قدرت تراشه A14X Bionic تقریبا معادل Core i9-9880H اینتل خواهد بود

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اطلاعات فاش‌شده ازسوی یکی از یوتیوبرها نشان می‌دهد تراشه‌ی A14X Bionic که مخصوص نسل بعدی آیپد پرو است، خواهد توانست قدرت پردازشی تقریبا معادل اینتل Core i9-9880H ارائه دهد.
تبلیغات

اپل سال‌ها است در صنعت تولید تراشه فعالیت می‌کند و تراشه‌های بسیار قدرتمندی را در قالب خانواده‌ی A در داخل آیفون‌ها و آیپدها قرار می‌دهد. تراشه‌های جدید سری A همواره ابتدا در آیفون‌ها استفاده می‌شوند و اپل مدتی بعد نسخه‌ی بهبودیافته‌ی آن‌ها را به آیپد پروها می‌آورد. این تراشه‌ها که برپایه‌ی معماری آرم ساخته می‌شوند قدرت پردازشی بسیار بالایی دارند.

شایعه‌های اخیر ادعا می‌کنند تراشه‌ی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ یعنی A14 قرار است بسیار قدرتمندتر از A13 و رقبای هم‌رده‌ی متعلق‌به شرکت‌هایی نظیر کوالکام باشد و بر پایه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری به‌مرحله‌ی تولید انبوه برسد. اپل قطعا ماه‌ها بعد، مدل جدید تراشه را تحت عنوان A14X Bionic معرفی و در آیپد پرو استفاده خواهد کرد. این تراشه نیز از لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد و ضمن ارائه‌ی قدرت پردازشی بیشتر، مصرف انرژی کمتری خواهد داشت.

به‌تازگی یکی از کاربران یوتیوب با نام لوک میامی اطلاعات جالبی درباره‌ی تراشه‌ی A14X Bionic فاش کرده است که از قدرت پردازشی بسیار بالای این تراشه حکایت دارد. اعداد و ارقامی که لوک میامی درباره‌ی قدرت پردازشی A14X Bionic فاش کرده، تحسین‌برانگیز هستند. 

تراشه‌ی A14X Bionic اپل قرار است در نسل بعدی آیپد پرو استفاده شود

اطلاعات فاش‌شده‌ی جدید منتسب به A14X Bionic ازطریق یک توییت دردسترس قرار گرفته‌اند. در این توییت تصویری می‌بینیم که قدرت پردازشی متوسط تراشه‌های سری A را که دارای پسوند X هستند مقایسه می‌کند. طبق اطلاعات فاش‌شده توسط لوک میامی، پردازنده‌ A14X Bionic اپل قدرتی تقریبا معادل پردازنده‌ی نسل نهمی Intel Core i9-9880H ارائه می‌دهد. Core i9-9880H پردازنده‌ای هشت هسته‌ای است که صرفا در لپ‌تاپ‌های رده‌بالا و قدرتمند یافت می‌شود و برای درست‌کارکردن، به سیستم خنک‌کننده‌ی قوی نیاز دارد. از تراشه‌ی Core i9-9880H در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچ اپل هم استفاده شده است.

در نظر داشته باشید A14X Bionic به‌گونه‌ای ساخته شده که ابعاد باریکی داشته باشد تا بتوان آن را بدون مشکل درون بدنه‌ی آیپد پرو جای داد؛ با درنظرگرفتن این حقیقت، قدرت پردازشی ارائه‌شده توسط A14X Bionic تحسین‌برانگیزتر می‌شود. البته پیش‌تر نتایج مشابهی را هم مشاهده کرده بودیم. برای مثال تراشه‌ی A12X Bionic که در آیپد پرو ۲۰۱۸ از آن استفاده شده است، نتایجی را به‌نمایش گذاشت که تقریبا معادل پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای مک‌بوک پرو ۱۵ اینچ بود. مجددا تأکید می‌کنیم لیتوگرافی A14X Bionic با مدل‌های پیشین تراشه‌های اپل فرق دارد و بسیار پیشرفته‌تر است؛ بنابراین این تراشه بدون متحمل شدن فشار زیاد،‌ قطعا می‌تواند نسبت‌به نسل‌های قبل قدرت پردازشی بیشتری ارائه دهد.

لوک میامی در توییت جدید خود می‌نویسد A14X Bionic توانسته در گیک‌بنج ۵ امتیاز تقریبا ۷٬۴۸۰ را کسب کند. تصویر منتشرشده توسط این یوتیوبر را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید

درکنار این‌ها، داده‌های فاش‌شده از قدرت پردازشی A14 Bionic نشان می‌دهند این تراشه که قرار است منبع اصلی قدرت آیفون‌های جدید اپل باشد، تنها اندکی ضعیف‌تر از A12X Bionic خواهد بود. البته پیش‌تر شایعه‌های دیگری شنیده بودیم که ادعا می‌کردند که A14 قرار است سریع‌تر از تراشه‌ای باشد که در نسل قبل تبلت‌های رده‌بالای سری آیپد پرو از آن استفاده شده است.

دستیابی به این سطح از قدرت پردازشی آن هم در دستگاهی کوچک و باریک، چیزی است که شاید چند سال پیش شبیه به رؤیا به‌نظر می‌رسید، اما پیشرفت‌های روزافزون فناوری باعث شده همه‌چیز به‌سرعت انجام شود و شاهد رقابت شدیدتر در حوزه‌ی تراشه باشیم.

اپل قصد دارد به‌زودی تراشه‌ی اختصاصی مخصوص رایانه‌های سری مک را هم بسازد. اپل سیلیکون طبق شنیده‌ها ۱۲ هسته‌ی پردازشی شامل هشت هسته‌ی بزرگ و چهار هسته‌ی کوچک کم‌مصرف دارد. لوک میامی در توییتی دیگر می‌نویسد تراشه‌ی A14X قرار نیست در داخل مک قرار گیرد؛ بااین‌حال تراشه‌ی مک برپایه‌ی A14X ساخته می‌شود و سرعت کلاک بالاتری دارد. 

در نظر داشته باشید تمامی ادعاهای مطرح‌شده در این مقاله، غیررسمی هستند و تا زمانی‌که اپل به‌صورت رسمی واکنش نشان ندهد، همه‌چیز در حد شایعه باقی می‌‌ماند. با همه‌ی این‌ها قدرت پردازشی تراشه‌های سری A طی سال‌های اخیر به‌حدی بالا بوده است که هم‌تراز شدن A14X Bionic با Core i9-9880H اتفاقی دور از انتظار به‌نظر نمی‌رسد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات