خالق بیت تورنت با ارز دیجیتال سبز با بیت‌ کوین رقابت می‌کند

یک‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ارز رمزنگاری‌شده‌ی چیا (Chia) تازه‌ترین نوآوری خالق تورنت است که مکانیسم آن نه برپایه‌ی مصرف الکتریسیته، بلکه ازطریق فضای خالی هارددیسک کامپیوتر عمل می‌کند.
تبلیغات

برام کوهن، برنامه‌نویسی که در سال ۲۰۰۱ پروتکل اشتراک فایل بیت‌تورنت را راه‌اندازی کرد، شهرت خود را از مسیر کاملا متفاوتی توسعه می‌دهد: حل مشکل کمبود برق بیت‌کوین. جدیدترین ابداع کوهن ارزی رمزپایه به‌نام چیا است که به‌عنوان «پول سبز دنیای دیجیتال» معرفی‌ شده و چهره‌ی کاملا متفاوتی با بیت‌کوین دارد.

برخلاف بیت‌کوین که به‌دلیل استفاده از مکانیسم اجماع اثبات کار به الکتریسیته‌ی بسیار زیادی نیازمند است، ارز رمزنگاری‌شده‌ی چیا از مکانیسم اثبات فضا بهره می‌برد؛ یعنی فرایند استخراج آن از فضای خالی هارددیسک استفاده می‌کند.

کوهن در مصاحبه با مجله‌ی Breaker اظهار کرد فضای هارددیسک به‌راحتی و به‌طور گسترده‌ای دردسترس است و اغلب اوقات بدون استفاده باقی می‌ماند. او گفت:

ایده این است که شما از این منابع ظرفیت فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌کنید. درحال‌حاضر، مردم حجم بسیار زیادی از فضای ذخیره‌سازی آزاد را در لپ‌تاپ‌های خود دارند که از آن استفاده‌ای نمی‌کنند. این فضای آزاد به‌حدی زیاد است که اگر به‌دلیل استخراج به صرافت خرید هارددیسک بیفتید، پول خود را هدر داده‌اید.
Bram Cohen

امنیت بیشتر

کوهن مدعی است که ارز دیجیتال Chia نه‌تنها درمقایسه‌با بیت‌کوین برق کمتری مصرف می‌کند؛ بلکه از امنیت بیشتری هم برخوردار است. کوهن پروتکل بیت‌تورنت را در سال ۲۰۰۱ و هنگامی راه‌اندازی کرد که دانشجوی دانشگاه بافلو بود. فراهم‌کردن تجهیزات لازم برای حمله به شبکه‌ی بیت‌کوین بسیار گران است؛ ولی ناممکن نیست. بااین‌حال حمله به شبکه‌ی چیا اصلا ساده به‌نظر نمی‌رسد.

شما برای حمله به شبکه‌ی چیا باید دسترسی گسترده‌تری به منابع داشته باشید، نه مجموعه‌ی یک شبکه. همان‌طورکه گفتیم، منابع شبکه‌ی چیا فضای هارد افرادی است که در آن ثبت‌نام کرده‌اند. هزینه‌ی دسترسی به این منابع بسیار هنگفت و حتی بیشتر از هزینه‌ی ASICهایی است که برای حمله به شبکه بیت‌کوین نیاز دارید. به‌همین‌دلیل، غلبه‌کردن بر این سیستم بسیار دشوارتر است.

گرچه مکانیسم اجماع «اثبات فضا» ازنظر تئوری امنیت بیشتری دارد، همچنان محدودیت‌های خاصی نیز دارد. به‌عنوان‌ مثال، وقوع حمله‌ی ریشه‌ای ممکن است به معدن‌کاوی‌های مجدد و تکراری منجر شود.

Bittorrent’s creator is developing a new cryptocurrency

اثبات زمان

در این نوع حمله، بازیگر بد که از منابع شبکه‌ی زیادی برخوردار است، بلاک‌چین جدیدی ایجاد می‌کند تا زمانی‌که طول آن به‌اندازه‌ی کافی بلند شد، آن را به بلاک‌چین اصلی تبدیل کند. اگر این برنامه با موفقیت پیش رود، بازیگر بد مالک بلاک‌چینی خواهد بود که اکثر گره‌ها آن را پذیرفته‌اند. بدین‌ترتیب، او می‌تواند هر مقدار سکه‌ای که بخواهد، به‌دست آورد یا حتی تراکنش‌های پیشین را لغو کند.

کوهن به‌منظور اجتناب از چنین حملاتی، مکانیسم گواه اثبات زمان را معرفی کرد. این مکانیسم مانع از این نمی‌شود که بازیگر بد سال‌های سال به بازنویسی کارهای انجام‌شده مشغول شود؛ اما وقوع چنین فرضی مستلزم زمان بسیار زیادی است. انتظار می‌رود ارز چیا تا پایان سال جاری راه‌اندازی شود؛ اما جهان برای دستیابی به ارز رمزپایه‌ی سبزتر باید کمی بیشتر منتظر بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات