دانشمندان تیم هوش مصنوعی گوگل کودتا می‌کنند؟

یک‌شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
مطالعه 1 دقیقه
لوگوی گوگل دیپ مایند روی صفحه‌‌نمایش
ظاهراً دانشمندان کسب‌و‌کار دیپ‌مایند گوگل در حال مذاکره برای ترک و تشکیل استارتاپی جدید هستند.
تبلیغات

به‌گزارش بلومبرگ، دو دانشمند در دیپ‌مایند، بخش هوش مصنوعی شرکت آلفابت، با سرمایه‌گذاران درباره‌ی ایجاد استارتاپ هوش مصنوعی در پاریس صحبت کرده‌اند. این تیم با سرمایه‌گذاران بالقوه درباره‌ی تأمین بودجه‌ی مالی اولیه بحث کرده که ممکن است از ۲۰۰ میلیون یورو (۲۲۰ میلیون دلار) فراتر رود. بودجه‌ی ۲۰۰ میلیون یورویی شاید در ابتدا چندان زیاد به‌نظر نرسد؛ اما برای حوزه‌ی هوش مصنوعی نسبتاً چشمگیر است.

لران سایفر و کارل تولز، دانشمندان دیپ‌مایند‌، در حال مذاکره برای تشکیل شرکتی هستند که در‌حال‌حاضر با نام Holistic شناخته می‌شود. آن‌ها گفتند که این سرمایه‌گذاری ممکن است بر ساخت مدل هوش مصنوعی جدیدی متمرکز شود.

براساس ادعای منابع آگاه، سایفر و تویلز استعفای خود را به دیپ‌مایند اطلاع داده‌اند. سایفر یکی از دانشمندان و محققان دیپ‌مایند بود و تویلز روی تحقیق درباره‌ی تئوری بازی و یادگیری تقویتی چندعاملی کار کرده است.

سایفر و تویلز در حوزه‌ی خود پیشرو هستند و میزان سرمایه‌ی مذکور شاهد دیگری از علاقه‌ی شدید سرمایه‌گذاران به فناوری هوش مصنوعی است. مشخص نیست که این دو دانشمند کارمندان دیپ‌مایند را هم به استخدام در استارتاپ جدید تشویق می‌کنند یا نه.

سرمایه‌گذاران به‌خصوص در فرانسه به هوش مصنوعی بسیار علاقه‌مندند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر و غول‌های‌ تجاری به استارتاپ‌هایی که از دانشگاه‌های پاریس و مراکز هوش مصنوعی شرکت‌های سیلیکون‌ولی‌ ظهور می‌کنند، سرمایه‌های زیادی اختصاص می‌دهند.

Mistral AI، رقیب OpenAI که مدیر اجرایی آن برای دیپ‌مایند کار می‌کرد، در اوایل سال ۲۰۲۳ تشکیل شد. این شرکت تا پایان سال سرمایه‌ی فراوانی با ارزش مالی ۲ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد.

درمقابل، Kyutai، آزمایشگاه تحقیقاتی غیرانتفاعی هوش مصنوعی، در ماه نوامبر (آبان و آذر) با ۳۰۰ میلیون یورو بودجه‌ی اولیه تشکیل شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات