نام مریخ نورد بعدی سازمان فضایی اروپا مشخص شد

جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که مریخ‌نورد بعدی‌اش که در سال ۲۰۲۰ پرتاب خواهد شد، به افتخار دانشمند بزرگ بریتانیایی، روزالیند فرانکلین نامیده شده است.
تبلیغات

مریخ‌نورد بعدی سازمان فضایی اروپا (ESA) که قرار است سال آینده‌ی میلادی پرتاب شود، به‌تازگی به افتخار شیمیدان مشهور بریتانیایی، روزالیند فرانکلین نامیده شد. این دانشمند بزرگ، در نتیجه‌ی پژوهش‌های خود توانست ساختار DNA را کشف کند.

ژوئیه‌ی سال گذشته، سازمان فضایی بریتانیا برای نام‌گذاری مریخ‌نورد مورد بحث که به‌عنوان بخشی از مأموریت در حال پیشرفت ExoMars برای پرتاب در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است، مسابقه‌ای را برگزار کرد. افراد از سرتاسر اتحادیه‌ی اروپا، ۳۶هزار نام را برای رسیدگی و انتخاب ارسال کردند و درنهایت، هیئتی از کارشناسان نام روزالیند فرانکلین را برگزیدند. تیم پیک، فضانورد بریتانیایی روز پنجشنبه این تصمیم را در صفحه‌ی توییتر خود اعلام کرد:

مفتخرم که امروز در شرکت هوافضای ایرباس‌اسپیس، در ادای دینی کاملا مناسب به دانشمند بزرگ بریتانیایی، نام مریخ‌نورد اگزومارس سازمان فضایی اروپا را روزالیند فرانکلین اعلام کنم.

در سال ۱۹۵۳، فرانکلین، شیمیدان بریتانیایی تصویر پرتو ایکسی از یک رشته دی‌ان‌ای به ثبت رساند و نخستین مدرک واقعی را از ساختار مارپیچ دوگانه‌ی آن فراهم کرد. او تنها ۵ سال بعد در سن ۳۷ سالگی از دنیا رفت. برای سال‌ها،‌ سهم فرانکلین در پیشبرد علم نادیده گرفته شد؛‌ اما این مسئله به آرامی تغییر کرد و اکنون نام یک سیارک و چندین ساختمان و جایزه از روی نام این دانشمند گرفته شده است.

جنیفر گلن، خواهر فرانکلین به نقل از بی‌بی‌سی گفت:

به یاد می‌آورم که در واپسین سال زندگی روزالیند، در روزی او را در بیمارستان ملاقات کردم که از خبر پرتاب ماهواره‌ی روسی اسپوتنیک و آغاز اکتشافات فضایی به وجد آمده بود. وی هرگز نمی‌توانست تصور کند که بیش از ۶۰ سال بعد، مریخ‌نوردی وجود خواهد داشت که نام او را یدک می‌کشد؛ اما این نام‌گذاری به‌نوعی باعث می‌شود که پروژه‌ی اگزومارس بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مأموریت اگزومارس توسط سازمان فضایی اروپا و روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه اجرا می‌شود. این مأموریت در ابتدا قرار بود متشکل از سه بخش مدارگرد، مریخ‌نورد و سطح‌نشینی باشد که به افتخار ستاره‌شناس ایتالیایی، جووانی اسکیاپارلی نامیده شده است. سطح‌نشین و مدارگرد در سال ۲۰۱۶ به‌همراه یکدیگر عازم مریخ شدند و مسیر را برای سفر مریخ‌نورد هموار کردند؛ اما متاسفانه، سفر سطح‌نشین به سیاره‌ی سرخ سرانجام خوبی نداشت. هرچند مدارگرد در همان سال پرتاب موفق به قرارگیری در مدار مریخ شد؛ اما سطح‌نشین اسکیاپارلی با سطح سیاره‌ی سرخ اصابت کرد و فاجعه‌ای را رقم زد که احتمالا ناشی از باگی نرم‌افزاری بود.

سازمان فضایی اروپا امیدوار است که مأموریت روزالیند فرانکلین با موفقیت بیشتری همراه باشد. این مریخ‌نورد شش‌چرخه و مجهز به پنل‌های خورشیدی که هم‌اکنون در حال ساخت در بریتانیا است،  قادر به حرکت روی زمین ناهموار و حفر سطح مریخ حداکثر تا ۱۸۳ سانتی‌متر خواهد بود. فرانکلین همچنین از چند دوربین، رادار زمین‌نفوذ و آزمایشگاهی برای تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های سنگ بهره خواهد گرفت و با به‌کارگیری آن‌ها به جستجوی نشانه‌های حیات در سیاره‌ی سرخ خواهد پرداخت.

اگر همه‌چیز با پرتاب سال ۲۰۲۰ به‌خوبی پیش برود، روزالیند فرانکلین در سال ۲۰۲۱ روی سطح مریخ فرود خواهد آمد. محل فرود رسمی این مریخ‌نورد تا انتهای سال جاری میلادی اعلام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات