جانی آیو اپل را ترک می‌کند

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
جانی آیو، طراح ارشد اپل، پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال این شرکت را ترک می‌کند. آیو قصد دارد شرکت طراحی خودش را تأسیس کند.
تبلیغات

جانی آیو، طراح ارشد محصولات اپل، پس از ۳۰ سال از این شرکت جدا خواهد شد. آیو قصد دارد مؤسسه‌ی طراحی مستقل خود را تأسیس کند. مؤسسه‌ی طراحی آیو با نام LoveFrom در سال ۲۰۲۰ به‌صورت کامل آغازبه‌کار خواهد کرد و اپل یکی از مشتریان آن خواهد بود. 

طراح ارشد سابق اپل در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز درباره‌ی تصمیم خود مبنی بر ترک این شرکت چنین می‌گوید:

اگرچه دیگر کارمند اپل نیستم؛ اما همچنان به‌شدت درگیر [طراحی محصولات این شرکت] خواهم بود. امیدوارم این روند سال‌های زیادی ادامه داشته باشد.اکنون زمان مناسب و آرامی برای به‌وقوع پیوستن این تغییر بود.

با خروج جانی آیو از اپل، اکنون مهره‌های اصلی تیم طراحی این شرکت، ایوان هنکی، قائم‌مقام طراحی صنعتی و آلن دای، قائم‌مقام طراحی رابط کاربری خواهند بود و هردوی آن‌ها زیر نظر جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیات در اپل فعالیت خواهند کرد. براساس اعلام اپل، «ویلیامز از ابتدا مسئولیت توسعه‌ی اپل واچ را برعهده داشته است و از این پس، بیشتر زمان خود را صرف همکاری با تیم طراحی در استودیو خواهد کرد».

اپل یکی از مشتریان اصلی LoveFrom خواهد بود

مارک نیوسون نیز که در سال ۲۰۱۴ به تیم طراحی اپل پیوسته بود، با ترک این شرکت به مؤسسه‌ی طراحی جدید آیو ملحق خواهد شد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در مصاحبه‌ با فاینشنال‌تایمز گفت که تیم طراحی گذشته‌ی اپل به فعالیت خود ادامه خواهند داد و در همین حین، همکاری با آیو نیز ادامه‌‌دار خواهد بود. او می‌گوید: «ما همکاری با تیم کنونی و پرسابقه‌ی خود را ادامه خواهیم داد و در عین حال، افتخار همکاری با جانی را نیز خواهیم داشت».

جانی آیو در همین مصاحبه، به اهداف مؤسسه‌ی طراحی LoveFrom نیز اشاره‌هایی داشت:

انجام کاری متفاوت، بسیار آسان است. من به چنین کاری علاقه‌مند نیستم و متفاوت‌بودن به هیچ‌وجه مرا ترغیب نمی‌کند. من به تلاش برای بهتر کردن وضعیت علاقه‌مند هستم. من به توسعه‌ و طراحی محصولات و تجربه‌هایی علاقه‌مند هستم که با احساس مسئولیت و توجه ساخته شده‌اند.

نام مؤسسه‌ی طراحی جانی آیو از یکی از جملات استیو جابز الهام گرفته شده است:

چندین سال پیش، در یکی از جلسه‌های دیدار با کارکنان، استیو [جابز] در حال صحبت بود... او [گفت] یکی از انگیزه‌های بنیادی این است که وقتی محصولی را با عشق و توجه می‌سازید، اگرچه احتمالا هیچ‌گاه افرادی را که این محصول را برای آن‌ها ساخته‌اید، ملاقات نخواهید کرد و دست آن‌ها را نخواهید فشرد، با ارائه‌ی محصولی که با احساس مسئولیت و توجه ساخته شده است، قدردانی خود را به بشریت و هم‌نوعان نشان داده‌اید.من از شنیدن صحبت‌های او تحت‌تأثیر قرار گرفتم و اکنون با چنین انگیزه‌ای کار می‌‌کنم. بنابراین نام شرکت من «LoveFrom» است؛ چرا که به‌صورت واضحی چراییِ کارهای من را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۵، آیو برای تمرکز بر توسعه‌ و ساخت اپل‌پارک، از هدایت روزمره‌ی تیم طراحی اپل کناره‌گیری کرد؛ اما در سال ۲۰۱۷ بار دیگر مدیریت واحد طراحی اپل را به‌دست گرفت.

نام LoveFrom از صحبت‌های استیو جابز الهام گرفته شده است

متن کامل بیانیه‌ی اپل را در ادامه می‌خوانید:

کوپرتینو، کالیفرنیا ـ اپل امروز اعلام می‌کند سر جانی آیو، طراح ارشد اپل، امسال به‌عنوان یک کارمند از شرکت جدا خواهد شد تا شرکت طراحی مستقلی تأسیس کند که اپل از جمله مشتریان اولیه و اصلی آن خواهد بود. درحالی که آیو در شرکت جدیدش پروژه‌های شخصی خود را دنبال خواهد کرد، همچنان در طیفی از پروژه‌ها با اپل همکاری نزدیک خواهد داشت.تیم کوک، مدیرعامل اپل درباره‌ی آیو می‌گوید: «جانی شخصیتی تک در دنیای طراحی است و نمی‌توان درباره‌ی نقش او در احیای اپل اغراق کرد؛ از iMac انقلابی در سال ۱۹۹۸ و آیفون گرفته تا جاه‌طلبی بی‌سابقه‌ی او در طراحی اپل پارک، که اخیرا وقت و انرژی زیادی از او گرفته است. اپل با ادامه‌دادن به همکاری نزدیک در پروژه‌های اختصاصی با جانی و تیم طراحی پرشوری که ساخته است، همچنان از استعداد او منتفع خواهد شد. پس از سال‌های متعدد همکاری نزدیک، خوشحالم که رابطه‌مان به تکامل ادامه می‌دهد و چشم‌انتظار همکاری‌های آینده با جانی هستم».رهبران تیم طراحی، اوانز هنکی، نائب رئیس طراحی صنعتی و الن دای، نائب رئیس طراحی رابط انسانی (Human Interface Design) از این پس به جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیات اپل گزارش خواهند داد. دای و هنکی هردو سال‌های زیادی است که نقش رهبری کلیدی در تیم طراحی اپل ایفا کرده‌اند. ویلیامز رهبریِ توسعه‌ی اپل‌ واچ را از بدو شکل‌گیریِ ایده، برعهده داشت و از این پس بیشتر زمانش را با تیم طراحی در استودیویشان خواهد گذراند.جانی آیو می‌گوید: «پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال و پروژه‌های بی‌شمار، بیش از هر چیزی به خلق تیم طراحی، فرایند و فرهنگ اپل که نمونه ندارد افتخار می‌کنم. امروز [تیم طراحی اپل] قوی‌تر، باطراوت‌تر و بااستعدادتر از هر زمان دیگری در طول تاریخ شرکت است. تیم طراحی تحت رهبری اوانز، الن و جف که هرسه از نزدیک‌ترین همکارانم بوده‌اند، قطعا به رشدکردن ادامه خواهد داد. من بیشترین اعتماد را به همکاران طراحم در اپل دارم؛ کسانی که همچنان دوستان نزدیکم باقی خواهند ماند و مشتاقم تا سال‌های متعدد دیگری با آن‌ها کار کنم».تیم طراحی اپل که با جوایز بی‌شمار طراحی شناخته‌شده است، افراد خلاقی از سرتاسر دنیا گرد هم آورده که هرکدام نماینده‌ی عرصه‌ای خاص، ازجمله رابط کاربری، طراحی صنعتی، طراحی گرافیکی و فونت، طراحی هپتیک و صدا هستند. اپل با معرفی مکینتاش در سال ۱۹۸۴ تکنولوژی شخصی را دگرگون کرد. امروز اپل با محصولاتی چون آیفون، آیپد، مک، اپل واچ و اپل تی‌وی، در زمینه‌ی نوآوری دنیا را رهبری می‌کند. چهار پلتفرم نرم‌افزاری اپل (iOS، macOS، watchOS و tvOS) با سرویس‌های پیشرفته‌ای چون اپ استور، اپل میوزیک، اپل پی و آیکلاد، تجربه‌ای یکپارچه در تمام دستگاه‌های ساخت اپل دراختیار کاربران قرار می‌دهند. بیش از ۱۰۰ هزار کارمند اپل خود را وقف ساخت بهترین محصولات زمین کرده‌اند، تا جهان را بهتر از آنچه یافتیم، ترک کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات