ماجرای شیائومی و الگوبرداری از iOS اپل؛ آیا زمان خودکفایی MIUI فرا رسیده است؟

یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
MIUI شیائومی و iOS اپل
سامسونگ، اوپو و بسیاری شرکت‌های دیگر، پوسته‌های سفارشی اندرویدی ارائه می‌دهند اما رابط‌کاربری شیائومی شباهت بسیار زیادی به iOS دارد.
تبلیغات

شیائومی یکی از برندهای چینی است که در اوایل دهه‌ی ۲۰۱۰، الهام گرفتن از اپل را آغاز کرد و چنین کاری در آن زمان قابل درک بود. استفاده از رابط‌کاربری شبیه iOS باعث می‌شود کاربران آیفون با دردست گرفتن محصولات شیائومی، حسی آشنا را تجربه کنند.

درواقع شباهت رابط‌کاربری شیائومی به iOS در گوشی هوشمند Mi 4 و تبلت Mi Pad در اواسط دهه‌ی ۲۰۱۰ بسیار جذاب بود. قطعاً در آن زمان بسیاری از افراد به‌دلیل قیمت مناسب این محصولات، به خرید آن‌ها ترغیب شدند.

اکنون در عصر گوشی‌های هوشمند مدرن شیائومی به‌سر می‌بریم و واقعاً نمی‌توان کپی پوسته‌ی اندرویدی این محصولات از iOS را توجیه کرد.

MIUI چگونه از iOS الهام می‌گیرد؟

برندهای چینی ازجمله آنر، اوپو و ویوو در سال ۲۰۲۳ با پوسته‌های اندرویدی متمایز و غنی از ویژگی‌های مختلف هیچ کمبودی از این نظر ندارند. به‌هر حال، سبک بصری اصیل، راهکاری کاربردی برای برجسته شدن در بازارهای جهانی است و بنابراین دیدن اینکه MIUI همچنان از iOS کپی‌برداری می‌کند، ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

حاشیه پایین نمایشگر شیائومی ۱۲

علاوه‌بر سبک بصری کلی و استفاده از طرح‌های مشابه iOS، شاید Control Center یکی از قابل‌توجه‌ترین روشی‌هایی باشد که شیائومی از سیستم‌عامل موبایلی اپل کپی‌برداری کرده است. این بخش در رابط‌کاربری برند چینی شباهت بسیار زیادی به مرکز کنترل آیفون‌های اپل دارد و حتی تنظیمات روشنایی صفحه‌ی آن‌ها نیز بسیار مشابهه هستند.

علاوه‌براین منوی تنظیمات شیائومی شباهت بسیار زیادی به منوی تنظیمات iOS دارد و شامل متن مشکی روی پس‌زمینه‌ی سفید و حتی نمادهای مشابه است. اگرچه تفاوت‌هایی بین بخش تنظیمات پوسته‌ی اندرویدی شیائومی و iOS وجود دارد اما شباهت‌های کلی همچنان به‌وضوح قابل مشاهده‌اند.

مرکز کنترل ios
مرکز کنترل miui

حتی برنامه‌ی دوربین MIUI شباهت بسیار زیادی به اپلیکیشن دوربین آیفون دارد. اکنون بسیاری از گوشی‌های هوشمند چینی، حالت چرخشی را برای برخی تنظیمات دوربین ارائه می‌دهند که این ویژگی نیز شباهت بسیار زیادی به اپلیکیشن دوربین iOS دارد. بدیهی به‌نظر می‌رسد شیائومی از سبک چیدمان اپل الهام گرفته است درحالی‌که گوگل طرح‌بندی رابط‌کاربری دوربین متفاوتی ارائه می‌دهد که شامل حالت چرخشی در پایین برنامه و کنترل‌های بزرگ‌نمایی زیر منظره‌یاب است.

پیش‌از این قابلیت‌های iOS بسیار واضح‌تر بود و بسیاری از کاربران از نبود کشوی برنامه‌ها در نسخه‌های قبلی MIUI ناراضی بودند. در آن زمان حتی گزینه‌ای برای فعال‌سازی این ویژگی وجود نداشت اما خوشبختانه نسخه‌های جدید MIUI این قابلیت را ارائه می‌دهند.

تنظیمات miui
تنظیمات ios

به‌هرحال پایبند ماندن MIUI به سبک طراحی iOS واقعاً جای تعجب دارد. البته پوسته‌های این رابط‌کاربری ویژگی‌های جذابی مثل امکان کنترل مجزای برنامه‌ها، تصاویر زمینه‌ی فوق‌العاده زیبا، پوسته‌های متنوع، برنامه‌های دوگانه، اسکرول اسکرین‌شات و غیره را ارائه می‌دهد.

با فعال کردن منوی تنظیمات سریع متوجه خواهید شد MIUI همچنان شباهت بسیار زیادی به iOS دارد.

اعتراف به این موضوع که MIUI هنوز از نرم‌افزار اپل الهام می‌گیرد واقعاً ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد زیرا این برند دستگاه‌هایی مثل سری ردمی نوت را عرضه کرده که به‌خصوص اواسط تا اواخر دهه‌ی ۲۰۱۰، بازار میان‌رده‌ها را محتول کرد.

برنامه دوربین ios
برنامه دوربین miui

درهر حال، طراحی کنونی MIUI به‌دلیل شباهت فراوان به iOS، ناامید‌کننده است زیرا با قیمت ۱۳۰۰ یورویی شیائومی ۱۳ پرو، چنین موضوعی قابل‌قبول نیست. علاوه‌براین شیائومی ۱۳ اولترا که اخیراً معرفی شد، در بازارهای جهانی با قیمتی بالاتر از ۱۳۰۰ یورو به‌فروش خواهد رسید و برای چنین قیمتی، انتظار اصالت بیشتری از رابط‌کاربری داریم.

چرا کپی‌برداری MIUI از iOS اهمیت دارد؟

کپی‌کردن ویژگی‌ها در فضای موبایل معمولاً مثل خیابان دوطرفه است زیرا برندهای مختلف اغلب از امکانات و طراحی‌های یکدیگر الهام می‌گیرند. درواقع اپل نیز دومورد از قابلیت‌های سخت‌افزاری شیائومی را در آیفون ۱۴ مورداستفاده قرار داد، اما کپی‌برداری از زیبایی‌شناسی کلی، نبود اصالت را نشان می‌دهد. بازخورد اولیه بسیار مهم است و افرادی که اطلاعات کم‌تری از فناوری دارند، با نگاه به برچسب ۱۳۰۰ یورویی پرچم‌دار برند چینی، و سپس مشاهده‌ی نرم‌افزار آن شاید از خود بپرسند چرا چنین پولی را برای رابط‌کاربری مشتق‌شده یا الهام‌گرفته از اپل پرداخت کرده‌اند.

رابط کاربری MIUI 14

این درحالی است که پوسته‌های سفارشی سامسونگ، اوپو و برندهای دیگر واقعاً به شخصیت خاص خود رسیده‌اند و ترکیب سخت‌افزار شیائومی با نرم‌افزاری مثل One UI سامسونگ می‌تواند بسیار جذاب باشد.

تغییرات زیادی که شیائومی روی پوسته‌ی اندرویدی خود اعمال می‌کند به ایجاد باگ‌های بیشتر منجر می‌شود. این موضوع به‌خصوص در پوکو F3 و پوکو X4 پرو به‌وضوح دیده می‌شود. مثلاً برنامه‌ی دوربین پوکو X4 پرو گاهی اوقات عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی را با ابعاد کوچک ثبت می‌کند و برنامه‌ی موسیقی نیز گاهاً به‌طور خودکار قطع می‌شود.

شاید تغییرات سنگینی که شیائومی روی MIUI اعمال کرده است باعث ایجاد برنامه‌ریزی ناقص در به‌روزرسانی‌های این پوسته‌ی اندرویدی شده باشد.

گفته می‌شود برخی دستگاه‌های جدید شیائومی باگ‌های زیادی ندارند و برند چینی با راه‌اندازی گروه کاری MIUI به ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر کمک کرده است.

با توجه به تعداد بسیار زیاد تغییرات MIUI نسبت‌به اندروید خام، قطعاً آماده‌سازی به‌روزرسانی‌های این پوسته‌ به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. ازطرفی سامسونگ نیز تغییرات بسیار زیادی روی رابط‌کاربری خود اعمال می‌کند اما همچنان به‌روزرسانی‌ها را با سرعت بیشتر ارائه می‌دهد.

درهر حال، اگر با گوشی‌های اوپو و سامسونگ کار کرده باشید قطعاً متوجه شده‌اید این گوشی‌ها احساس اصالت بیشتری به کاربر انتقال می‌دهند.

شیائومی چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

شیائومی ۱۲ ایکس

اگر شیائومی بخواهد MIUI را به پوسته‌ی اندرویدی اصیل‌تری تبدیل کند، می‌تواند دو پوسته‌ی MIUI ارائه دهد که ازنظر بصری با یکدیگر متمایز باشند که یکی برای کاربران چینی و دیگری برای کاربران سایر کشورهای جهان درنظر گرفته شود. بدین‌ترتیب روی هر نسخه تغییرات بصری اساسی اعمال خواهد شد.

بدین‌ترتیب نسخه‌ی جهانی MIUI با ظاهری اصیل‌تر که به iOS شباهت ندارد ارائه خواهد شد و به‌دلیل علاقه‌ی چینی‌ها به سیستم‌عامل موبایلی اپل، نسخه‌ی چینی MIUI با الهام از iOS عرضه شود.

شیائومی اولین‌ شرکتی نیست که دو پوسته‌ی اندرویدی ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال ویوو، پوسته‌ی Origin را برای چین و Fun Touch را برای کاربران سایر کشورها طراحی کرده است.

نسخه‌ی بازنگری‌شده‌ی MIUI برای بازار چین و بازارهای جهانی می‌تواند به افزایش سرعت انتشار آپدیت‌ها نیز کمک کند زیرا شیائومی ازنظر تئوری مجبور نیست منابع خود را برای رویکرد دوجانبه‌اش به‌طور مشابه اختصاص دهد. به‌هرحال نقطه‌ضعف روش مذکور این است که شاید هر بازار به آنچه می‌خواهد دقیقاً دست پیدا نکند.

مهم نیست شیائومی چه مسیری را درپیش خواهد گرفت زیرا نتیجه این خواهد بود که کاربران نسخه‌ی جهانی MIUI دیگر مجبور به تحمل شباهت‌های این پوسته‌ی اندرویدی با iOS نخواهند بود.

زمان بازطراحی MIUI فرا رسیده است

شیائومی ۱۲ ایکس در دست

اگر شیائومی بخواهد نظر مشتریان را در بازار بسیار شلوغ گوشی‌های پرچم‌دار امروزی، به‌خود جلب کند، نباید پوسته‌ی اندرویدی MIUI را با ظاهری کاملاً الهام‌گرفته از iOS ارائه دهد. این موضوع زمانی مهم‌تر به‌نظر می‌رسد که به برچسب ۱۳۰۰ یورویی شیائومی ۱۳ اولترا نگاه می‌کنیم. امیدواریم این برند چینی با نگاه به تجربه‌ی رقبایی مثل سامسونگ، نسبت‌به بازنگری در ظاهر رابط‌کاربری گوشی‌های هوشمند خود اقدام کند.

شیائومی می‌تواند با ارائه‌ی طراحی اصیل‌تر در پوسته‌ی اندرویدی خود، یکی از مهم‌ترین ضعف‌های کنونی محصولاتش را به نقطه‌ی قوت تبدیل کند.

منبع: Androidauthority

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات