آمریکا قدمی محکم برای قانونمندکردن هوش مصنوعی برداشت

دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سخنرانی جو بایدن / Joe Biden در برابر پرچم ایالات متحده آمریکا
دولت آمریکا برای کاهش خطرهای احتمالی ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی، فرمان اجرایی تازه‌ای با شعار «هوش مصنوعی ایمن و اعتمادکردنی» صادر کرده است.
تبلیغات

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با صدور فرمانی اجرایی در تلاش است تا مسئله‌ی مدیریت خطرهای احتمالی هوش مصنوعی را از‌طریق قانون‌گذاری حل کند. این فرمان اجرایی برای تعیین استانداردها و چهارچوب‌های ایمنی هوش مصنوعی و معرفی بهترین شیوه‌های محفاظت از خطرهای احتمالی این فناوری طراحی شده است.

کاخ‌سفید ساعاتی پیش صدور فرمان اجرایی بایدن درباره‌ی هوش مصنوعی ایمن و اعتمادکردنی را اعلام کرد.

توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی باید نتایج آزمایش‌های ایمنی و اطلاعات مهم را دراختیار دولت آمریکا قرار دهند

فرمان اجرایی به هشت دستورالعمل اشاره می‌کند. دستورالعمل اول معرفی استانداردهای جدید برای امنیت هوش مصنوعی است. این دستور شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی مدل‌های هوش مصنوعی را به اشتراک‌گذاری نتایج آزمایش‌‌های ایمنی و سایر اطلاعات ضروری با دولت آمریکا ملزم می‌کند.

سیستم‌های هوش مصنوعی باید امن و اعتمادکردنی باشند و در‌برابر خطر استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد زیان‌های شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، هسته‌ای و سایبری، محفاظت شوند.

دستورالعمل بعدی این قانون به راه‌اندازی برنامه‌ی امنیت سایبری پیشرفته‌ برای توسعه‌ی ابزارهای هوش مصنوعی به‌منظور یافتن و رفع آسیب‌پذیری‌ نرم‌افزارهای حیاتی مربوط است. علاوه‌بر‌این، باید سند امنیت ملی مشخصی برای بیان دستورهای بعدی درباره‌ی ایمنی هوش مصنوعی در نظر گرفته شود.

فرمان اجرایی امنیت هوش مصنوعی حمایت دولت برای شتاب‌بخشیدن به توسعه‌ی روش‌های حفظ حریم خصوصی را اولویت می‌داند و فناوری‌های حفظ حریم خصوصی مانند ابزارهای رمزنگاری را بیش‌از‌پیش در کانون توجه قرار می‌دهد.

برای حفظ شغل نیروی کار انسانی، باید توانمندی آنان ارتقا پیدا کند

سازمان‌های دولتی روش‌های جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات دردسترس تجاری ازجمله اطلاعاتی که از داده‌کاوها تهیه می‌شود، ارزیابی خواهند کرد و دستورالعمل‌هایی برای اثربخشی روش‌های حفظ حریم خصوصی، شامل شیوه‌های استفاده‌شده در سیستم‌های هوش مصنوعی توسعه داده خواهد شد.

از هوش مصنوعی برای عمیق‌کردن تبعیض، تعصب، تسهیل بی‌عدالتی و سوءاستفاده در سیستم درمان و مسکن استفاده شده است. برای رفع این مشکل، دستورالعمل‌های واضحی برای مالکان و برنامه‌های خدمات اجتماعی دولتی ارائه خواهد شد. تدابیری نیز برای رفع تبعیض‌های ساختاریافته و اطمینان از برقراری عدالت در سراسر سیستم قضایی کیفری اتخاذ می‌شود.

یکی از نگرانی‌های اصلی درباره‌ی هوش مصنوعی مولد، از‌بین‌رفتن شغل‌ها است. به‌منظور کاهش این خطرها، فرمان اجرایی بایدن از ارتقای توانمندی کارکنان ازطریق سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی کار حمایت خواهد کرد.

برای تضمین استفاده‌ی مسئولانه و مؤثر از هوش مصنوعی دولت بایدن دستور داده است تا راهنمایی‌هایی برای استفاده‌ی سازمان‌ها از این فناوری تدوین شود. همچنین، دولت از تولید سریع‌تر محصولات و خدمات مبتنی‌بر هوش مصنوعی و به‌کارگیری متخصصان این حوزه حمایت خواهد کرد.

یکی از مقام‌های کابینه‌ی بایدن گفت: «دستورهای صادر‌شده برای مدل‌های هوش مصنوعیِ آینده اعمال خواهند شد و مدل‌های فعلی همچنان زیر پوشش قوانین ضدتبعیض قبلی هستند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات