اینتل: گرافیک یکپارچه‌ IceLake عملکردی در سطح گرافیک‌ AMD دارد

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
اینتل با اطمینان کامل مدعی شده که عملکرد کارت‌ گرافیک پردازنده‌های سری Ice Lake این شرکت به‌خوبی کارت‌ گرافیک یکپارچه‌ی رایزن ۷ شرکت AMD است.
تبلیغات

اگرچه انتظار می‌رفت اینتل در جریان رویداد خود در نمایشگاه کامپیوتکس امسال، جزئیاتی در مورد پردازنده‌های ۱۰ نانومتری سری Ice Lake خود ارائه کند، این شرکت از همین حالا مدعی شده که موتور پردازنده‌ی گرافیکی Gen11 موجود روی تراشه‌های سری Ice Lake عملکردی در حد کارت‌ گرافیک موجود روی پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 یا حتی بهتر از آن دارد.

ادعای اینتل بسیار قابل تامل است. رایان شروت، روزنامه‌نگار سابق که حالا مدیر استراتژی عملکرد اینتل است، پیش از شروع کامپوتکس گفته بود:

فکر نمی‌کنم ما بتوانیم نشان دهیم که این موضوع چقدر برایمان اهمیت دارد، اینکه مدعی شویم و در مورد حوزه‌ای که مردم در آن به ما اطمینان کرده‌اند، بیانیه صادر کنیم. 

اگرچه اینتل هم‌اکنون تأمین‌کننده‌ی تعداد زیادی از کارت‌های گرافیک یکپارچه در بازار رایانه‌ها است، اما این موقعیت به‌دلیل قدرت بالای پردازنده‌های این شرکت و البته روابط قوی اینتل با سازندگان لپ‌تاپ به‌دست آمده است. شرکت AMD همیشه سعی کرده تا با پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon Vega، نظر خریدارانی که به‌دنبال راه‌کاری قدرتمندتر از نظر گرافیکی هستند را به سوی خود جلب کند؛ اما هم‌اکنون اینتل سعی دارد با کارت گرافیک یک‌پارچه‌شده‌ روی پردازنده‌های سری Ice Lake خود به رقابت با AMD بپردازد.

به چالش کشیدن AMD در زمین اینتل

مقایسه icelake با ryzen 7

اینتل با استناد به بنچمارک‌ها و بازی‌های رایانه‌ای مختلف از تست 3DMark Sky Diver تا عناوینی چون فورنت‌نایت و اوورواچ، مدعی شده که عملکرد کارت‌ گرافیک موجود روی تراشه‌ی Ice Lake این شرکت بین ۳ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به رایزن ۷ دارد. اینتل در این چالش، پردازنده‌ی ۲۵ واتی سری U Ice Lake را در مقابل پردازنده‌ی ۲۵ واتی Ryzen 7 3700U قرار داده است.

اگرچه این مقایسه توسط اینتل انجام شده، اما شرایط در تمام مراحل به نفع آن‌ها نیست. به‌عنوان مثال، در تست 3DMark Night Raid، پردازنده‌ی ساخت AMD حدود ۶ درصد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌ی Ice Lake اینتل داشته است. علاوه‌بر این باید اشاره کنیم که Ryzen 7 3700W از نوع ۱۵ واتی بوده و این‌ درحالی است که اینتل از پردازنده‌ی ۲۵ واتی برای مقایسه با تراشه‌ی AMD استفاده کرده است. لازم به ذکر است که در مقایسه انجام‌شده توسط اینتل، بازی‌ها اساسا با تنظیم گرافیکی در سطح پایین (Low Setting) انجام شده و این درحالی است که اکثر گیمرها، ترجیح می‌دهند از حداکثر قدرت و توان سیستم‌های خود برای اجرای بهتر بازی‌ها استفاده کنند.

مقایسه کارت‌ گرافیک Gen9 و Gen11 اینتل

مقایسه icelake با ryzen 7

اگر شما جزو افرادی هستید که این مقایسه را عادلانه نمی‌دانید، اینتل یک مقایسه‌ی مستقیم دیگر بین آنچه از عملکرد گرافیکی Ice Lake در نسل فعلی پردازنده‌های این شرکت انتظار دارید و پردازنده‌های سری U Whiskey Lake خود انجام داده است. در اینجا مقایسه بین دو تراشه‌ی ۱۵ واتی صورت گرفته است. تراشه‌ی قدیمی‌تر از کارت گرافیک Gen9.5 بهره می‌برد و پرازنده‌ی گرافیکی Ice Lake نیز Gen11 نام دارد. لازم به ذکر است که کارت گرافیک Gen10 در تراشه‌های سری Cannon Lake مورد استفاده قرار گرفته است. Cannon Lake تراشه‌ی ۱۰ نانومتری Core i3 اینتل بود که به‌غیر از یک مدل از لپ‌تاپ‌های ساخت لنوو، در هیچ محصول مهم دیگری مورد استفاده قرار نگرفت. اما در این مقایسه، بهبودهای اعمال‌شده در نسل جدید کارت گرافیک اینتل بسیار قابل‌توجه است. استفاده از بنچ‌مارک مشابه و تست بازی‌های مختلف نشان می‌دهد کارت گرافیک Gen11 که در پرازنده‌های Ice Lake ارائه شده است، بین ۱.۴۳ تا دوبرابر عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌ی قدیمی‌تر دارد.

کارت گرافیک Gen11 اینتل همچنین از فناوری موسوم به نرخ متغیر شیدر پشتیبانی می‌کند. این فناوری عملکردی شبیه به فناوری رندر در هدست‌های واقعیت مجازی دارد. نرخ متغیر شیدر، بر سرعت فراخوانی یک شیدر تأثیر می‌گذارد. سرعت فراخوانی شیدر نیز بر چگونگی نمایش‌داده‌شدن پیسکل‌ها از نظر بصری تأثیر دارد. کاهش نرخ شیدر در برخی از اجزای صحنه که بیننده به آن نگاه نمی‌کند، امکان افزایش نرخ فریم کلی را بدون تغییر قابل‌توجه در نوع نمایش‌داده‌شدن صحنه‌ها، فراهم می‌کند.

عملکرد Ice Lake در تست VRS

کارت گرافیک icelake اینتل

پردازنده‌های Ice Lake محصولاتی امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند اما فناوری ۷ نانومتری وِگا شرکت AMD نیز به‌زودی در نسل بعدی تراشه‌های سری رایزن این شرکت مورد استفاده قرار خواهند گرفت و رقابت در این زمینه سخت‌تر خواهد شد. بااین‌حال اینتل همچنان بخش مهمی از بازار تراشه‌های پردازشی را در اختیار دارد و به‌همین دلیل احتمال اینکه لپ‌تاپ بعدی کاربران از پرازنده‌های ساخت این شرکت بهره ببرد، زیاد است.

نظر شما در این مورد چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات