حجم هر دقیقه فیلم‌برداری 8K با سری گوشی‌های گلکسی S20 سامسونگ مشخص شد

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی پرچم‌داران ۲۰۲۰ سامسونگ، قابلیت فیلم‌برداری 8K است. سامسونگ به‌تازگی جزئیات بیشتری در مورد این قابلیت منتشر کرده است.
تبلیغات

سامسونگ به‌تازگی از پرچم‌داران جدید خود، گلکسی اس ۲۰، گلکسی اس ۲۰ پلاس و اس ۲۰ اولترا رونمایی کرده است. این گوشی‌ها جزو نخستین گوشی‌هایی هستند که به لطف سخت‌افزار قدرتمند خود، امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 8K را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. ضبط ویدئو با این رزولوشن آن‌قدر جزئیات خواهد داشت که حتی می‌توانید هر لحظه در حین تصویربرداری، یک عکس ۳۳ مگاپیکسلی از آن ذخیره کنید.

مطمئناً ضبط ویدئو با چنین رزولوشنی به فضای ذخیره‌سازی بسیار زیادی نیاز خواهد داشت. طبق اعلام رسمی سامسونگ، میزان فضای مورد نیاز برای یک دقیقه ضبط ویدئوی 8K با پرچم‌داران جدیدش، ۶۰۰ مگابایت است. شایان ذکر است که ضبط هر دقیقه ویدئوی 4K با یک گوشی +S10 حدوداً ۳۵۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی اشغال می‌کند. باتوجه به اینکه تعداد پیکسل‌ها در رزولوشن 8K چهار برابر تعداد پیکسل‌ها در رزولوشن 4K هستند، رقم اعلام شده از سوی سامسونگ بسیار درخور توجه است. احتمالاً این رقم درنتیجه‌ی استفاده از کدک HEVCو قابلیت بالاتر آن برای صرفه‌جویی در حجم حاصل شده است.

بدین ترتیب، با گوشی سامسونگ S20 که تنها در نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود، می‌توان در حدود سه ساعت فیلم‌برداری 8K انجام داد. البته امکان افزایش این مقدار با استفاده از کارت حافظه microSD نیز وجود دارد. در دو نسخه‌ی S20 پلاس (نسخه‌ی 5G) و S20 اولترا، سه گزینه‌ی ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایتی پیش روی خریداران خواهد بود. به‌علاوه امکان استفاده از کارت حافظه microSD تا یک ترابایت نیز وجود دارد که برای ضبط مدت زیادی ویدئوی 8K کافی است.

البته محدودیت‌های موجود برای ضبط ویدئوهای 8K تنها به فضای ذخیره‌سازی محدود نمی‌شوند. برای تصویربرداری با این رزولوشن به توان پردازشی بسیار بالایی نیاز است؛ به همین خاطر، در هر سه پرچم‌دار جدید کره‌ای‌ها، صرف‌نظر از اینکه از تراشه‌ی اگزینوس یا اسنپدراگون استفاده شده باشد، تصویربرداری با رزولوشن 8K به نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه و مدت زمان ۵ دقیقه محدود شده است. این محدودیت احتمالاً به خاطر تولید حرارت زیاد درنتیجه‌ی پردازش سنگین در حین تصویربرداری با این رزولوشن در نظر گرفته شده است. در سری S10 نیز شاهد محدودیت‌های مشابهی برای ضبط ویدئوهای 4K بودیم (حداکثر ۱۰ دقیقه برای نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و ۵ دقیقه برای نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه). همچنین به‌گفته‌ی سامسونگ، در ضبط ویدئو با رزولوشن 8K قابلیت لرزش گیری تصویر در دسترس نخواهد بود.

باتوجه به کمیاب بودن و همین‌طور گران‌قیمت بودن تلویزیون‌های 8K، مشاهده‌ی تصاویر ضبط شده با این رزولوشن چندان آسان نخواهد بود. اگر به تلویزیون 8K دسترسی نداشته باشید و بخواهید ویدئوهای ضبط شده‌ی خود را تنها از طریق نمایشگر 1440p خود گوشی مشاهده کنید بهتر است با رزولوشن‌های پایین‌تر 4K یا 1080 اقدام به فیلم‌برداری کنید. ویدیوهای ضبط شده توسط گلکسی اس ۲۰ را می‌توان در پلتفرم‌های استریم ویدئو نظیر یوتیوب نیز منتشر کرد. باتوجه به همکاری سامسونگ با یوتیوب، کاربران می‌توانند ویدئوهای 8K را مستقیماً از گوشی خود روی کانال یوتیوب آپلود کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات