بیانیه ایرانسل در مورد ابهام در حجم مصرفی پیام‌رسان‌های داخلی

شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
ایرانسل در بیانیه‌ای در مورد ترافیک لحاظ‌شده در بخش «حجم مصرف‌شده در پیام‌رسان‌های داخلی» اپلیکیشن ایرانسل من، اعلام کرد که ایرانسلی‌ها متضرر نشده‌اند.
تبلیغات

از روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، کاربران ایرانسل با انتشار تصاویری از حجم مصرفی اینترنت خود، مدعی شده بودند ایرانسل، بخشی از دیتای مصرفی آن‌ها را به «حجم مصرف‌شده در پیام‌رسان‌های داخلی» اختصاص داده است. این افراد هیچ پیام‌رسان داخلی روی گوشی‌های خود نصب نکرده بودند با این حال حجم قابل‌توجهی از دیتای آن‌ها با شرح حجم مصرف‌شده در پیام‌رسان‌های داخلی کم شده بود.

این موضوع واکنش گسترده‌ای در توییتر به همراه داشت و تصاویر منتشرشده از سوی کاربران نشان می‌داد در برخی موارد تا ۶ گیگ از حجم اینترنت مصرفی آن‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص داده شده بود. ایرانسل با انتشار بیانیه‌ای دلیل این موضوع را توضیح داد و اعلام کرد این موضوع به دلیل به‌روزرسانی برخی سامانه‌های محاسبه‌ی تعرفه‌ی اینترنت رخ داده است و مشترکان ایرانسل متضرر نشده‌اند. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، متن بیانیه به شرح زیر است:

«ایرانسل در راستای ارتقای خدمات خود و بهبود تجربه‌ی مشتری طی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه (۶ تا ۸ تیرماه ۱۳۹۸) درصدد به‌روزرسانی برخی سامانه‌های محاسبه‌ی تعرفه‌ی اینترنت بود.

با توجه به مصوبه‌های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تفکیک تعرفه‌‌ی اینترنت خارجی از اینترنت داخلی و پیام‌رسان‌های داخلی، اپراتورها موظف هستند ترافیک خارجی را با تعرفه‌ی عادی، ترافیک وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی را با تعرفه‌ی یک‌دوم و ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی را با تعرفه‌ی یک ‌سوم محاسبه کنند.

حجم مصرف شده در پیام رسان های داخلی ایرانسل

در بازه‌ی زمانی فوق، به دلیل پیچیدگیِ امکان تفکیک «حجم مصرف شده‌ی خارجی»، «حجم مصرف شده از محتوای داخلی» و «حجم مصرف شده در پیام‌رسان‌های داخلی»، ایرانسل تصمیم گرفت به منظور رعایت حقوق مشترکان، کم‌ترین تعرفه در میان سه بخش ذکرشده که مربوط‌به «حجم مصرف شده در پیام‌رسان‌های داخلی» (معادل یک‌سوم تعرفه‌ی خارجی) است را برای تمامی مصارف اینترنت مشترکان به‌صورت یکسان لحاظ کند.

بر این اساس، در بازه‌ی زمانی مدنظر، تمامی اینترنت مصرفی مشترکان ایرانسل، با تعرفه‌ی یک سوم محاسبه شد.

بدیهی است در این بازه‌ی زمانی تغییری در محاسبه‌ی تعرفه‌ی خدمات اینترنتی که به‌صورت رایگان به مشترکان ارائه می‌شد، صورت نگرفته و این خدمات همچنان به‌صورت رایگان ارائه شده است.

با توجه به شائبه‌های مطرح‌شده برای برخی از مشترکان، ایرانسل وظیفه خود دانست که با ارائه‌ی توضیحات فوق، به مشترکان خود اطمینان دهد که نه‌تنها متضرر نشده‌اند، بلکه از تخفیف تعرفه‌ای نیز برخوردار شده‌اند.

همچنین ایرانسل با توجه به نگرانی‌های آن دسته از مشترکانی که فارغ از این بازه زمانی، شاهد لحاظ شدن ترافیک در بخش پیام‌رسان‌های داخلی اپلیکیشن «ایرانسل من» بدون استفاده از این پیام‌رسان‌ها هستند، تصریح می‌کند: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌صورت دوره‌ای، آی‌پی (IP) وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که پیام‌رسان داخلی محسوب شده و تعرفه‌ی‌ آن‌ها به‌صورت یک سوم محاسبه می‌شود را به اپراتورها ابلاغ می‌کند.

حجم ترافیک احتمالی مشاهده‌شده در بخش پیام‌رسان‌های داخلی اپلیکیشن ایرانسل من، به دلیل بازدید از وب‌سایت‌ها یا استفاده از اپلیکیشن‌های با  IPهای فوق است.

بر این اساس نه‌تنها افزایش هزینه‌ای متوجه این دسته از مشترکان نیست؛ بلکه بخشی از مصرف اینترنت آن‌ها با تعرفه‌ی یک‌سوم محاسبه می‌شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات