آی پی من چیست ؛ نحوه پیدا کردن IP

یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آدرس آی پی / IP Adress سبز روی کیبورد
آدرس آی پی چیست، چه انواعی دارد و برای یافتن آدرس آی‌پی عمومی و آدرس IP خصوصی باید چه اقداماتی انجام دهیم؟
تبلیغات

آی پی، آدرسی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود که هر دستگاه را روی اینترنت یا شبکه‌ای محلی شناسایی می‌کند. IP مخفف «پروتکل اینترنت» است؛ پروتکل اینترنت مجموعه‌ای از قوانین است که فرمت داده‌های ارسال‌شده ازطریق اینترنت یا شبکه‌ی محلی را تعیین می‌کند.

به‌طور کلی، آدرس‌ IP شناسانگری است که امکان ارسال اطلاعات در بین دستگاه‌هایی که روی یک شبکه هستند را فراهم می‌کند. این آدرس‌ها شامل اطلاعات موقعیت مکانی (لوکیشن) هستند و باعث می‌شوند که دستگاه‌ها توانایی برقراری ارتباط داشته باشند.

به روایت کسپرسکی، اینترنت به راهی برای تمایز دادن کامپیوترها، روترها و وب‌سایت‌های مختلف نیاز دارد. آدرس‌های IP راهکاری برای دست‌یابی به این هدف هستند و بخشی اساسی از نحوه‌ی کارکرد اینترنت را تشکیل می‌دهند.

آی پی چیست؟

یک آدرس آی پی شامل رشته‌ای از اعداد است که توسط نقطه از هم جدا می‌شوند تا در مجموع چهار دسته عدد کنار یک‌دیگر قرار بگیرند؛ برای نمونه ۱۹۲.۱۵۸.۱.۳۸ یک آدرس آی پی است. هر عدد موجود در هر دسته می‌تواند بین صفر تا ۲۵۵ باشد؛ بدین ترتیب گستره‌ی کامل آدرس آی پی از ۰.۰.۰.۰ تا ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ متغیر است.

آدرس‌های آی پی، تصادفی نیستند. این آدرس‌ها به‌صورت ریاضی توسط مرجع واگذاری اعداد در اینترنت (IANA) تولید و تخصیص داده می‌شوند. این مرجع زیرمجموعه‌ی مؤسسه‌ی اینترنتی برای نام‌ها و اعداد واگذارشده (ICANN) است. ICANN سازمانی غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۸ در ایالات متحده بنیان‌گذاری شد و هدفش حفظ امنیت اینترنت و قابل‌استفاده‌بودن آن برای تمام مردم است.

برای ثبت دامنه در اینترنت باید سراغ یکی از شرکت‌های ثبت‌کننده‌ی نام دامنه بروید. این شرکت‌ها کارمزدی اندک به ICANN پرداخت می‌کنند تا مراحل ثبت دامنه انجام بگیرد.

انواع آی پی

بازدید از زومیت با ASUS Zephyrus G14 2022

آدرس‌های آی پی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هر یک از این دسته‌بندی‌ها شامل انواع مختلفی از آدرس آی پی است که در ادامه نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

آدرس آی پی مصرفی

هر فرد یا کسب‌و‌کاری که از خدمات اینترنتی استفاده می‌کند، دو نوع آدرس آی پی دارد: آدرس آی پی خصوصی و آدرس آی پی عمومی. عبارت‌های خصوصی و عمومی به موقعیت شبکه ارتباط دارند؛ در واقع آدرس آی پی خصوصی در داخل شبکه استفاده می‌شود و آدرس عمومی مخصوص استفاده در خارج از شبکه است.

آدرس آی پی خصوصی

هر دستگاهی که به شبکه‌ی اینترنت شما متصل می‌شود، یک آدرس آی پی خصوصی دارد. این دستگاه‌ها شامل کامپیوتر، گوشی هوشمند و تبلت‌ می‌شوند و تمامی دستگاه‌های بلوتوثی دیگر نظیر اسپیکر، چاپگر و حتی تلویزیون‌های هوشمند را نیز در بر می‌گیرند.

با رشد اینترنت اشیا، روزبه‌روز بر تعداد آدرس‌های آی پی خصوصی که در خانه‌ی خود دارید افزوده می‌شود. روتر شما برای متمایزکردن این دستگاه‌ها از یکدیگر به راهکاری ویژه نیاز دارد و بسیاری از دستگاه‌ها نیازمند شناسایی یکدیگر هستند. بدین ترتیب روتر شما آدرس آی پی خصوصی می‌سازد. این آدرس‌های آی پی، شناساگرهایی منحصربه‌فرد برای هر دستگاه هستند تا آن دستگاه در شبکه قابل‌شناسایی باشد.

آدرس آی پی عمومی

آدرس آی پی عمومی، آدرس اصلی مرتبط‌به کل شبکه‌ی شما است. هر دستگاه متصل‌ به اینترنت آی پی اختصاصی دارد، اما آن دستگاه‌ها مشمول آدرس آی پی عمومی شبکه‌ی شما نیز می‌شوند. آدرس آی پی عمومی توسط شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت به روتر شما ارائه می‌شود. این شرکت‌ها غالبا آدرس‌های آی پی فراوانی دارند و آن‌ها را در بین مشتریان خود توزیع می‌کنند.

آی پی عمومی آدرسی است که تمامی دستگاه‌های خارج از شبکه‌ی اینترنت شما از آن برای شناسایی شبکه استفاده می‌کنند.

آدرس‌های آی پی عمومی در دو فرم داینامیک (پویا) و استاتیک (ایستا) ارائه می‌شوند.

آدرس آی پی داینامیک

زومیت گردی با مک بوک ایر M2

آی پی داینامیک به‌صورت خودکار و منظم تغییر می‌کند. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت، تعداد زیادی آدرس آی پی خریداری می‌کنند و آن‌ها را به‌صورت خودکار به مشتریانشان تخصیص می‌دهند. این آدرس‌ها در فواصل زمانی خاص با آی پی جدید تعویض می‌شوند و آی پی قبلی وارد خزانه‌ی شرکت می‌شود تا برای مشتری دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. آی پی داینامیک در نهایت هزینه‌های شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت را پایین می‌آورد.

خودکارسازی تغییرات آدرس آی پی بدین معنی است که وقتی کاربر به خانه‌اش رفت، شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت مجبور نیست با انجام اقداماتی خاص مجدداً آدرس آی پی او را بسازد. آدرس آی پی داینامیک مزیت امنیتی نیز دارد؛ چون آی پی متغیر باعث می‌شود مجرمان سایبری نتوانند به‌راحتی به درون شبکه‌ی شما نفوذ کنند.

آدرس آی پی استاتیک

آدرس آی پی استاتیک برخلاف داینامیک تعویض نمی‌شود. اکثر افراد و کسب‌و‌کارها به آی پی ثابت نیاز ندارند، اما کسب‌و‌کارهایی که به‌دنبال هاست‌کردن سرور اختصاصی خودشان هستند باید آی پی ثابت داشته باشند.

آدرس آی پی استاتیک اطمینان حاصل می‌کند که وب‌سایت‌ها و آدرس‌های ایمیل مرتبط‌ به آن، همواره آی پی ثابتی داشته باشند؛ اگر بخواهید که دستگاه‌های دیگر همواره بتوانند وب‌سایت‌ها و آدرس‌های ایمیل را در وب پیدا کنند، داشتن آی پی ثابت ضروری است.

همین موضوع ما را به بخش بعدی می‌رساند؛ به‌طور کلی دو نوع آدرس آی پی برای وب‌سایت‌ها داریم. به افرادی که سرور خودشان را هاست نمی‌کنند و سراغ استفاده از سرویس‌های هاست وب می‌روند، آی پی اشتراکی و آی پی اختصاصی ارائه می‌شود.

آدرس آی پی اشتراکی

وب‌سایت‌هایی که از سرویس‌های اشتراکی هاست استفاده می‌کنند، در کنار تعداد زیادی از وب‌سایت‌های دیگر روی یک سرور میزبانی می‌شوند. این سرویس‌ها معمولا برای وب‌سایت‌های کوچک بیشترین کاربرد را دارند. وب‌سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، آدرس آی پی اشتراکی دارند.

آدرس آی پی اختصاصی

برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس هاست وب، خرید آدرس یا آدرس‌های آی پی اختصاصی را امکان‌پذیر می‌کنند. این کار باعث می‌شود حفظ مجوز SSL ساده‌تر باشد و به شما امکان می‌دهد که سرور پروتکل انتقال فایل (FTP) اختصاصی خودتان را اجرا کنید تا اشتراک‌گذاری و انتقال فایل با چند نفر در یک سازمان ساده‌تر شود.

آی پی اختصاصی همچنین باعث می‌شود که بتوانید صرفاً با وارد کردن آی پی و بدون نیاز به وارد کردن دامنه به وب‌سایت خود دسترسی پیدا کنید.

چطور IP خود را پیدا کنیم

گشتن در وبسایت زومیت با لپ‌تاپ اچ‌پی Omen 16

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، شما یک آی پی عمومی و یک آی پی خصوصی دارید. فرایند یافتن آی پی عمومی بسیار ساده‌تر است و در چند مرحله انجام می‌گیرد.

یافتن آی پی عمومی

ساده‌ترین راه برای بررسی آدرس آی پی عمومی روتر، این است که عبارت What is My IP Address را در گوگل جست‌و‌جو کنید. با جست‌و‌جوی این عبارت، در بالای صفحه‌ی نتایج شاهد آدرس آی پی عمومی خواهید بود.

سایر وب‌سایت‌ها نیز نتیجه‌ی مشابهی به شما نمایش خواهند داد. وب‌سایت‌ها آدرس آی پی عمومی شما را می‌بینند چون به هنگام تلاش برای بازدید از وب‌سایت، روتر شما درخواست دسترسی را ثبت می‌کند.

وب‌سایت IPLocation افزون‌بر آدرس آی پی، نام شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت و حتی شهر شما را نیز اعلام می‌کند.

یافتن آی پی خصوصی

به‌منظور پیدا کردن آی پی خصوصی در ویندوز و مک باید کارهای متفاوتی انجام دهید؛ اما به‌طور کلی این مراحل پیچیدگی خاصی ندارند و به‌سادگی قابل‌انجام هستند.

در ویندوز، عبارت cmd را جست‌و‌جو کنید و اینتر را بزنید. در پنجره‌ی جدید، عبارت ipconfig را تایپ و جست‌و‌جو کنید تا آدرس آی پی خصوصی شما نمایش داده شود.

در مک، وارد بخش تنظیمات و سپس Network شوید. در ادامه شبکه‌ی مدنظر خود را انتخاب کنید و روی گزینه‌ی Details بزنید تا جزئیات آی پی نمایش داده شود.

سوالات متداول زومیت

  • آی پی من چیست؟

    برای پیدا کردن آی پی (IP) خود باید از یکی از روش‌هایی که در این مقاله شرح دادیم استفاده کنید؛ نظیر وارد کردن دستوری ویژه در ویندوز یا استفاده از برخی وب‌سایت‌ها.

  • انواع آدرس آی پی شامل چه مواردی است؟

    آدرس آی پی (IP) موارد زیادی را در بر می‌گیرد که در این مقاله به‌طور کامل توضیح‌شان دادیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات