‌وارم برای پدر مطرح کردم. گفتم: پدر، یادت میاد که قبل از این در مورد آرزوهایم حرف زده بودم؟ اینکه دلم می‌خواهد برم و دور دنیا را ببینم؟ خب، الان دارم فکر می‌کنم توقفی هم در ژاپن داشته‌ باشم. یادت هست از آن ایده‌ی دیوانه‌وارم برایت گفتم؟ کفش‌های دوی ژاپنی؟ تاثیر ژاپنی‌ها بسیار می‌تواند در این بازار عظیم باشد.داشتم از صیغه‌ی مبالغه استفاده می‌کردم. داشتم از تکنیک فروش پرهیاهو، فوق‌العاده پرهیاهو، استفاده می‌کردم، چون همیشه از فروختن متنفر بودم و شانس این نوع فروش به‌خصوص صفر بود. 
فیل نایت/کتاب کفش باز

درنهایت پاراگراف پشت جلد که گویای تمام حرف‌های این کتاب است، اینطور نوشته شده‌است:

جدا از اینکه چه کسب‌وکاری داشته‌باشید یا اینکه در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌باشید، این کتاب داستان رسیدن به خواسته‌ها و آرزوها است. راهنمای از هیچ‌چیز به همه‌چیز رسیدن. راهنمای گوش دادن به صدای قلب و دویدن دنبال آرزوها. داستان شکست خوردن و برگشتن از عمق تاریکی شکست. داستان هدر ندادن استعداد. 

درباره‌ی کتاب 

این کتاب بهترین کتاب در زمینه‌ی مدیریت در سال ۲۰۱۶ بوده‌ است. همچنین بیل گیتس و وارن بافت از چهره‌های سرشناس در فضای موفقیت در کسب‌وکار این کتاب را به‌عنوان بهترین کتاب سال ۲۰۱۶ انتخاب کرده‌اند. بیل گیتس درباره‌ی این کتاب گفته‌است:

خواننده در طول کتاب مدام انتظار دارد که با شکست سنگینی روبه‌رو شود. حال آن‌که امروزه می‌بینیم در سراسر جهان در هر خیابان مهمی که قدم بگذاری، لوگوی منحصر بفرد نایک می‌درخشد.

این کتاب در بسته‌بندی موضوعی جزو کتاب‌های بیوگرافی، مدیریتی و کسب‌وکار قرار دارد و نه‌تنها هر مدیری باید آن‌ را بخواند، بلکه برای هر انسانی که به تحقق رویاها و آرزوهای خود فکر می‌کند، مفید است. کتاب کفش‌باز با عناوین دیگر نیز مانند کفش فروش پیر و سمفونی کفش‌ها نیز چاپ و منتشر شده‌است. آن را می‌توانید روی سایت آمازون با عنوان Shoe dog و همینطور در سایت‌های فروش کتاب دیجیتال مثل فیدیبو و طاقچه به‌راحتی پیدا کنید.

به‌دلیل ترجمه‌های مختلف این کتاب، تعداد صفحات آن متفاوت بوده و از ۳۰۰ صفحه تا ۴۸۵ صفحه به چاپ رسیده‌است. در بخش درباره‌ی مترجمین، شرح کوتاهی درباره‌ی ترجمه‌های مختلف کتاب می‌دهیم.

درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب

phil knight/فیل نایت/نایکی

فیلیپ نایت، زاده‌ی امریکا در سال ۱۹۳۸ یک تاجر متشخص و یک انسان خیرخواه است. او در سال ۱۹۶۲ به ایده‌ی تأسیس نایک رسید و بعد از تولید کفش‌ها ابتدا خود اقدام به فروش آن‌ها کرد. او متولد مکانی آرام به‌نام اروگون در آمریکا است و در همان‌جا درس خواند و فارغ‌التحصیل شد. در حال حاضر صاحب یکی از بزرگ‌ترین برندهای دنیا یعنی شرکت نایک است که هجدهمین رتبه برترین برندها را در دنیا به خود اختصاص داده‌است. در اگوست ۲۰۱۸، فوربس او را ۲۶ امین فرد ثروتمند جهان معرفی کرده‌است. 

به خودتان ایمان داشته‌باشید. اما به خود ایمان هم ایمان داشته‌باشید.

پدر فیل نقش پررنگی در رسیدن او به هدفش داشت. وقتی که پدر با کار کردن تابستانه‌ی او در دفتر روزنامه‌اش به‌نام روزنامه‌ی اورگان مخالفت کرد، فیل ناچار شد به‌جای دیگری برای کار کردن مراجعه کند. پدر معتقد بود فیل باید صاحب کسب‌وکار خودش بشود. فیل به‌صورت شیفت شبانه در روزنامه‌ی اورگونیان کار می‌کرد و صبح‌ها حدود ۷ مایل تا خانه را می‌دوید. همچنین درست زمانی‌که ایده‌ی نایک به ذهن فیل رسید و از پدرش درخواست کمک کرد، پدر به او ۵۰ دلار قرض داد تا بتواند به ژاپن برود و ایده‌ی خود را عملی کند. 

او به‌عنوان رئیس شرکت در سال ۲۰۱۶ بعد از ۵۲ سال کار در نایک بازنشسته شد.

درباره‌ی مترجمین کتاب Shoe dog

اولین ترجمه‌ی این کتاب در ایران در سال ۱۳۹۵ به‌نام سمفونی کفش‌ها توسط علیرضا پارسائیان و نیلوفر سرخوش انجام شده است. این کتاب در بین تمام ترجمه‌ها بیشترین تعداد صفحه را دارد.

انتشارات ملیکان ترجمه‌ی این کتاب را از شورش بشیری ، در ۳۲۸ صفحه منتشر کرده که در بیشتر وب‌سایت‌های فروش کتاب این ترجمه به چشم می‌خورد. شورش بشیری این کتاب را روان و خوب ترجمه کرده است و از جمله آثار دیگر او می‌توان به رهبری با آرامش اشاره کرد. همچنین وی عضو گروه مترجمان هفته‌نامه‌ای به‌نام آتش است که در تورنتو چاپ می‌شود.

کتاب کفش باز

ترجمه‌ی دیگر این کتاب، از  مریم علیزاده شامل ۳۰۰ صفحه و منتشر شده توسط انتشارات بهار سبز است. این کتاب در سال ۱۳۹۶ چاپ شده و در وب‌سایت‌ها نیز برای فروش قرار داده شد. بهتر است سری به سایت انتشارات بهار سبز بزنید، سایر کتاب‌های چاپ شده را ببینید تا درباره‌ی کیفیت کارهای منتشر شده از این ناشر اطمینان حاصل کنید. گروه ویراستاران این نشر، کار ویرایش کتاب خانم علیزاده را بر عهده گرفته‌اند.

نشر نوین نیز این کتاب را با عنوان کفش فروش پیر و با ترجمه‌ی حامد رحمانیان منتشر کرده است. برای تهیه‌ی این کتاب می‌توانید از کد تخفیف ۲۰ درصدی zoomit استفاده کنید.

اگر به سایت فارسی زبان خود کتاب سر بزنید، می‌بینید که این ترجمه روی سایت قرار گرفته‌ است. ترجمه‌ی علیزاده به‌نسبت ترجمه‌ی اول این کتاب از واژه‌پردازی کمتر و مختصرگویی کمک گرفته و بنابراین می‌تواند ترجمه‌ی خلاصه‌تر و بهتری باشد. اما در کل یک ترجمه‌ی روان و گویا و دور از زیاده‌گویی است و خواننده را جذب خود می‌کند. کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند؟ اثر دیگری از ترجمه‌ی علیزاده است.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود موفق شوید و به اهداف خود دست پیدا کنید، این کتاب راهنمای خوبی برای شما است. اگر دانش‌آموز یا دانشجو یا صاحب کسب‌وکار یا مدیر یا حتی کارمند باشید، باز هم این کتاب اثر زیادی روی شما خواهد گذاشت. توصیه می‌کنیم در هر صنف و شغلی که مشغول هستید، این کتاب را بخوانید و به دوستان خود نیز معرفی کنید. در بخش نظرات با ما صحبت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات