گراک پیشرفته‌تر می‌شود؛ تشدید رقابت چت‌بات ایلان ماسک با ChatGPT

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو گراک / Grok چت بات ایلان ماسک و xAI
بر اساس گفته‌ی استارتاپ xAI، چت‌بات هوش مصنوعی گراک به‌زودی به مدل زبانی جدید Grok-1.5 مجهز می‌شود.
تبلیغات

استارتاپ xAI که توسط ایلان ماسک برای رقابت با OpenAI بنیان‌گذاری شده است، از جدیدترین مدل زبانی بزرگ خود با نام Grok-1.5 پرده‌برداری کرد. این استارتاپ در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌نویسد که Grok-1.5 در روزهای آینده به زیربنای چت‌بات گراک در شبکه‌ی اجتماعی ایکس تبدیل می‌شود.

ظاهراً Grok-1.5 به‌روزرسانی بزرگی محسوب می‌شود و تغییرات قابل توجهی نسبت‌ به مدل زبانی Grok-1 تجربه کرده است.

xAI می‌گوید که گراک ۱٫۵ «استدلال بهبودیافته» دارد، خصوصاً در پردازش‌های مربوط‌ به کدنویسی و مسائل ریاضی. امتیاز این مدل نسبت‌ به گراک ۱ در بنچمارک محبوب MATH دو برابر بیشتر شده است. تفاوت امتیاز گراک ۱٫۵ و گراک ۱ در بنچمارک HumanEval (تولید کد با زبان‌های برنامه‌نویسی و حل مسائل) به حدود ۱۰ درصد می‌رسد.

تفسیر بنچمارک‌های ریاضی و کدنویسی گراک ۱٫۵ با هدف فهمیدن بهبودهای این مدل زبانی در استفاد‌ه‌ی روزمره، کار دشواری است. کارشناسان می‌گویند بنچمارک‌های هوش مصنوعی فعلاً نمی‌توانند شبیه‌سازی درستی از شرایط واقعی ارائه دهند.

بر اساس گفته‌ی xAI، مدل زبانی بزرگ گراک ۱٫۵ دارای Context Window متشکل‌ از ۱۲۸٬۰۰۰ توکن است و به همین دلیل می‌تواند سندهای بسیار بزرگ را بفهمد و آن‌ها را پردازش کند. به‌لطف بزرگ‌تر شدن Context Window، گراک به‌زودی می‌تواند متن‌های طولانی‌تری را درک کند.

یکی از تفاوت‌های مهم گراک با سایر چت‌بات‌ها، پاسخ‌دادن به پرسش‌هایی درباره‌ی موضوعات حساس نظیر تئوری‌های توطئه است. فعلاً مشخص نیست که گراک ۱٫۵ چه تفاوت‌هایی در این زمینه‌ها رقم می‌زند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات