هدست واقعیت ترکیبی اپل با سخت‌افزار بسیار قوی احتمالا نیمه نخست ۲۰۲۲ از راه می‌رسد

یک‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته مارک گرمن، نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل ممکن است در نیمه نخست سال آینده میلادی رونمایی شود. ظاهرا اپل سخت‌افزار قدرتمندی برای این محصول در نظر گرفته است.
تبلیغات

مدت‌ها است که گفته می‌شود اپل در حال تولید دستگاه‌های نصب‌شده روی سر (HMD) یا در اصطلاح مرسوم «هدست» است که از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قدرت می‌گیرند. بااین‌حال، اپل تاکنون جزئیاتی درباره این موضوع ارائه نداده و آزمون‌وخطا در سطح آزمایشگاهی را مغتنم دانسته است؛ اما گفته می‌شود این سکوت به‌زودی شکسته خواهد شد و گوپرتینویی‌ها نخستین هدست واقعیت ترکیبی‌شان (MR) را رونمایی خواهند کرد.

مارک گرمن از بلومبرگ در جدیدترین خبرنامه هفتگی‌اش ادعا می‌کند که اپل قصد دارد اوایل سال آینده دستگاه گران‌قیمتش را با تراشه‌، نمایشگر، حسگرهای بسیار پیشرفته و ویژگی‌های مبتنی‌بر آواتار معرفی کند. گرمن مشخص نمی‌کند که قیمت دستگاه یادشده چقدر خواهد بود؛ اما قطعا با‌توجه‌‌به سخت‌افزار قوی نباید انتظار برچسب قیمتی ارزانی داشته باشیم.

به‌طورکلی، اختلاف‌‌نظرهایی درباره قیمت دستگاه وجود دارد. برای مثال، مینگچی کو معتقد است قیمت این محصول ۱،۰۰۰ دلار و هم‌قیمت با آیفونی پرچم‌دار خواهد بود؛ درحالی‌که گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که قیمت این دستگاه احتمال دارد ۳،۰۰۰ دلار باشد. ماه ژانویه گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کرد اپل قصد دارد هدستش را گران‌تر از دستگاه‌های رقیب قیمت‌گذاری کند. افزون‌براین، منابع آگاه به زنجیره تأمین تخمین می‌زنند که قیمت این دستگاه در بازه ۲،۰۰۰ دلار خواهد بود.

گرمن خاطرنشان می‌کند که هدست مذکور برای غوطه‌ورکردن کاربران در محتوا ترکیبی از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را ارائه خواهد داد و طبق شایعات قبلی، قرار است با دستگاه‌های موجود مانند Oculus Rift رقابت کند که بیشتر بر محتوای گیمینگ متمرکز هستند. گرمن نیز معتقد است که بخش گیمینگ در این محصول اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود و از قرار معلوم، محتوای گیمینگ برای هر دو فناوری وجود خواهند داشت؛ اما درواقع این فناوری VR است که امکان اجرای بازی‌های سنگین را فراهم می‌کند.

اپل تراشه‌های بسیار قدرتمندی نیز برای این محصول در نظر گرفته است و پیش‌تر گفته می‌شد اپل فرایند ساخت سه تراشه مبتنی‌بر VR را به‌اتمام رسانده است. تراشه‌های یادشده از ویژگی‌های انتقال بهتر داده‌های بی‌سیم و بهبود فشرده‌سازی و خارج‌شدن از حالت فشرده و ویژگی‌های بهره‌وری انرژی برخوردار‌‌‌ند که درواقع، تمامی آن‌ها ویژگی‌های مهمی برای پردازش فیلم با وضوح بسیار زیاد محسوب می‌شوند.

وضوح بسیار زیاد به دستگاه اجازه می‌دهد هنگام نمایش تصاویر و اطلاعات دیجیتال در جلو چشم، کاربران را در محتوا غوطه‌ور کند. گفته می‌شود نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل از نمایشگرهای بسیار پیشرفته micro-LED استفاده خواهد کرد. برخلاف نمایشگرهای LED سنتی و ماژول‌های OLED که در محصولات الکترونیکی قابل‌‌حمل فعلی استفاده می‌شود، فناوری micro LED وضوح و کارایی چشمگیر در ابعادی جمع‌وجور نوید می‌دهد.

این نوع نمایشگرها به‌جای لایه‌های شیشه‌ای مستقیما روی ویفرها ساخته شده‌اند؛ مکانیزمی که باعث می‌شوند به‌طور در‌خور‌توجهی نازک و کوچک‌تر از نمایشگرهای معمولی باشند. افزون‌براین با استناد به برخی شایعات، وزن نهایی هدست فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم خواهد بود که بسیار سبک‌تر از دستگاه‌های VR موجود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات