هواوی میت 30 اولین گوشی هوشمند با تراشه کرین 985 و فناوری EUV

شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
اولین گوشی هوشمند هواوی که از تراشه‌ی کرین ۹۸۵ با فناوری EUV بهره می‌برد، هواوی میت ۳۰ خواهد بود.  فناوری EUV در تولید تراشه باعث طول عمر بیشتری باتری گوشی خواهد شد.
تبلیغات

فناوری EUV یا Ultraviolet Extreme در تولید تراشه، از نور برای طراحی و تولید لی‌اوت ترانزیستورها و اجزای دیگر روی ویفر سیلیکونی استفاده می‌کند. همان‌طور که می‌دانید در تراشه‌های مدرن امروزی، میلیاردها ترانزیستور روی یک تراشه‌ به‌کار برده می‌شوند.

شاید تصور کنید چنین عددی، اغراق آمیز است ولی براساس گزارش WCCFTech، تراشه‌ی A12X اپل در آیپدپرو ۲۰۱۸ دارای ۱۰ میلیارد ترانزیستور است که از فناوری EUV نیز در تولید آن استفاده نشده است. 

تراشه کرین

فناوری EUV کمک می‌کند تا ترانزیستورها به‌صورت دقیق‌تری در موقعیت خود قرار داده شوند و همین دقت قرارگیری باعث افزایش ۲۰ درصدی تراکم ترانزیستورهای روی تراشه خواهد شد. در نتیجه در تراشه‌های توسعه‌یافته با فناوری EUV، با مصرف کمتر انرژی، تراشه‌ای قدرتمندتر وجود خواهد داشت.

براساس آخرین اخبار، اولین تراشه‌‌ای که در گوشی‌های هوشمند از فناوری EUV بهره می‌برد، به‌احتمال زیاد تراشه‌ی کرین ۹۸۵ هواوی خواهد بود که توسط شرکت TSMC ساخته خواهد شد. شرکت TSMC، اولین شرکتی است که تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۷ نانومتری روانه‌ی بازار کرد که تراشه‌های نسل بعدی نوع ۱۰ نانومتری بودند. این تغیبر فرایند تولید، خبر از توسعه‌ی تراشه‌هایی با تراکم بیشتر ترانزیستور می‌دهد که نتیجه‌ی آن مصرف بهینه‌ و البته کمتر پاور در گوشی‌های هوشمند جدید خواهد بود. اگر به این فرایند تولید، فناوری EUV نیز  اضافه شود، شاهد توسعه‌ی نسل جدیدی از تراشه‌های سریع‌تر با باتری‌هایی با طول عمر بیشتر خواهیم بود.

فناوری EUV می‌تواند قابلیت‌ها و ارزش واقعی خود را روی نسل‌های بعدی تراشه (۵ نانومتری و بعد از آن)  به‌خوبی نشان دهد. تراشه‌های ۷ نانومتری نمی‌توانند به‌خوبی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فناوری EUV  را به‌نمایش بگذارند. گوردون مور، مدیرعامل اسبق اینتل و نظریه‌پرداز قانون مور، پیش‌تر گفته بود که تعداد ترانزیستورهای روی تراشه‌ها هر سال دو برابر خواهد شد. به‌نظر می‌رسد به‌زودی محدودیت‌های فیزیکی برای محقق ساختن نظریه‌ی وی برداشته خواهد شد. فناوری EUV به طراحان و تولیدکنندگان تراشه کمک می‌کند تا بتوانند اجزای تشکیل‌دهنده‌ی تراشه‌ها را به‌‌صورت مناسبی طراحی و تولید کنند و گوشی‌های هوشمندی سریع‌تر با کارایی بالاتر نسبت به نسل قبلی گوشی‌های هوشمند به بازار عرضه کنند.

انتظار می‌رود تراشه‌ی کرین ۹۸۵، در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی در گوشی‌های هوشمند بازار به‌کار گرفته شود. باتوجه به اینکه زمان رونمایی گوشی‌های هوشمند سری هواوی پی ۳۰ بسیار نزدیک است، بعید به‌نظر می‌رسد که تراشه‌ی کرین ۹۸۵ در آن‌ها به کار گرفته شود. گوشی‌های هوشمند سری هواوی پی ۳۰ قرار است در تاریخ ۲۶ ماه مارس برابر با ۶ فروردین‌ماه به‌طور رسمی رونمایی شوند و در تاریخ ۵ آوریل برابر با ۱۶ فروردین‌ماه به بازار عرضه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات