اینتل رسما از معماری نسل نهم پردازنده های خود با نام آیس لیک پرده برداشت

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی اینتل، معماری نسل آینده‌ی پردازنده‌های خود را با نام آیس‌ لیک معرفی کرد. این پردازنده‌ها از فناوری ساخت ۱۰ نانومتر پلاس استفاده می‌کنند.
تبلیغات

پس از مدت‌ها استفاده از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری، اینتل نیازمند تغییراتی در پروسه‌ی ساخت پردازنده‌های خود بود. این شرکت امیدوار است با معرفی آیس‌ لیک که از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری استفاده می‌کند، سیر صعودی خود را در بازار پردازنده‌ها از سر بگیرد. شرکت اینتل، پردازنده‌های جدید خود را این چنین معرفی کرده است:

پردازنده‌های خانواده‌ی آیس‌ لیک، یک جانشین برای نسل هشتم پردازنده‌های دسکتاپ اینتل هستند. این پردازنده‌ها از فناوری ساخت ۱۰ نانومتر پلاس اینتل بهره می‌برند.

اینتل در پردازنده‌های آیس لیک از فناوری ساخت +10nm استفاده خواهد کرد و این چیزی است که انتظار آن را داشتیم. ولی نکته‌ی مهم استفاده از کلمه‌ی «یک» در جمله‌ی بالا است. بنابراین می‌توان استنباط کرد که آیس‌ لیک تنها جانشین خانواده‌ی نسل هشتم نخواهد بود.

نسل هشتم پردازنده‌های اینتل که با نام کافی‌ لیک معروف هستند، به‌زودی وارد بازار خواهند شد. به نظر می‌رسد این پردازنده‌ها پاسخی به پردازنده‌های جدید رایزن باشد که اخیرا توسط ای‌ام‌دی به بازار عرضه شده‌اند. اطلاعات لورفته نشان می‌دهد پردازنده‌ها نسل هشتم، برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ دچار تغییرات اساسی شده‌اند و تعداد هسته‌های این پردازنده‌ها افزایش یافته است.

اینتل پردازنده‌های جدید و ++14nm کافی‌ لیک را ۲۱ آگوست به بازار عرضه می‌کند. ++14nm نشان‌دهنده‌ی بهبود‌های صورت‌گرفته روی فناوری‌های ساخت +14nm و ۱۴ نانومتر است.

آیس‌ لیک از فناوری ساخت +10nm استفاده می‌کند؛ بنابراین اولین گام این نردبان، فناوری ساخت ۱۰ نانومتری است و خانواده‌ی کانن‌ لیک اولین پردازنده‌هایی هستند که با استفاده از فرایند ۱۰ نانومتری ساخته خواهند شد. به همین دلیل، کانن‌ لیک نیز جانشین پردازنده‌های نسل هشتم لقب می‌گیرد. جدول زیر فناوری ساخت نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل را نشان می‌دهد:

فناوری ساخت نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل

Microarchitecture

نسل

نود پردازشی

تاریخ عرضه

Sandy Bridge

2

nd

32nm

2011

Ivy Bridge

3

rd

22nm

2012

Haswell

4

th

22nm

2013

Broadwell

5

th

14nm

2014

Skylake

6

th

14nm

2015

Kaby Lake

7

th

14nm+

2016

Coffee Lake

8

th

14nm++

2017

Cannon Lake

8

th

?

10nm

2018?

Ice Lake

9

th

?

10nm+

2018?

سه گامی که در فناوری ساخت ۱۴ نانومتری توسط اینتل طی شد، در فناوری ۱۰ نانومتری نیز طی خواهد شد. ولی اوایل امسال، این شرکت از پردازنده‌هایی رونمایی کرد که می‌تواند از گره‌های پردازشی با لیتوگرافی‌های (فناوری ساخت) متفاوت استفاده کند. این صحبت‌ها به این معنا است که پردازنده‌های آیس‌ لیک که از فناوری ساخت +10nm بهره خواهند برد، می‌تواند از کامپوننت‌هایی با لیتوگرافی‌های متفاوت استفاده کند.

اینتل همچنین اولین استراتژی «Data Center First» خود را معرفی کرد. این شرکت به آرامی تجربیات سنتی خود را در زمینه‌ی پردازش‌ها و معماری‌هایی جدید کنار خواهد گذاشت و از طرح‌های جدید برای راه‌اندازی خط تولید دیتاسنترها استفاده خواهد کرد. دخیل بودن آیس‌ لیک در این مبحث در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اینتل سخنی از به‌کار بردن پردازنده‌های آیس‌ لیک در این پروژه به میان نیاورده است.

در هر صورت، ممکن است آیس‌ لیک، ابتدا در دیتاسنترها و بعد در کامپیوترهای دسکتاپ مورد استفاده قرار گیرد. این امر می‌تواند معرفی غیر عادی جانشین دوم پردازنده‌های نسل هشتم را توضیح دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات