دلایل خرابی ناگهانی بلندگو خودرو چیست؟

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
چرا بلندگوهای خودرو از کار می‌افتند؟ چگونه می‌توانیم عیوب احتمالی موجود در سیستم صوتی خودرو به‌خصوص مشکل بلندگو را تشخیص دهیم؟
تبلیغات

بلندگوهای خودرو با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و حتی می‌شکنند. چنین موضوعی به‌ویژه درباره‌ی بلندگوهای کارخانه‌ای اصلی با کیفیت پایین که اکثر خودروها به آن‌ها مجهز هستند، صادق است. اجزای داخلی سیستم صوتی خودرو طی استفاده‌ی مداوم خراب می‌شود و کار زیادی در این زمینه نمی‌توان انجام داد.  

car audio system / سیستم صوتی خودرو

گاهی اوقات گفته می‌شود که بلندگوهای خودرو به یکباره خراب شده‌اند. خراب شدن تمام بلندگوها، بدون استفاده‌ی نادرست تقریبا ممکن نیست؛ از جمله این موارد می‌توان به بیش از اندازه بلندکردن صدای سیستم صوتی اشاره کرد. با این حال هنگامی که تمام بلندگوهای سیستم صوتی خودرو همگی به یکباره از کار می‌افتند، مشکل معمولاً از دستگاه پخش یا هدیونیت، آمپلی‌فایر یا سیم‌کشی است. 

car audio system / سیستم صوتی خودرو

در برخی موارد، ایجاد مشکلی کوچک در سیم‌کشی بین هدیونیت و یکی از بلندگوها به‌تنهایی می‌تواند باعث شود که تمام بلندگوهای سیستم صوتی خودرو به یکباره قطع شوند.

اگر هدیونیت سیستم صوتی روشن باشد اما صدایی از بلندگوها دریافت نشود، به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که مشکل از بلندگوها است. اما این واقعیت که هدیونیت روشن شده است، به‌معنای درست کارکردن نیست. قبل از انجام هر کار دیگری باید:

  • مطمئن شد که هدیونیت روی حالت ضدسرقت قرار نگرفته است که به کد رمز نیاز دارد.
  • تنظیمات صدا بررسی شود.
  • ورودی‌های صوتی مختلف آزمایش شوند (مثلاً رادیو، پخش‌کننده یا پلییر CD و غیره).
  • تمام فیوزهای داخلی مربوطه آزمایش شوند.
  • سیم‌ها تحت بررسی قرار گیرند.
car audio system / سیستم صوتی خودرو

اگر هیچ مشکلی در هدیونیت پیدا نشد، باید آمپلی‌فایر را بررسی کرد. در سیستم‌های صوتی خودرو که از آمپلی‌فایرها استفاده می‌کنند، آمپلی‌فایر شایع‌ترین علت بروز این نوع مشکل است؛ زیرا صدا باید از طریق آن از بلندگوها عبور کند. در روند بررسی آمپلی‌فایر، باید موارد زیر را انجام داد:

  • اطمینان حاصل شود که آمپلی‌فایر واقعاً روشن است.
  • اطمینان حاصل شود که آیا آمپلی‌فایر به حالت «Protect Mode» رفته است یا خیر.
  • سیم‌های ورودی و خروجی بلندگوها بررسی شوند.
  • فیوزهای داخلی و خارجی آزمایش شوند و از سالم‌بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.
car audio system / سیستم صوتی خودرو

بررسی سیم‌کشی بلندگوهای خودرو

از آنجا که سیم‌های بلندگو اغلب در پشت پنل‌ها و قالب‌ها، زیر صندلی‌ها و کفپوش عبور می‌کنند، بازرسی دقیق آن‌ها دشوار است. بررسی اتصال بین یک سر هر کدام از سیم‌ها (در هدیونیت یا آمپلی‌فایر) و انتهای دیگر در بلندگو آسان‌تر به نظر می‌رسد. اگر اتصال وجود نداشته باشد، این بدان معنی خواهد بود که سیم در جایی قطع شده است.

car audio system / سیستم صوتی خودرو

اگر بلندگوهای خودرو شما داخل درها نصب شده‌اند، نقطه‌ی مشترک عیب در جایی است که سیم بلندگو بین در و پنل آن عبور می‌کند. اگرچه سیم‌کشی در خودرو به‌طور معمول توسط ورق‌های لاستیکی سخت محافظت می‌شود، اما به دلیل فشارهای مکرر که هنگام باز و بسته‌شدن درها بر آن‌ها وارد می‌شود، ممکن است سیم‌ها به‌مرور زمان فرسوده یا قطع شوند.

آزمایش بلندگوهای خودرو

روش دیگر، پیداکردن مقداری سیم و سیم‌کشی مجدد و موقتی برای هر بلندگو است. از آنجا که این روش برای آزمایش موقتی است، باید با برداشتن پنل‌های در و سایر اجزا به بلندگوها دسترسی پیدا کرد.

car audio system / سیستم صوتی خودرو

اگر بلندگوها با سیم‌های جدید کار کنند، می‌توان مطمئن بود که مشکل از سیم‌کشی قدیمی است. همچنین می‌توان بلندگوهای خودرو را با وصل‌کردن سیم برق از هدیونیت یا آمپلی‌فایر و اتصال سیم‌های مثبت و منفی هر بلندگو به پایانه‌های مثبت و منفی یک باتری ۱/۵ ولت، «آزمایش» کرد.

car audio system / سیستم صوتی خودرو

اگر سیم بلندگوها خراب نشده و بلندگو هم کاملاً خراب نیست، هنگام اتصال سیم‌ها به پایانه‌های باتری، صدای جزئی شنیده خواهد شد. با این حال شنیدن صدای خفیف از بلندگو با باتری ۱/۵ ولت، لزوماً به‌معنای این نیست که بلندگو در وضعیت خوبی قرار دارد. اگر در آخر همه چیز بررسی شده باشد، وقت آن است که بلندگوهای خودرو به‌صورت کامل جایگزین شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات