ARM روابط تجاری با هواوی را برای تولید تراشه‌ تعلیق کرد

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
ARM، معماری اکثر تراشه‌های گوشی‌های هوشمند موجود، تحت‌تأثیر فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا روابط خود را با هواوی قطع کرد.
تبلیغات

ARM امروز اعلام کرد روابط تجاری خود با هواوی را به حالت تعلیق درآورده است. هواوی که تراشه‌های کرین خود را برپایه‌ی معماری ARM تولید می‌کند، درصورت تحریم ARM، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد. به‌گزارش بی‌بی‌سی نیوز، کارمندان ARM بنا به دستور ترامپ موظف شده‌اند قراردادهای فعلی و حقوق پشتیبانی و شراکت‌های آتی با هواوی را متوقف کنند.

رئیس‌جمهور بدون هماهنگی با دولت این کشور فرمان قطع روابط تجاری با شرکت‌های چینی را صادر کرد و به‌تبع آن، شرکت‌های زیادی از جمله گوگل، روابط خود را با هواوی محدود کردند؛ اما نکته‌ی درخورتأمل این است که ARM درواقع شرکتی انگلیسی است که تحت مالکیت گروه ژاپنی SoftBank فعالیت می‌کند.

براساس یادداشت ARM، فناوری به‌کاررفته در معماری تراشه‌های این شرکت اصلیتی آمریکایی دارند و آن‌ها نگران این بوده‌اند که هدف تحریم آمریکا قرار بگیرند. ARM طراحی برخی از پردازنده‌های خود را در آستین، مرکز ایالت تگزاس آمریکا و سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا انجام می‌دهد؛ از‌این‌رو، می‌توانست مشمول تحریم آمریکا شود.

هواوی برای تولید تراشه‌های کرین خود به ARM وابسته است و به این شرکت حق مالکیت پرداخت می‌کند. بدون مجوزهای لازم شرکت چینی نمی‌تواند در کارخانه‌ی HiSilicon تراشه‌های مبتنی‌بر معماری ARM خود را تولید کند.

ARM Cortex

یکی از نمایندگان ARM در بیانیه‌ای به ورج گفته است آن‌ها کاملا از دستورالعمل‌های اخیر آمریکا تبعیت می‌کنند و از هرگونه اظهارنظر بیشتر در‌این‌زمینه خودداری کرده است. شرکت چینی نیز تاکنون به این اقدام ARM واکنشی نشان نداده است.

مشخص نیست تعلیق روابط ARM و هواوی اقدامی محتاطانه در واکنش به دستور تجاری آمریکا بوده یا به‌طورمستقیم از این شرکت خواسته شده با هواوی قطع رابطه کند. چنانچه گمان دوم صحت داشته باشد، باید شاهد قطع روابط سایر شرکت‌های تأمین نیمه‌هادی‌ها با هواوی باشیم.

کرین 980 / Kirin 980

براساس گزارش‌ها، هواوی قطعات آمریکایی زیادی انبار کرده و می‌تواند با استفاده از آن‌ها، سه ماه تا یک سال تولید خود را ادامه دهد؛ اما این انبار دیر یا زود خالی خواهد شد و شرکت چینی در تأمین قطعاتی به‌مشکل خواهد خورد که دچار محدودیت شدید خط‌تولید هستند. مایکرون و Skyworks و Qorvo ازجمله شرکت‌های آمریکایی هستند که هواوی به آن‌ها وابستگی دارد. گفتنی است Qorvo نام شرکتی است که تأمین حافظه و آنتن چند مدل از گوشی‌های هواوی را برعهده داشته است.

این غول فناوری چینی شاید بدون دسترسی به برخی قطعات، تنها با مشکلی کوچک مواجه شود؛ اما قطعا بدون استفاده از معماری و مجوزها و دستورالعمل‌های ARM با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد بود؛ چراکه در‌حال‌حاضر، ساخت گوشی هوشمند بدون استفاده از هرگونه فناوری آمریکایی تقریبا غیرممکن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات