شاد؛ پلتفرم اختصاصی آموزش‌و‌پرورش با همکاری روبیکا آغاز به کار کرد

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
مطالعه 5 دقیقه
وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای از بهره‌برداری پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش به‌نام «شاد» برای دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی خبر داد.
تبلیغات

مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، وزارت آموزش و پرورش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان به‌نام «شاد» آغاز به کار کرد. شبکه‌ی اجتماعی شاد قرار بود از هفته‌ی گذشته فعالیت خود را آغاز کند، اما این موضوع به دلیل کسب اطمینان از امن بودن بستر ارتباطی شبکه به تعویق افتاد تا ابعاد فنی آن در فرصت بیشتری بررسی شود. حال به‌نظر می‌رسد با همکاری دانشگاه صنعتی شریف امنیت شبکه‌ی اجتماعی شاد تضمین شده است و معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند.

پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش به‌نام SHADAP با همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه‌ی شورای عالی فضای مجازی، دانشگاه صنعتی شریف و تلاش تیم فنی، اجرایی و حقوقی با مالکیت و مدیریت وزارت آموزش و پرورش مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین ورود مدیران، معلمان و دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی از ۲۱ فروردین‌ماه آغاز شده است و تا اواسط هفته‌ی آینده ادامه خواهد داشت.

طبق اطلاعیه‌ی وزارت آموزش و پرورش، مدیران، معلمان و دانش آموزان دوره‌ی ابتدایی، می‌توانند اپلیکیشن شاد را با مراجعه به آدرس ‏Shaddl.medu.ir دریافت و نصب کنند. همچنین زمان و نحوه‌ی ورود و بهره‌برداری مدارس متوسطه، توسط معاونت آموزش متوسطه اعلام خواهد شد.

پیش‌تر گفته شده بود شبکه‌ی اجتماعی شاد با همکاری پنج پیام‌رسان سروش، روبیکا، بله، گپ و آی‌گپ راه‌اندازی شده و پیام‌رسان منتخب مدرسه ازطریق مدیر یا معلم اطلاع‌رسانی می‌شود؛ اما در اطلاعیه‌ی جدید آموزش و پرورش صحبتی از این پیام‌رسان‌ها به میان نیامده و تنها پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش به‌نام SHADAP معرفی شده است.

علیمراد کرمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در رابطه با راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی شاد گفت که بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش به فکر راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزی افتاد تا با مشارکت پیام‌رسان‌های داخلی دارای مجوز فعالیت از شورای عالی فضای مجازی، جریان یادگیری دانش‌آموزان را ادامه دهد. به‌گفته‌ی او وزارت آموزش و پرورش پنج شرط را برای همکاری با پیام‌رسان‌های داخلی مطرح کرده بود:

  • ایجاد محیطی اختصاصی و ایمن برای حضور معلمان و دانش‌آموزان
  • امضای گواهی سطح خدمات فنی (SLA) مورد نظر آموزش و پرورش
  • ارائه‌ی اسناد معتبر بانکی برای ضمانت تعهدات خدمات و جرائم تأخیر یا قصور در ارائه‌ی خدمات
  • دادن اجازه‌ی تست‌های فنی و اجرایی مختلف به تیم فنی وزارت
  • جلوگیری از انتشار مطالب مجرمانه، مبتذل یا نامناسب و جلوگیری از تبلیغات

ضرورت برقراری ارتباط سریع میان معلم و دانش‌آموز در محیطی مطمئن، ارائه‌ی آموزش و همچنین طولانی شدن فرایند کسب اطمینان از تأمین پیش شرط‌های اعلام شده برای همکاری با پیام‌رسان‌ها دست به دست هم داد تا ایجاد محیط اختصاصی، با مدیریت و مالکیت وزارت آموزش وپرورش در دستور کار قرار بگیرد؛ درنتیجه با هماهنگی اپراتور اول و تلاش متخصصان، پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش با نام جدید و اختصاری شاد (شبکه‌ی آموزش دانش‌آموزی) ایجاد شد.

به‌گفته‌ی مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر شبکه‌ی اجتماعی شاد بزرگ‌ترین فرصت توسعه‌ی یادگیری‌های الکترونیکی است. این شبکه‌ی اجتماعی به تقویت عدالت آموزشی کمک می‌کند و دارای پنج خصوصیت زیر است:

  • وزارت آموزش و پرورش مالک این شبکه است و به همین دلیل امنیت آن از جنبه‌های اخلاقی، حفظ داده‌ها، اطلاعات و محتواهای تولید شده به نسبت سایر پیام‌رسان‌ها بالاتر است. 
  • نسبت به شبکه‌های اجتماعی خارجی ارزان‌تر است با اینکه کیفیت آن در سرعت نقل‌وانتقال داده‌ها با شبکه‌های اجتماعی خارجی برابر است.
  • اپراتور اول پایداری و پشتیبانی شبکه را به مدت ۱۵ سال به‌طور رایگان تضمین می‌کند.
  • این شبکه قابلیت اتصال نامحدود نرم‌افزارهای کاربردی دیگری که توسط آموزش و پرورش یا بخش خصوصی تولید می‌شود را دارد.
  • حفاظت از اطلاعات معلمان و دانش‌آموزان و تأمین امنیت اطلاعات توسط تیم فنی دانشگاه شریف تضمین می‌شود.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش امروز در برنامه «صبح و نشاط» شبکه سه سیما گفت در حال حاضر ۸۵ درصد محتوای دروس آموزش داده شده و حتی اگر روند تعطیلی‌ها ادامه پیدا کرد، آمادگی داریم که سال تحصیلی را به اتمام اعلام کرده، امتحانات را برگزار کنیم و در نیمه اول شهریور و ۱۵ شهریور دوباره مدارس را بازگشایی و ۱۰ درصد دیگر را جبران کنیم.

به‌گفته‌ی حمیدی، بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان به آموزش‌های تلویزیونی و اینترنتی دسترسی دارند و مابقی که این دسترستی را ندارند، راهنمای تعلیماتی با بسته‌های آموزشی دریافت می‌کنند.

همان‌طور که مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرده بود، وزارت آموزش و پرورش قرار بود شبکه‌ی اجتماعی شاد را با همکاری پنج پیام‌رسان داخلی (سروش، روبیکا، بله، گپ و آی‌گپ) راه‌اندازی کند؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای و برخلاف توافقات انجام شده، روبیکا را به‌صورت انحصاری برای ایجاد شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) انتخاب کرده است. 

مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ با انتشار توییتی از همکاری انحصاری آموزش و پرورش با روبیکا خبر داد و نوشت پیام‌رسان‌های گپ، سروش، آی‌گپ، بله و روبیکا پس از پیاده‌سازی خواسته‌ها و فلوچارت مورد نظر آموزش و پرورش و اینتگریشن با API شاد، کار را به آموزش و پرورش تحویل دادند. به‌گفته‌ی او یک پروژه‌ی ملی با حضور همه‌ی پیام‌رسان‌های فعال در کشور در حال شکل‌گیری بود، اما آموزش و پرورش در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری طی درخواست جدیدی این موضوع را مطرح کرد که دانش‌آموزان باید در یک فضای ایزوله از سایر کاربران پیام‌رسان‌ باشند و این خواسته با تلاش تیم‌های فنی پیام‌رسان‌ها در کم‌تر از ۴۸ ساعت توسط پیام‌رسان‌ها در قالب «Kid Mode» پیاده‌سازی و تحویل داده شد.

مدیرعامل پیام‌رسان گپ همچنین گفت که این پیام‌رسان دو راهکار (۱- محیط ایزوله در قالب «Kid Mode» و ۲- مداد، پیام‌رسان تخصصی کودک و نوجوان) را در موعد مقرر و به‌صورت حضوری به وزارت آموزش‌وپرورش همراه‌با مستندات تحویل داد. به‌گفته‌ی او بیش از ۸۰ هزار مدرسه حساب کاربری خود را در این پیام‌رسان‌ها فعال کرده و همه منتظر رونمایی رسمی از شاد بودند که وزارت آموزش و پرورش در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری طی بخشنامه‌ای از همکاری انحصاری خود با پیام‌رسان روبیکا در قالب یک کلاینت اختصاصی به‌نام شاد خبر داد. مدیرعامل پیام‌رسان گپ در پایان نوشت:

به همین راحتی ۴۵ روز هزینه، وقت و تلاش چهار تیم پیام‌رسان که به دعوت آموزش و پرورش در ایام تعطیلی و کرونا، تمام‌وقت و با تمام توان پای کار آمدند، یکجا پای مال شد. مبارک دوستان همراه اول و روبیکا باشه.

مدیرعامل گپ پیش از این در گفت‌وگویی با پیوست از ارائه‌ی سرویس‌های مختلف آموزش مجازی در بستر پیام‌رسان گپ خبر داده بود. به‌گفته‌ی او امکان برگزاری گروه‌ها، برگزاری کلاس‌ها به‌صورت لایو و همچنین امکان برگزاری آزمون در بستر گپ فراهم شده بود. مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگویی با پیوست گفته بود که در حال بررسی چند طرح در زمینه‌ی آموزش مجازی هستند که به‌علت نهایی نشدن نمی‌توان جزئیات بیشتری را اعلام کرد. او گفته بود:

اخیرا هم آقای وزیر طرح شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان را مطرح کردند که باید بررسی شود و نتیجه‌ی نهایی تا چند روز آینده اعلام می‌شود. از همان زمان برخی از مدارس و معلمان از پیام‌رسان‌های داخلی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند اما این وزارت‌خانه هیچکدام از پیام‌رسان‌ها را به‌عنوان پیام‌رسان مرجع اعلام نکرده بود.

هنوز مشخص نشده است که چرا وزارت آموزش و پرورش بعد از مذاکره با سایر پیام‌رسان‌های داخلی، روبیکا را به‌عنوان مجری انحصاری پلتفرم آموزشی خود معرفی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات