لمان ۲۰۱۹ با قهرمانی تویوتا و آلونسو به پایان رسید

یک‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
رقابت ۲۴ ساعته در لمان امسال، با موفقیت تویوتا و فرناندو آلونسو همراه بود. فراری و فورد هم در کلاس خود توانستند بالاتر از پورشه به مقام نخست برسند.
تبلیغات

در تقویم موتوراسپرت، سه رقابت دارای اهمیت ویژه و سابقه‌ی تاریخی بالا هستند. رقابت‌های سالیانه در فرمول یک موناکو، ایندی ۵۰۰ و لمان ۲۴ ساعته از نظر کلاس خودرویی، تفاوت‌های بنیادین با یکدیگر دارند؛ ضمن اینکه قهرمانی در هرکدام از آن‌ها، افتخاری بسیار بزرگ است.

Le Mans 2019

اولین مسابقه‌ی ۲۴ ساعته در لمان فرانسه، ۹۶ سال پیش برگزار شد تا همچنان قدیمی‌تری رقابت‌ رانندگی استقامت (Endurance racing) محسوب شود. تام کریستنسن از دانمارک، با ۹ قهرمانی در لمان، پرافتخارترین راننده‌ی این مسابقات است. پورشه هم با سابقه‌ی بسیار طولانی در لمان، ۱۹ قهرمانی تیمی دارد و بالاتر از دیگر خودروسازان، مشهورترین برند این مسابقات محسوب می‌شود. در بین تیم‌های مستقل شرکت‌کننده هم، جوئست ریسینگ با ۱۳ قهرمانی، برتر از دیگران قرار دارد؛ هرچند که امسال در لمان حضور نداشت.

alonso

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در لمان ۲۰۱۹، دومین قهرمانی پیاپی برای تیم تویوتا و فرناندو آلونسو بود. راننده‌ی اسپانیایی که سابقه‌ی دو قهرمانی جهان در فصل‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ فرمول یک جهانی را در کارنامه دارد؛ حالا توانسته است بیش از یک‌بار، ۲ رقابت معتبر موناکو و لمان را فتح کند. علاوه‌بر او، ۱۲ راننده‌ی دیگر نیز توانسته‌اند به موفقیت در موناکو و لمان برسند؛ اما تنها گراهام هیل راننده‌ی انگلیسی، قهرمان سه‌گانه‌ی لمان، موناکو و ایندی ۵۰۰ شده است. 

LMP1  Le Mans

امسال هم، لمان در کلاس‌های LMP1، LMP2، LMGTE حرفه‌ای و LMGTE آماتور برگزار شد. در مهم‌ترین و قدرتمندترین گروه، خودروهای تویوتا به مقام اول و دوم LMP1 رسیدند. قهرمان لمان در این کلاس، مدل TS050 هیبرید بود که فرناندو آلونسو، کازوکی ناکاجیما و سباستین بوئمی را پشت فرمان داشت. این خودرو با تنها ۳۴ پیت‌استاپ، توانست ۳۸۵ دور را در لمان ۲۰۱۹ کامل کند. در مقام دوم، دیگر خودروی تویوتا با اختلاف ۱۶.۹۷۲ ثانیه توانست ۳۸۵ دور بزند. مقام سوم کلاس LMP1 هم به رانندگان خودروی BR1 از تیم BR Engineering رسید.

le mans   2019   A470  LMP2

در کلاس LMP2، امسال آلپاین A470 از تیم فرانسوی سیگناتک آلپاین (Signatech Alpine Matmut) با اختلاف ۱۷ دور نسبت به قهرمان LMP1، بهترین جایگاه را در گروه خود به دست آورد. خودروهای اورکا از تیم جکی چان (Jackie Chan DC Racing) هم، به مقام‌های دوم و سوم رسیدند.

488 GTE EVO

در کلاس LMGTE Pro، پس از مدت‌ها، فراری توانست به قهرمانی لمان برسد. خودروی فراری 488GTE EVO در لمان ۲۰۱۹ توانست ۴۳ دور کمتر از قهرمان LMP1 بزند و با رانندگانی از ایتالیا، انگلیس و برزیل، اول شود. در رتبه‌های دوم و سوم کلاس LMGTE Pro، خودروهای پورشه 911RSR قرار گرفتند تا برتری آن‌ها نسبت به فورد GT، شورولت کوروت C7R و بی‌ام‌و M8 GTE ثابت شود.

Le Mans 2019  ford GT

لمان ۲۰۱۹ در کلاس LMGTE AM با قهرمانی فورد GT از تیم امریکایی کیتینگ (Keating Motorsports) به پایان رسید. مقام‌های دوم و سوم این گروه هم به ترتیب در اختیار پورشه 911RSR و فراری 488 GTE قرار گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات