گوگل، افزونه‌های مسدودکننده تبلیغات را متوقف نمی‌کند

پنج‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کروم، مرورگر محبوب این روزهای گوگل، به‌تازگی تغییراتی در پلتفرم‌های خود ایجاد کرده که اعتراض توسعه‌دهندگان ر به‌همراه داشته است.
تبلیغات

اخیرا، گوگل مورد انتقاد جمعی از توسعه‌دهندگان واقع شده‌ است. این توسعه‌دهندگان، ادعا دارند گوگل سعی در محدود یا متوقف کردن مسدودکننده‌های تبلیغات (Ad-Blocker) دارد. آن‌ها معتقدند گوگل تغییراتی در نوع API مورد استفاده برنامه‌نویسان برای مسدود کردن تبلیغات اعمال کرده است. درواقع، برنامه‌نویسان به‌جای استفاده از WebRequest APIs، باید از declarativeNetRequest API استفاده کنند که محدودیت‌های بیشتری نسبت به API فعلی دارد. اما گوگل اعلام کرده که تغییرات ایجادشده به علت نگرانی‌های امنیتی و به منظور بهبود کارایی انجام گرفته است.

Ad-Blocker

در پی واکنش شدید توسعه‌دهندگان افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات، گوگل مقداری مواضع خود را تعدیل کرده و از انجام برخی تغییرات صرف‌نظر کرده‌ است. به‌گفته‌ی دلوین کرونین، یکی از مهندسان کروم، گوگل به‌دنبال ایجاد اختلال در عملکرد Ad Blockers نیست؛ اما خود را موظف می‌داند با درنظرگرفتن نیاز کاربران، محیط و امکاناتی خصوصی‌سازی‌شده در مرورگر کروم برای آن‌ها فراهم آورد. بنابراین، کاربران باید بتوانند انتخاب کنند که از افزونه‌های مختلف از جمله مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده کنند یا نه.

با آنکه توسعه‌دهندگان مجبورند به‌جای استفاده از webRequest API به  declarativeNetRequest کوچ کنند، اما گوگل محدودیت سی هزارتایی فهرست بلاک خود را افزایش می‌دهد و به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا از بلاک‌فهرست‌های پویا (Dynamic Blocklist) استفاده کنند. این اقدام احتمالا مقداری از شدت انتقادات بکاهد اما امکان تغییر استراتژی شرکت نیز وجود دارد. براساس گفته‌ی یکی از مقامات گوگل، این شرکت در تلاش است تا با انجام بررسی‌های بیشتر روی پلتفرم جدیدش، علاوه‌بر حفاظت بهتر از کاربران، امکان فعالیت افزونه‌های مختلف از جمله افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات را فراهم آورد.

کروم با بیش از یک میلیارد کاربر دستکتاپی یا اندرویدی، محبوب‌ترین مرورگر این روزهای دنیای فناوری است. گوگل، مسدودکننده‌ی تبلیغاتی اختصاصی خود را سال گذشته معرفی کرد؛ اما این مسدودکننده، تنها به مسدود کردن تبلیغاتی می‌پردازد که استانداردهای گوگل را نداشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات