بنیان‌گذار هواوی: ما جاسوس چین نیستیم!

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
بنیان‌گذار هواوی در اظهاراتی جدید، هرگونه وابستگی به چین و جاسوسی برای این کشور را قویاً تکذیب کرده و چنین ادعاهایی را کذب می‌خواند.
تبلیغات

روزنامه‌ی فاینَنشل تایمز روز گذشته در گزارشی نوشت که رنگ ژنگفی، بنیان‌گذار هواوی، در مصاحبه‌ای ادعاهای اخیر مبتنی بر استفاده‌ی دولت چین از این شرکت برای جاسوسی از کاربران را رد کرده و گفته که دلش برای دخترش تنگ شده است. گفتنی است که دختر او (منگ وانژو) مدتی پیش توسط دولت کانادا بازداشت شده بود.

ماه گذشته بود که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، به‌درخواست مقامات رسمی آمریکا به‌اتهام نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران، در کانادا بازداشت شد. فایننشل تایمز در گزارش جدیدش می‌نویسد که ژنگفی در مصاحبه‌ش اخیرش با خبرنگارانی در شهر شنزن گفته است: «تاکنون هیچ دولتی از هواوی نخواسته است که اطلاعات محرمانه‌ی کاربران را در اختیار آن‌ها قرار دهد.»

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «من هنوز کشورم را دوست دارم و حمایت کامل خودم را از حزب کمونیست اعلام می‌کنم؛ اما [عشقم به کشورم] باعث نمی‌شود که اقداماتی را برای صدمه‌رساندن به کشورهای دیگر دنیا انجام دهم.» وی همچنین می‌گوید: «دلم خیلی برای دخترم تنگ شده است.»

رنگ ژنگفی / موسس هواوی / Huawei Founder

«دل‌تنگ دخترم هستم»

هواوی در تماس با خبرگزاری رویترز، صحتِ صحبت‌های مطرح‌شده توسط رنگ ژنگفی را به‌طور رسمی تایید کرده است. ژنگفی که پیشتر به‌عنوان افسر در ارتش چین فعالیت می‌کرده است، در سال ۱۹۸۷ شرکت هواوی را تأسیس کرد. امروزه او تنها ۱.۱۴ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

هواوی به‌‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی دنیا، مدت‌ها است که با چالش‌های زیادی از سوی کشورهای غربی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ زیرا آن‌ها معتقدند که هواوی ارتباطات تنگاتنگی با دولت چین دارد و برای این کشور جاسوسی می‌کند. البته آمریکایی‌ها تاکنون هیچ‌گونه مدرکی دال بر جاسوسی هواوی برای چین را به‌صورت عمومی منتشر نکرده‌اند و این حرف‌ها بیشتر در حد ادعا باقی مانده است.

درحالی‌که Huawei شدیدا این اتهامات را تکذیب می‌کند، برخی از کشورهای غربی ترجیح داده‌اند از میزان واردات محصولات این شرکت بکاهند و به‌طور کلی کمتر از آن‌ها استفاده کنند. دولت لهستان پس از دستگیری دو کارمند هواوی به‌ اتهام جاسوسی، اعلام کرد که احتمالا استفاده از دستگاه‌های این شرکت را در سازمان‌های عمومی خود ممنوع می‌کند.  

از طرفی مؤسس هواوی ضمن کذب خواندن ادعاهای اخیر و رد هرگونه اتهام جاسوسی، می‌گوید: «هیچ قانونی در چین وجود ندارد که با اتکا به آن، شرکت‌ها محبور شوند در محصولاتشان به‌صورت الزامی، بک‌دور قرار دهند.» وی همچنین گفته که هواوی تاکنون با هیچ‌گونه حادثه‌ی امنیتی جدی، مواجه نشده است.

رنگ ژنگفی / موسس هواوی / Huawei Founder

«هیچ شرکتی به‌تنهایی نمی‌تواند نیازهای کل جهان را رفع کند»

مبحثی که این روزها زیاد در مورد آن صحبت شنیده‌ایم، این است که احتمال دارد برخی از کشورها، شبکه‌های ارتباطی 5G هواوی را مسدود کنند. ژنگفی می‌گوید: «این موضوع همواره مطرح بوده است؛ بالاخره نمی‌توان با تمامی کشورها همکاری کرد... ما تمام تمرکزمان را روی خدمت به کشورهایی معطوف خواهیم کرد که دست دوستی به سمت هواوی دراز کنند.» او همچنین گفته که هواوی هم‌اکنون ۳۰ قرارداد مختلف در سراسر دنیا برای توسعه‌ی شبکه‌ی 5G در کشورهای مختلف، امضا کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، در ماه اوت سال گذشته‌ی میلادی لایحه‌ای را برای ممنوعیت استفاده‌ی دولت این کشور از تجهیزات ساخته‌شده توسط هواوی، امضا کرد. وی همچنین در پی صدور دستوری برای جلوگیری استفاده‌ی شرکت‌های آمریکایی از تجهیزات هواوی است.

در ضمن، ترامپ به خبرنگار روییترز گفته است که اگر آزادی منگ وانژو بتواند به عقد توافق تجاری بین آمریکا و چین کمک کند، شخصا در پرونده‌ی مدیر ارشد مالی هواوی که هم‌اکنون توسط وزارت دادگستری در دست بررسی است، دخالت خواهد کرد.

بنیان‌گذار هواوی در بخش پایانی صحبت‌هایش، دونالد ترامپ را فردی «بزرگ» خواند و گفت که کاهش مالیات‌های اخیر می‌تواند اتفاقی مثبت برای صنعت آمریکا باشد. ژنگفی می‌گوید: «پیامی که دوست دارم به دست آمریکایی‌ها برسانم، همکاری با هم و دستیابی به موفقیت‌هایی مشترک است. در دنیای تکنولوژیک ما، غیرممکن است که تنها یک شرکت یا یک کشور خاص بتواند نیازهای کل جهان را مرتفع کند.»

نظر شما کاربران زومیت در مورد اظهارنظر اخیر بنیان‌گذار هواوی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات