کپی‌برداری شیائومی از آثار هنرمند طراح ال جی

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با اینکه شرکت‌های چینی در‌حال‌تسلط بر بازار فروش محصولات مبتنی‌بر فناوری هستند، هنوزهم انتقادات فراوانی درباره‌ی استفاده‌ی بی‌اجازه‌ی مطرح‌ترین غول‌های فناوری این کشور از آثار سایر شرکت‌ها وجود دارد.
تبلیغات

این اولین‌بار نیست که شرکت‌های چینی از محصولات و کارهای دیگر شرکت‌ها کپی‌برداری می‌کنند. جرمی کلارکسون، مجری برنامه‌ی گرندتور، به‌درستی گفته است:

نقض قانون کپی‌رایت، عبارتی است که ترجمه‌ی ناخوشایندی برای آن در زبان چینی در نظر گرفته نشده است.

شیائومی سال‌های زیادی درحال دنبال‌کردن استراتژی بازاریابی اپل و طراحی محصولاتی مشابه آیفون بود. باوجوداین، حالا که این شرکت در سال‌های اخیر رشد درخورتوجهی تجربه کرده، انتشار خبر کپی‌برداری بدون اجازه‌ی این شرکت از آثار پیتر تارکا، طراح هنری، به‌شدت نا‌امید‌کننده به‌نظر می‌رسد. برای پی‌بردن به عمق فاجعه، کافی‌ است بدانید رقیب این شرکت چینی، یعنی ال‌جی، یکی از تصاویر اصلی مدنظر را استفاده کرده بود.

با دقت به تصاویر زیر، متوجه شباهت زیاد این عکس‌ها می‌شوید. با اینکه گویا بخشی از جزئیات برای باز‌کردن فضا به‌منظور جادادن گوشی شیائومی حذف شده‌، شباهت این عکس‌ها بیشتر از آن است که این اتفاق را تصادفی در‌ نظر بگیریم.

(برای مشاهده در ابعاد اصلی روی تصاویر کلیک کنید)

این تصاویر ابتدا در صفحه‌ی رسمی اسپانیایی‌زبان شیائومی قرار‌ گرفت؛ اما پس از مدتی حذف شدند. اگر به عکس‌های زیر توجه کنید، می‌بینید حتی صندلی و لامپ آویزان در این طرح شیائومی نیز از طرح‌های دیگر ال‌جی سرقت شده‌اند. با اینکه شیائومی رنگ‌بندی عکس را اصلاح کرده‌ و جزئیات را تغییر داده، طراحی و قالب کلی عکس همچنان یکی است.

xiaomi
lg
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات