ظاهراً مایکروسافت پروژه هولولنز را کاملاً متوقف کرده است

یک‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش‌ها، مایکروسافت ساخت نسل بعدی هولولنز را کاملاً متوقف کرده است و ظاهراً اغلب کارکنان این بخش شرکت را ترک کرده یا به بخش دیگری منتقل شده‌اند.
تبلیغات

اخیراً اخبار خوشی از پروژه‌ی هولولنز مایکروسافت به گوش نمی‌رسد و به‌نظر می‌رسد که در ردموندی‌ها برنامه‌ی منسجمی برای پیشبرد روند تولید این محصول دنبال نمی‌کنند. اکنون، گزارشی تکمیلی از usiness Insider منتشر شده است که صریحاً گفته‌های الکس کیپمن مبنی‌بر کنسل‌نشدن دستگاه رد و ما را با جزئیات پنهان ماجرا با خبر می‌کند. گفته می‌شود روند ساخت نسل بعدی هدست هولولنز که با اسم رمز «Calypso» شناخته می‌شد، سال گذشته کاملاً لغو شد و تمام افرادی که روی این پروژه کار می‌کردند، اکنون در بخش دیگری مشغول به کار هستند یا حتی مایکروسافت را ترک کرده‌اند.

اطلاعات یادشده در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر نیز زمزمه‌هایی از تصمیمات اشتباه و برنامه‌ریزی نامنظم مایکروسافت در این زمینه شنیده می‌شد. منبعی آگاه دراین‌باره می‌گوید که نسل بعدی هولولنز قرار بود از بهبود طراحی و شارژدهی طولانی‌تری برخوردار باشد و به‌نظر می‌رسد توقف تولید دستگاه به‌منظور پیشبرد پروژه‌های دیگر نظیر همکاری در ساخت دستگاه واقعیت افزوده سامسونگ با اسم رمز Bondi اتفاق افتاده است.

برای یادآوری، مایکروسافت هدست هولولنز را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد. طبق برآوردهای تحلیلگران، مایکروسافت از زمان عرضه، تنها بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد هولولنز را فروخته که درواقع، بسیار ناامیدکننده‌ای است. اگرچه مایکروسافت تأیید کرده بود که نسخه‌ی مصرفی هولولنز را در آینده عرضه خواهد کرد، شواهد حاکی از آن هستند که به‌دلیل قیمت گران و فقدان تجربه‌ی همه‌جانبه، مایکروسافت تمرکزش را به بازار سازمانی معطوف کرده است.

در گزارش جدید، آمده است که مایکروسافت دیگر قصد ندارد هولولنز را برای مصارف تجاری عرضه کند. این شرکت هنوز مشغول کار روی هولولنز سفارشی برای ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا با نام رمز Atlas است؛ اما این دستگاه اصلاً برای عموم دردسترس نخواهد بود. افزون‌براین، گفته می‌شود همکاری با سامسونگ شامل هدست یا عینکی با شکل‌وشمایل مرسوم است که قدرت سخت‌افزاری‌اش را از گوشی هوشمند می‌گیرد. به‌احتمال زیاد هدست یادشده نسخه‌ای بهینه‌شده از اندروید را اجرا خواهد کرد؛ بنابراین، مشخص نیست ساخت این محصول چه مزیتی برای مایکروسافت خواهد داشت.

این نخستین‌بار نیست که گفته می‌شود مایکروسافت و سامسونگ در حال تولید هدست واقعیت افزوده هستند؛ زیرا سال گذشته نیز اخباری با همین مضمون را شاهدبودیم. منابع آگاه می‌گویند مایکروسافت در حال بررسی ایده‌ی هدست مبتنی‌بر محاسبات مرزی (Edge Computing) است که در آن سیستم‌عامل و داده‌ها از فضای ابری مستقیماً روی دستگاه استریم می‌شوند. این ایده هنوز در مراحل اولیه‌ی برنامه‌ریزی است و ممکن است قبل از معارفه، کاملاً تغییر کند یا لغو شود.

به‌هرحال، به‌نظر می‌رسد که پروژه‌ی هولولنز نیز به یکی دیگر از جاه‌طلبی‌های نافرجام غول نرم‌افزاری جهان در دنیای سخت‌افزار تبدیل خواهد شد؛ اما شاید این مقدمه‌ای برای ورود گسترده شرکت مذکور به متاورس باشد که با همکاری شرکت‌های ثالث نظیر سامسونگ شکل می‌گیرد. در این مقطع، مشخص نیست که مایکروسافت چه سیاستی را در این زمینه دنبال می‌کند؛ بنابراین، بهتر است که با گذر از پیش‌داوری، منتظر اخبار تکمیلی بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات