کاهش ۴۰ درصدی عملکرد مک بوک به دلیل آسیب‌پذیری پردازنده‌های اینتل

دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چندی پیش خبری مبنی‌بر آسیب‌پذیری امنیتی جدید در پردازنده‌های MDS اینتل منتشر شد. این آسیب‌پذیری باعث کاهش عملکرد مک بوک تا میزان ۴۰ درصد شده است.
تبلیغات

اپل نیز مانند گوگل به مشتریان توصیه کرده است تا ویژگی Hyper-Threading را در پردازنده اینتل دستگاه‌های خود غیرفعال کنند. این اقدام برای مقابله با آسیب‌پذیری‌ MDS در پردازنده‌های اینتل اعلام شده است. بااین‌حال، اپل هشدار داد که محافظت دربرابر این آسیب‌پذیری با غیرفعال کردن هایپرتردینگ ممکن است تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد سیستم داشته باشد.

آسیب‌پذیری‌های امنیتی MDS تقریبا در هر پردازنده مدرن اینتل وجود دارد. اینتل به‌روزرسانی‌هایی برای محافظت از سیستم‌های آسیب‌دیده منتشر کرده، اما این به‌روزرسانی‌ها ممکن است برای محافظت دربرابر این آسیب‌پذیری‌ها کافی نباشند. به همین دلیل، اپل و گوگل به مشتریان توصیه کردند تا Hyper-Threading را غیرفعال کنند. اینتل اعلام کرد که لازم نیست همه مشتریان بخش Hyper-Threading را غیرفعال کنند، چرا که این مورد به نیازهای امنیتی هر فرد بستگی دارد.

بنابراین، مشتریان اپل با غیرفعال کردن Hyper-Threading باید چه میزان تاثیر از کاهش عملکرد انتظار داشته باشند؟

به‌گفته‌ی اپل، در آزمایشی که در ماه مه ۲۰۱۹ با استفاده از تست‌های بارکاری چندرشته‌ای (multithreaded) و بنچمارک انجام شده است، تا میزان ۴۰ درصد احتمال کاهش عملکرد وجود دارد. اگرچه، براساس سیستم‌های تست اپل، این میزان تاثیر بین دستگاه‌های مختلف متفاوت خواهد بود.

هیچ کاربری نمی‌خواهد تا قبل از رفع این مشکل، سرعت مک بوک او به نصف کاهش پیدا کند. از آنجایی که دلایل مشخص و شناخته‌شده‌ای از معایب MDS وجود ندارد، این کاهش سرعت عملکرد می‌تواند برای متقاعد کردن بسیاری از مردم دربرابر محافظت از سیستم‌های خود پذیرفتنی نباشد. باوجوداین، یکی از مدیران اینتل گفت:

هر کاربری خودش تصمیم می‌گیرد که کدام‌یک از دو گزینه امنیت یا تاثیر چشمگیر در عملکرد سیستم برای او مهم‌تر است.

نحوه غیرفعال کردن Hyper-Threading در MacOS

اپل، مراحل عملیات لازم برای مک بوک را به ترتیب زیر اعلام کرده است.

  • مک بوک خود را روشن یا راه‌اندازی مجدد کنید و بلافاصله کلید Command (⌘) -R یا یکی دیگر از کلیدهای ترکیبی MacOS Recovery را در صفحه کلید خود فشار دهید و نگه دارید.
  •  از منوی Utilities در نوار منو، Terminal را انتخاب کنید.
  •  دو دستور زیر را هم‌زمان در Terminal تایپ کنید. nvram boot-args = "cwae = 2"nvram SMTDisable =٪ 01
  • از منوی اپل گزینه Restart را انتخاب کنید.
  • همچنین، اپل اعلام کرد که اطلاعات بیشتر شامل راه‌های دوباره فعال کردن Hyper-Threading و بررسی اینکه آیا سیستم درحال حاضر از Hyper-Threading استفاده می‌کند یا خیر، ازطریق صفحه پشتیبانی اپل در دسترس است.

    اینتل در وبسایت خود، اطلاعاتی درمورد معایب MDS، رفع و کاهش این آسیب‌پذیری‌ها و تاثیر عملکرد سیستم به اشتراک گذاشته است. درنتیجه، بهتر است همه‌ی شرکت‌ها در قبال معایب سیستم‌های خود پاسخگو باشند و در اولین فرصت، برای رفع مشکلات آن اقدام کنند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات