هوش مصنوعی گوگل ساختار ۲ میلیون ماده جدید را پیش‌بینی کرد

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
لوگو گوگل دیپ مایند / Google DeepMind در مراسم I/O 2023
شرکت هوش مصنوعی DeepMind گوگل اعلام کرده که ترکیبات بیش از دومیلیون ماده‌ی جدید را پیش‌بینی کرده است.
تبلیغات

دیپ‌مایند، استارتاپ متعلق به گوگل، از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار بیش از دو‌میلیون ماده‌ی جدید استفاده کرده است. گفته می‌شود دستاورد می‌تواند به‌زودی برای بهبود بسیاری از فناوری‌ها استفاده شود.

طبق گزارش رویترز، دیپ‌مایند گفته است که تقریباً ۴۰۰ هزار نوع ترکیب جدید از مواد را شبیه‌سازی کرده است که می‌توان آن‌ها را در شرایط آزمایشگاهی تولید کرد. کاربردهای احتمالی این مواد شامل تولید انواع باتری‌ و پنل‌های خورشیدی و پردازنده با کارایی بسیار بیشتر هستند.

کشف و سنتز مواد جدید می‌تواند فرایندی پرهزینه و زمان‌بر باشد. به‌عنوان مثال، حدود دو دهه تحقیقات انجام شد تا باتری‌های لیتیم‌یون به مرحله‌ای برسند که امروزه برای تغذیه‌ی همه‌چیز از گوشی و لپ‌ تاپ‌ تا خودرو برقی استفاده شوند.

یکی از محققان دیپ‌مایند می‌گوید: «امیدواریم که پیشرفت‌های بزرگ در آزمایش‌ها و شبیه‌سازی خودکار ترکیبات و مدل‌های یادگیری ماشین بتوانند بازه‌ی زمانی ۱۰ تا ۲۰ ساله را به‌مراتب کوتاه‌تر کنند تا محصولات سریع‌تر به مرحله‌ی تجاری‌سازی برسند.»

هوش مصنوعی دیپ‌مایند با استفاده از داده‌های مؤسسه‌ی Materials Project آموزش دیده است. این گروه تحقیقاتی بین‌المللی در سال ۲۰۱۱ در آزمایشگاه ملی لارنس برکلی تأسیس شد. داده‌های مذکور شامل اطلاعاتی از حدود ۵۰ هزار ماده‌ی شناخته‌شده هستند.

گروه تحقیقاتی Materials Project گفته است که داده‌های خود را با جامعه‌ی پژوهشگران به‌اشتراک خواهد گذاشت تا به پیشرفت‌های بیشتر در کشف مواد کمک کند. دیپ مایند پس از استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی پایداری مواد جدید گفته است که اکنون تمرکز خود را روی تعیین روش تولید آن‌ها در آزمایشگاه خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات