چیپ‌ست X570 دلیل مصرف بالای پردازنده های رایزن 3000

پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بعد از عرضه پردازنده‌های جدید رایزن سری ۳۰۰۰ بیشتر سایت‌های معتبر جهان به بررسی این پردازنده‌ها پرداختند و نتایج آن را منتشر کرده‌اند.
تبلیغات

پردازنده‌های جدید AMD رایزن سری ۳۰۰۰ از راه رسیده‌اند و بررسی‌ها همگی نشان از مثبت بودن نظرات نسبت به عملکرد این پردازنده دارند. اما در اکثر بررسی‌ها (ازجمله پردازنده AMD رایزن 3900X مورد استفاده در بررسی حاضر) از مصرف بالای برق حتی در حالت آماده به کار رنج می‌برند.

با توجه به آزمایش‌های انجام‌شده توسط وب سایت ExtremeTech، به نظر می‌رسد مصرف بالای انرژی پردازنده به دلیل تراشه موجود روی مادربرد X570 باشد تا خود پردازنده.

اکثر بررسی‌ها روی پردازنده‌های رایزن سری ۳۰۰۰، روی مادربرد X570 بوده است. اگر پردازنده‌های رایزن سری ۳۰۰۰ را روی مادربرد قدیمی‌تر X470 قرار دهید، مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. یکی از بهترین نکات درمورد پردازنده‌های مذکور قابلیت پشتیبانی از سخت‌افزارهای قدیمی از جمله X470 است. به این معنی که اگر شما دارای این مادربرد هستید، می‌توانید از آخرین پردازنده‌های AMD استفاده کنید. در این مطلب فهرست مادربردهای سازگار با پردازند‌های جدید رایزن سری ۳۰۰۰ آمده است.

نتایج آزمون‌ها

ExtremeTech پردازنده AMD رایزن 3700X را روی مادربرد MSI X570 Godlike بررسی کرده و سپس همان پردازنده را روی MSI X470 بررسی کرده و مصرف انرژی به‌طور قابل توجهی و در حدود ۳۸ وات کاهش پیدا کرده است. حتی زمانی‌که پردازنده در حالت آماده به کار بود یا پردازش بسیار کمی را انجام می‌داد، مصرف برق پردازنده از ۶۷ به ۵۲ وات کاهش پیدا کرد.

ExtremeTech چند آزمایش روی مادربرد‌های مختلف انجام داده و دریافته است که پردازنده برق بیشتری در مادربرد X570 نسبت به X470 مصرف می‌کند.

پردازنده ای ام دی

مصرف انرژی کمتر= پردازنده بهتر

به دلایل مختلف تمام کاربران خواستار مصرف برق کمتر پردازنده هستند. وقتی پردازنده مصرف انرژی بالایی دارد، حرارت بیشتری هم تولید می‌کند. وقتی حرارت پردازنده بالا می‌رود، سیستم خنک‌کننده نیز باید سخت کار کند که همه این‌ها منجر به تولید صدای بیشتر در رایانه می‌شود. هرچه حرارت پردازنده بالاتر برود، پایداری سیستم کمتر می‌شود و طول عمر رایانه نیز پایین‌تر می‌آید.

رایانه‌ای که مصرف برق بیشتری دارد، هزینه بیشتری نیز دارد. بنابراین با قرار دادن پردازنده رایزن سری ۳۰۰۰ در مادربرد X470 علاوه‌بر راندمان بیشتر، قدرت بیشتری هم دریافت می‌کنید. با این حال برخی از ویژگی‌های پیشرفته‌تر X570 مانند PCIe 4.0 را از دست می‌دهید.

ExtremeTech می‌گوید به نظر نمی‌رسد ویژگی‌های بیشتر X570 مصرف انرژی بیشتر آن را توجیه کند. انتظار می‌رود این موضوع در به‌روزرسانی‌های آینده حل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات