پینگ چیست و چگونه آن را اندازه‌ گیری کنیم؟

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
مطالعه 7 دقیقه
پینگ
پینگ میزان تأخیر در اتصال دو دستگاه در یک شبکه است اما پینگ چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد؟ چطور می‌توان پینگ بازی را کاهش داد؟
تبلیغات

اگر از کاربران دنیای اینترنت محسوب می‌شوید و با کاهش سرعت و تأخیر در اتصال مواجهید، حتماً اصطلاح پینگ (Ping) را شنیده‌اید؛ پینگ بیشتر در میان گیمرها و علاقه‌مندان بازی‌های آنلاین شنیده می‌شود.

پینگ چیست و چگونه پینگ را کاهش دهیم؟ آیا می‌توان آن را تاحدممکن (حتی صفر) کاهش داد؟ در تعریف ساده، پینگ عامل و دستوری برای اندازه‌گیری تأخیر اتصال بین دو دستگاه در هر شبکه به‌شمار می‌رود. دستور محاسبه‌ی پینگ تقریباً در تمامی سیستم‌‌عامل‌ها اجرا‌کردنی خواهد بود و بازی‌های آنلاین نیز در اکثر موارد، پینگ کاربر را به او نشان می‌دهند تا متوجه تأخیر در اتصال به سرور بازی باشد.

پینگ معیاری برای درک تأخیری است که در تمامی فعالیت‌های آنلاین خود احساس می‌کنیم. انواع فعالیت‌های آنلاین از کلیک‌کردن روی لینک، بروزرسانی وضعیت در پلتفرم‌های گوناگون، ارسال و دریافت پیام و بارگذاری فایل تا استریم بازی ویدئویی و انواع وظایف دیگر، به پینگ وابسته هستند. به‌عنوان مثال، اگر در حال مرور وب‌سایتی هستید و بارگذاری هر صفحه از آن به زمان زیادی نیاز دارد، احتمالاً اتصال اینترنتی شما به وب‌سایت مذکور پینگ بسیاری دارد؛ در نتیجه، اتصال و بارگذاری سریع هم به‌معنای پینگ اندک خواهد بود.

پینگ چیست؟

پینگ معیاری برای اندازه‌گیری کردن میزان تأخیر اتصال بین دو دستگاه یا دو کامپیوتر در یک شبکه است. در بازی‌های آنلاین، پینگ نشان می‌دهد که اتصال اینترنت گیمر با سرور بازی، چقدر تأخیر دارد.

پینگ را نمی‌توان در دسته‌ی عوامل کارایی دانست. همان‌طور که گفته شد، پینگ ابزاری برای اندازه‌گیری تأخیر اتصال بین کامپیوتر شما و سرور از راه دور است. پینگ می‌گوید ارسال هر پکت (بسته) داده از کامپیوتر شما به سرور و دریافت پاسخ آن، چقدر طول می‌کشد. قطعاً تاکنون این رخداد را تجربه کرده‌اید که پس از کلیک روی لینکی، صفحه‌ی وب به‌صورت آنی بارگذاری نمی‌شود. درواقع، تأخیری کوتاه بین کلیک و باز شدن صفحه وجود دارد که البته برخی مواقع کوتاه نیست و حتی شاید یک دقیقه طول بکشد. کامپیوتر باید درخواست بارگذاری صفحه را به سرور ارسال و پاسخ آن را دریافت کند. رفت‌وآمد پکت داده به زمان نیاز دارد و پینگ زمان مذکور را اندازه‌گیری می‌کند.

پینگ چیست

پینگ ابزاری برای اندازه‌گیری تأخیر اتصال دو کامپیوتر در شبکه است

پینگ چگونه کار می‌کند؟

سازوکار اندازه‌گیری تأخیر اتصال با پینگ، آن‌چنان پیچیده نیست و در مراحل زیر خلاصه می‌شود:

  • کامپیوتر شما یک بسته‌ی کوچک داده (در اصطلاح شبکه به‌نام پکت شناخته می‌شود) به کامپیوتر دیگر (سرور وب‌سایت یا هر کامپیوتر در یک شبکه) ارسال می‌کند. فراموش نکنید اینترنت شبکه‌ی کامپیوتری جهانی است و پینگ را می‌توان در کاربردهای شبکه‌ی داخلی بین کامپیوترهای یک خانه یا دفتر کار هم آزمایش کرد.
  • کامپیوتر مقصد، پکت داده را دریافت می‌کند که درخواست پاسخ هم در آن وجود دارد.
  • کامپیوتر مقصد، پاسخ را به‌ سمت شما ارسال می‌کند. 

سه مرحله‌ی بالا، یک پینگ را تشکیل می‌دهد که اندازه‌گیری رفت‌وآمد پکت، مقدار پینگ خواهد بود. به‌عنوان مثال، تصویر زیر اجرای دستور پینگ را برای وب‌سایت زومیت نشان می‌دهد. دستور مذکور چهار پکت داده را به سرور ارسال می‌کند و زمان رفت‌‌و‌برگشت هر پکت را در یک خط نشان می‌دهد. در نهایت هم، گزارشی کلی از پینگ و مقدار میانگین آن مشاهده می‌کنید. برای اجرای این دستور و اندازه‌گیری پینگ اتصال به هر وب‌سایت کافی است خط فرمان ویندوز را از منو استارت و نوشتن عبارت cmd اجرا کنید. سپس در پنجره‌ی بازشده، دستور را با یک فاصله و سپس دامین کامل وب‌سایت هدف بنویسید؛ مانند ping zoomit.ir.

پینگ چیست

دستور پینگ در دسته‌ی دستورهای ICMP قرار می‌گیرد که خلاصه‌ی عبارت Internet Control Message Protocol است. این پروتکل در بین کامپیوترهای حاضر در یک شبکه اجرا می‌شود تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. وقتی پکت ارسال می‌شود، یک درخواست echo یا همان پاسخ در آن وجود دارد و سرور به‌همین‌دلیل به پکت پاسخ می‌دهد. البته همه‌ی کامپیوترهای حاضر در شبکه‌ها لزوماً به درخواست‌ها پاسخ نمی‌دهند. اگر مدیر سیستم پاسخ به echo را در آن‌ها خاموش کرده باشد، هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنید و احتمالاً با پیغام خطای Request timed out روبه‌رو می‌شوید.

استفاده از پینگ برای شناسایی ازدست‌رفتن پکت

ازدست‌رفتن پکت (Packet Loss) یکی از رخدادهای مرسوم در ارتباطات شبکه محسوب می‌شود. با استفاده از پینگ می‌توان از‌دست‌رفتن پکت را هم در یک شبکه اندازه‌گیری کرد. به‌عنوان مثال، اگر دستور پینگ را اجرا کنید و در ۶ خط یا بیشتر، پیام Request timed out نمایش داده شود، با ازدست‌رفتن پکت روبه‌رو شده‌اید. به‌بیان‌دیگر، یا پکت‌ها به مقصد یا پاسخ به کامپیوتر شما نرسیده است. در تعریف ساده، ارتباط بین کامپیوتر شما و کامپیوتر مقصد وجود ندارد.

اجرای دستور پینگ و شناسایی ازدست‌رفتن پکت، برای بررسی مشکلات اینترنت کاربرد دارد. وقتی پکت‌ها از دست بروند، یعنی مشکلی یا در شبکه‌ی اینترنت خانگی و ISP یا در اتصال کلی اینترنت و وب‌سایت مقصد وجود دارد. برای بررسی عمیق‌تر، بهتر است پکت لاس را برای وب‌سایت‌های گوناگون بررسی کنید. به‌عنوان مثال، اگر دسترسی اینترنت به وب‌سایت‌های خارجی قطع شود، با اجرای پینگ برای وب‌سایت‌هایی با سرور داخل پکت لاس ندارید؛ اما برای وب‌سایت‌هایی همچون google.com، با پیغام خطای Request timed out روبه‌رو می‌شوید.

درباره‌ی دستیابی به پینگ صفر نیز با توجه‌ به توضیحات گفته‌شده، می‌توان ناممکن‌بودن آن را ادعا کرد. به‌هرحال، ارسال و دریافت پکت حتی به روتر خانگی هم به زمان نیاز دارد و با اتصال کابلی به روتر نیز نمی‌توان به پینگ صفر رسید. شاید زمانی با درهم‌تنیدگی کوانتومی بتوان پینگ را به صفر رساند. اگر زمانی به فناوری استفاده از درهم‌تنیدگی کوانتومی در اینترنت دست پیدا کنیم، شاید پینگ صفر هم ممکن شود. البته در یک صورت می‌توان پینگ کمتر از یک میلی‌ثانیه را تجربه کرد و آن هم با ارسال و دریافت پکت با کامپیوتر اصلی، یعنی اجرای دستور ping localhost، ممکن می‌شود.

پینگ در بازی

پینگ اهمیت زیادی در بازی‌های آنلاین دارد و نشان‌دهنده‌‌ی زمانی است که طول می‌کشد تا حرکت شما در بازی، در سرور اصلی ثبت و اجرا شود. به‌عنوان مثال، اگر بازی آنلاینی را با پینگ ۲۰ میلی‌ثانیه اجرا کنید، دستورها و حرکت‌های شما تقریباً بدون وقفه و آنی اجرا می‌شوند. اگر پینگ به رقم مثلاً ۲۰۰ میلی‌ثانیه‌ای برسد، حرکت‌ها با تأخیر زیادی اجرا می‌شوند و نمی‌توانید با بازدهی و قدرت لازم بازی کنید. به‌همین‌دلیل، پینگ هر کاربر به‌صورت آنی هنگام انجام بازی آنلاین به او نمایش داده می‌شود تا سرعت و بازدهی خود را تخمین بزند. در نهایت، پینگ کمتر به‌معنای سرعت بیشتر خواهد بود و کاهش پینگ از اقدام‌هایی است که اغلب کاربران دنیای اینترنت به‌دنبال آن هستند.

چه پینگی برای بازی مناسب است؟

نمایش سرعت پینگ

این روزها دنیای بازی‌های آنلاین بسیار گسترده شده و از مهمترین عوامل آن داشتن اینترنت سریع و سرعت پینگ بالا است. همانطور که گفتیم پینگ ایده آل برای بازی کردن چیزی حدود ۲۰ میلی‌ثانیه یا کمتر است. این بدان معنا است که ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا یک سیگنال از کامپیوتر شما به سرور بازی برسد و برگردد. از این رو پینگ کمتر به معنای سریع‌تر رخ دادن این اتفاق است که در نتیجه بازی روان‌تر و پاسخگوتری را تجربه خواهید کرد.

  • پینگ ۲۰ تا ۵۰ میلی‌ثانیه پینگ مناسبی برای بازی‌های مختلف است و گیم‌پلی جذاب و روانی را در این محدوده تجربه می‌کنید.
  • پینگ ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه نیز برای بازی کردن مناسب است اما ممکن است بسته به بازی و تنظیمات خود، گاه به گاه دچار تأخیر و لگ شوید.
  • پینگ ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌ثانیه، پینگ ضعیفی برای بازی‌ها محسوب می‌شود. تأخیرها بسیار بیشتر هستند اما به‌طور کامل گیم‌پلی را مختل نمی‌کنند.
  • پینگ بالای ۳۰۰ میلی‌ثانیه ممکن است به‌دلیل تأخیرها و کندی بسیار، باعث از دست رفتن کل بازی شود.

البته پینگ ایدئال بسته به بازی‌ای که انجام می‌دهید متفاوت خواهد بود. برخی از بازی‌ها مانند سبک تیراندازی اول شخص، نیاز به پینگ کمتری نسبت به سایر بازی‌ها مانند بازی‌های استراتژیک دارند.

چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

در این قسمت از مقاله راهکارهایی را معرفی خواهیم کرد که با رعایت کردن آن‌ها ممکن است کمی پینگ شما در بازی بهتر شود اما اگر می‌خواهید روش‌های دیگری را نیز مشاهده کنید، می‌توانید سری به مقاله راهکارهای ساده برای کاهش پینگ در بازی‌ها بزنید.

  • اگر برای بازی کردن از کامپیوتر یا کنسول استفاده می‌کنید بهتر است به جای اتصال بی‌سیم به اینترنت، اتصال خود را به وسیله یک سیم LAN به مودم برقرار کنید. این کار باعث می‌شود چیزهایی مانند فاصله یا اشیا محدود‌کننده سیگنال، روی کیفیت سرعت و پینگ اینترنت تأثیری نگذارند.
  • اگر برنامه غیر ضروری‌ای دارید که در پس‌زمینه باز است، قبل از بازی کردن آن را ببندید. این نرم‌افزارها می‌توانند از پهنای باند شما استفاده کنند و پینگ شما را در بازی افزایش دهند.
  • تعدادی تنظیمات روی روتر شما وجود دارد که می‌تواند روی پینگ شما تأثیر بگذارد. شما می‌توانید دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه بهینه‌سازی تنظیمات روتر خود در اینترنت پیدا کرده و آن را روی مودم خود اعمال کنید.
  • آی‌پی یا DNS گوشی، کامپیوتر یا کنسول خود را عوض کرده و دوباره وارد بازی شوید. معمولاً اتصال به یک سرور کارآمدتر به کاهش پینگ شما کمک می‌کند.

پینگ پروکسی چیست؟

پروکسی سروری است که به عنوان واسطه بین کامپیوتر شما و سرور مقصدی که با آن ارتباط دارید عمل می‌کند. در صورت استفاده از پروکسی، داده‌هایی که قرار است مستقیماً به سرور ارسال کنید را ابتدا به پروکسی ارسال کرده و سپس پروکسی آن را به سرور مقصد می‌فرستد. در نهایت سرور مقصد پاسخی را که قرار بوده برای شما ارسال کند ابتدا به پروکسی فرستاده و در نهایت از این طریق به دست شما می‌رسد.

دلایل زیادی برای استفاده از پروکسی وجود دارد. این ابزارها می‌توانند آدرس آی‌ پی شما را پنهان کنند، تأخیر در پینگ شما را بهبود بخشند یا دسترسی به سایت‌هایی را که توسط فایروال ویندوز شما مسدود شده‌اند، ممکن سازند. شما می‌توانید از پروکسی‌های رایگان استفاده کرده یا از فروشگاهی معتبر، یک اشتراک پروکسی تهیه کنید و با استفاده از آن سرعت پینگ خود در بازی‌ها را کاهش دهید.

به هر حال پروکسی می‌تواند ابزار مفیدی باشد اما نکته‌ای که در انتخاب یک پروکسی باید به آن توجه کنید انتخاب مناسب آن است. گاهی اوقات یک پروکسی نامعتبر می‌تواند آدرس آی پی شما را لو دهد یا حتی باعث افزایش پینگ شما در بازی‌ها شود.

سوالات متداول زومیت

  • پینگ چیست؟

    پینگ معیاری برای اندازه‌گیری کردن میزان تأخیر اتصال بین دو دستگاه یا دو کامپیوتر در یک شبکه محسوب می‌شود. در بازی‌های آنلاین، پینگ نشان می‌دهد که اتصال اینترنت گیمر با سرور بازی، چقدر تاخیر دارد.

  • پینگ چه اهمیتی دارد؟

    اهمیت اصلی پینگ در بازی‌های کامپیوتری است که نشان می‌دهد حرکت شما در بازی، چقدر طول می‌کشد تا در سرور اصلی ثبت و اجرا شود. برای نمونه، اگر بازی آنلاینی را با پینگ ۲۰ میلی‌ثانیه اجرا کنید، دستورها و حرکت‌های شما کم‌وبیش به صورت آنی اجرا می‌شود.

  • چگونه پینگ را کم کنیم؟

    مواردی همچون کاهش فاصله از روتر، استفاده از کابل به جای اتصال وای‌فای، سرویس‌های کاهش پینگ و حتی نوع سرویسی که از ISP گرفته‌اید ممکن است در کاهش پینگ شما مؤثر باشد. در مقاله‌ «راهکارهای ساده کاهش پینگ» به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات