برندسازی کسب‌وکار تجارت الکترونیک در بازار مملو از رقیب

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کسب‌وکارهای حوزه‌ی تجارت الکترونیک بیش از همیشه با رقابت روبه‌رو هستند و برندسازی در چنین بازاری نیاز به دقت و تلاش فراوان دارد.
تبلیغات

مرگ و زندگی بسیاری از کسب‌وکارها به برندسازی آن‌ها وابسته است. در برندسازی، ثبات در پیامی که از سوی برند ارسال می‌شود، حس پایداری را در مشتری ایجاد می‌کند. به‌همین‌ترتیب، پیام‌های متناقض و عدم حفظ هویت برند می‌تواند وفادارای آن‌ها را کاهش دهد. حصول اطمینان از اینکه پیام‌های برند در خطی ثابت و هم‌مسیر با اهداف ارسال شوند، قطعا دشواری‌های زیادی به‌همراه دارد.

در دنیای کنونی جلب توجه بیش از همیشه دشوار به نظر می‌رسد و بازار آنلاین به‌قدری شلوغ و پر از خدمات مشابه شده است که شاید پیام‌های یک کسب‌وکار در میان رقبای متعدد گم شود. در میان دسته‌های متعدد کسب‌وکارها نوپا، شرکت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک آن هم از نوع فروش محصولات، بیش از همه به چشم می‌خورند. چنین کسب‌وکارهایی برای جلب نظر مخاطبان چالش‌های بیشتری دارند.

نکته‌ی ابتدایی برای حضور موفق در کسب‌وکاری که غول‌های بزرگی همچون آمازون و شرکت‌های محلی متعدد در آن فعال هستند، انتخاب بازاری تخصصی و بکر است. به‌بیان‌دیگر علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه‌ی تجارت الکترونیک باید ابتدا بازاری تخصصی‌تر را انتخاب کنند و به همان دسته‌ی کوچک‌تر مشتریان، خدمات عالی ارائه دهند. درنهایت همین دسته‌ی کوچک می‌تواند به درآمدزایی مناسب برای شرکت مورد نظر منجر شود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، راهکارهای برندسازی را برای این دسته از فعالان تجارت الکترونیک شرح می‌دهیم.

نظر اختصاصی در موقعیت‌های چالش برانگیز

بسیاری از بنیان‌گذاران و مدیرعامل‌های استارتاپ‌ها نگران انتخاب سمت‌و‌سو در چالش‌های اقتصادی و اجتماعی هستند. به‌بیان‌دیگر آن‌ها تلاش می‌کنند تا نظر خود درباره‌ی مسائل تفرقه‌انگیز اجتماعی و اقتصادی را پنهان کنند. ترس از دست دادن مشتری باعث چنین تصمیم‌گیری‌هایی از سوی مدیران می‌شود. آن‌ها تمایل دارند تا همه‌ی افراد جامعه را صرف‌نظر از عقیده به خود جذب کنند. به‌علاوه وقتی کسب‌وکار به موقعیتی مهم با طرفداران بسیار دست پیدا کند، دیگر نمی‌توان آن اظهارنظرهای اولیه را تغییر داد و شما در یک سوی جامعه قرار خواهید داشت.

comment

به‌هرحال انتخاب یک سمت از جامعه در مسائل مهم، می‌تواند دستاوردهای مفیدی نیز برای کسب‌وکار به‌همراه داشته باشد. انتخاب می‌تواند وفاداری و توجه هرچه بیشتر مشتریان آن سمت را به کسب‌وکار شما جلب کند. به زبان ساده‌تر، یک کسب‌وکار باید به چیزی اعتقاد داشته باشد. وقتی اعتقاد در رفتارها و سیاست‌های شما مشخص شود و همسو با اعتقادات مشتریان باشد، صرف‌نظر از ابعاد بازار، برند شما به نیرویی تبدیل می‌شود که کل بازار تمایل به همسو بودن با آن خواهند داشت.

مردم به‌طور ذاتی به عضویت در گروه‌ها و جوامع علاقه دارند

انتخاب سمت‌وسو در چالش‌های اجتماعی می‌تواند هویتی قابل احترام به یک برند بدهد. هرچند طرفداران ایده‌های مخالف از برند شما دور می‌شوند، اما همین انتخاب نشان می‌دهد که مدیران و کارمندان، اهدافی والاتر از کسب درآمد برای شرکت خود در نظر دارند. البته انتخاب گروه‌های سیاسی یا موارد مشابه در چنین نکته‌ای توصیه نمی‌شود.

تشکیل جامعه برای مشتریان

اکثر افراد تمایل دارند تا عضو گروه یا پدیده‌ای بزرگ‌تر از خود باشند. آن‌ها دوست دارند عضو اجتماعاتی باشند که عقاید و اهداف مشابه دارند. وقتی مردم عضو جامعه‌ای باشند که برای آن‌ها معنی و ارزش ایجاد کند، هر کاری انجام می‌دهند تا عضو جامعه‌ی مذکور بمانند. آن‌ها حتی با پرداخت پول، تبلیغات دهان به دهان و دعوت اطرافیان به پیوستن به گروه، دین خود را به جامعه‌ی دلخواه اَدا می‌کنند.

تمایلات و رفتارها روانشناختی مردم می‌تواند در مسیر برندسازی در بازاری پرازدحام، کمک شایانی به شما بکند. برای بهره‌برداری از تمایلات مردم به حضور در گروه‌ها، ابتدا باید امکانات مناسب را برای آن‌ها فراهم کنید. تشکیل گروه‌های طرفداری در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری رویداد و حتی گردهم‌آیی مشتریان پس از معرفی محصولات جدید، همگی به ایجاد حس تعلق در آن‌ها کمک می‌کند. چنین فعالیت‌هایی می‌تواند به گسترش محبوبیت شما ازطریق تبلیغات دهان به دهان افراد و از همه مهم‌تر افزایش وفاداری به برند کمک کند.

community

شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای تشکیل جامعه‌ی مشتریان هستند. می‌توانید علاوه‌بر کانال‌های عمومی اطلاع‌رسانی، کانال‌ها و گروه‌هایی مخصوص مشتریان و طرفداران ایجاد کنید. به‌عنوان مثال هر فرد با حد مشخصی از خرید به کانال‌ها و گروه‌ها دعوت شده و از امکانات خاصی بهره‌مند می‌شود. حضور در گروه‌های مذکور، درگیری افراد را با برند افزایش می‌دهد که درنهایت می‌تواند به وفاداری هرچه بیشتر و همچنین جذب مشتریان جدید منجر شود.

اهمیت روابط عمومی

برندسازی در درک کسب‌وکار خلاصه می‌شود. به‌بیان دیگر برند یعنی آن شناخت و درکی که افراد از کسب‌وکار شما دارند. باید از خود بپرسید که بازار هدف چه برداشتی از نام و هویت شما دارد؟ آیا برداشت‌ها با عقاید آن‌ها همسو است؟ آیا پیام‌های شما با هویت درونی افراد هماهنگ می‌شود و حس ارتباط عمیق‌تر در آن‌ها ایجاد می‌کند؟

اگر برند شما پیام‌هایی غلط به مخاطبان ارسال کند یا همان پیام‌های صحیح را به‌خوبی ارسال نکند، بازار هدف به‌خوبی صدای شما را نخواهد شنید. درنتیجه کسب‌وکار برای یافتن پایگاه اصلی خود به مشکل بر می‌خورد. برای انتخاب هرچه بهتر پیام و ارسال صحیح آن به افراد هدف، هیچ راهکاری برتر و مفیدتر از روابط عمومی قوی نیست. همین رویکرد معنای اصلی برندسازی را کامل می‌کند. ارسال صحیح‌ترین پیام به صحیح‌ترین افراد در بهترین زمان، وظیفه‌ای حیاتی خواهد بود که بر عهده‌ی تیم روابط عمومی است.

انجام دقیق و منظم وظایف روابط عمومی دشواری‌های خاص خود را دارد. خصوصا وقتی در بازاری پر رقابت به‌نام تجارت الکترونیک فعالیت کنید، دشواری‌های کار دوچندان می‌شود. به‌هرحال راهکارهای بالا می‌تواند تاحدودی برندسازی را برای کسب‌وکار تجارت الکترونیک شما آسان کند. فراموش نکنید که برندسازی در این موارد خلاصه نمی‌شود و جزئیات زیادی برای تشکیل هویت کسب‌وکار باید مدنظر قرار بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات