۱۲ ویژگی کاربردی مرورگر اج مایکروسافت

یک‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ می‌تواند فراتر از آنچه تصور می‌کنید، مفید و کاربردی باشد. اج توانسته امتیاز بالایی در بنچمارک‌ها کسب کند و چندین ابزار منحصربه‌فرد در وبگردی ارائه می‌دهد.
تبلیغات

حدود ۳ سال از انتشار مرورگر اج از سوی مایکروسافت می‌گذرد. شاید اج در مقایسه با کروم و فایرفاکس، سابقه‌ی چندان زیادی نداشته باشد، اما توانسته با سرعت بالا و ایجاد راحتی برای کاربران، این کمبود را جبران کند. انتشار به‌روزرسانی‌های منظم ویندوز ۱۰ از سوی مایکروسافت، یکی دیگر از دلایل اصلی بهبود این مرورگر در طی زمان بوده است. اج از بسیاری قابلیت‌های پیش‌فرض مرورگرها بهره می‌برد که در فهرست پایین نامی از آن‌ها برده نشده است. این ویژگی‌ها شامل پنل تاریخچه، پین کردن تب‌ها و همگام‌سازی علاقه‌مندی‌ها میان دستگاه‌های مختلف است. حالت InPrivate برای وبگردی ناشناس، مدیریت دانلود و قابلیت ارسال فایل‌های رسانه‌ای به دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از میراکست و DLNA وجود دارد. یکی از ویژگی‌های نه‌چندان استاندارد اج، Web Notes است که در اولین نسخه از مرورگر قرار داشت و به کاربر اجازه می‌دهد تا صفحه‌های وب را علامت‌گذاری کنند و به‌صورت فایل JPG به اشتراک بگذارد. ابزارهای گوناگونی نیز برای توسعه‌دهندگان در اج قرار دارد.

بااین‌حال اج یک محصول جوان به‌شمار می‌رود و به همین دلیل فقدان برخی قابلیت‌های برجسته در آن حس می‌شود که در مرورگرهای رقیب وجود دارند. یکی از این مشکلات، عدم وجود بخش جست‌وجو در قسمت تاریخچه است؛ درحالی که نسخه موبایل اج از چنین ویژگی‌ای پشتیبانی می‌کند. همچنین برخی از وبسایت‌ها به‌صورت کامل برای اج بهینه‌سازی نشده‌اند و ممکن است عاملی برای تجربه‌ی کاربری ناخوشایند شود. مایکروسافت بسیار تلاش کرده تا اج به سرنوشت اینترنت اکسپلورر دچار نشود و به‌همین دلیل توسعه‌ی اج را از صفر شروع کرده است. به‌همین علت بسیاری از ویژگی‌های مرورگر سابق مایکروسافت در اج دیده نمی‌شود اما قابلیت‌های منحصربه‌فردی در آن وجود دارند که در سایر مرورگرها تنها توسط افزونه‌ها قابل اجرا هستند. در فهرست زیر به ۱۲ مورد از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

البته مایکروسافت چندی پیش تأیید کرد که سیاستی متفاوت در پیش خواهد گرفت و مرورگر جدیدی را مبتنی بر موتور کرومیوم توسعه خواهد داد. کرومیوم موتوری است که هم‌اکنون مرورگرهای پرطرفداری نظیر گوگل کروم مبتنی بر آن توسعه یافته‌اند.

صفحه شروع کاربردی

اولین قسمتی که در یک مرورگر توجه کاربر را به خود جلب می‌کند، صفحه‌ی شروع است. برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند لوگوی خود را در این صفحه قرار دهند، اما اج تصمیم گرفته است تا مهم‌ترین اخبار محلی، آب‌وهوای منطقه و نتایج تیم‌های ورزشی محبوب شما را نشان دهد. صفحه تب‌های جدید نیز شامل وبسایت‌های پربازدید کاربر به‌همراه پنل جست‌وجو می‌شود.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

خواندن صفحات وب

پس از انتشار به‌روزرسانی Fall Creators، اج می‌تواند اقدام به خواندن محتوای صفحه‌های وب کند. فرض کنید که با مطلبی طولانی مواجه هستید و چشم‌های شما هنگام خواندن آن خسته می‌شوند. صدای مرورگر بسیار طبیعی به نظر می‌رسد و به‌صورت یکنواخت نیست؛ بلکه از تُن‌های متفاوت استفاده می‌کند. سه گزینه‌ی صدا برای کاربران در دسترس است و می‌توان میان پاراگراف‌ها جابه‌جا شد یا در میان آن‌ها توقف کرد.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

جست‌وجو و پاسخ درون صفحه

این مورد یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد و کاربردی اج است. در حالت عادی هنگامی که به واژه‌ای ناآشنا در میان یک متن برخورد می‌کنید، باید آن را کپی کنید و در یک تب جدید جست‌وجو کنید. اما در اج کافی است روی واژه مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Ask cortana را انتخاب کنید. سپس یک پنل در سمت راست نمایش داده می‌شود که حاوی نتایج جست‌وجو پیرامون واژه مذکور است.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

حالت مطالعه

اشباع وبسایت‌ها از تبلیغات متعدد همانند بنرهای متحرک و ویدیوهای پخش خودکار، یکی از مشکلات اصلی کاربران اینترنت به‌شمار می‌رود. این مسئله در سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی به‌شکل جدی‌تری دیده می‌شود تا حدی که ممکن است محتوای اصلی میان انبوهی از آگهی‌ها گم شود. اگر علاقه دارید تا تنها مقاله مورد نظر خود را مشاهده کنید، گزینه Reading View درکنار آدرس بار می‌تواند کمک بسیاری کند. در این حالت هم‌چنان تصاویر مطلب نمایش داده می‌شود ولی دیگر خبری از بنرها و ویدیوهای اضافی نخواهد بود. همچنین می‌توانید حالت مطالعه خود را شخصی سازی کند؛ به‌طور مثال امکان سیاه کردن پس‌زمینه برای آزار کمتر چشم در اختیار کاربر قرار گرفته است.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

اشتراک‌گذاری آسان

این مورد یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های مرورگر اج به‌شمار می‌رود. با کلیک روی آیکون فلش مانند در گوشه‌ی بالای سمت راست می‌توانید صفحه‌ی کنونی خود را با ایمیل یا ازطریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و ... به اشتراک بگذارید. همچنین امکان افزودن موارد بیشتر به قابلیت اشتراک‌گذاری وجود دارد. این گزینه صرفه‌جویی بسیاری در زمان به ارمغان می‌آورد و دیگر نیازی نیست تا با کپی کردن آدرس صفحه مورد نظر خود و باز کردن تب جدید، اقدام به اشتراک‌گذاری آن کنید.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

سریع‌ترین عملکرد

شاید بسیاری از کاربران تعجب کنند که اج عملکرد بهتری از مرورگر کروم دارد و این مسئله حتی ازطریق بنچمارک متعلق به گوگل یعنی Octane ۲.0 نیز به اثبات رسیده است. حتی فاصله میان اج و سایر رقبا در سایر بنچمارک‌ها نیز بیشتر از مقدار قبلی گزارش شده بود. این تست‌ها روی سرفیس بوک با پیکربندی پردازنده‌ی Core i5-6300U و ۸ گیگابایت حافظه رم انجام شده است. در بنچمارک JetStream، اج موفق شده است به امتیاز ۲۰۲ دست پیدا کند درحالی که این مقدار برای نسخه‌ی ۶۲ کروم ۱۲۹ و برای نسخه‌ی ۵۶ فایرفاکس ۱۴۶ بوده است. اج توانسته در تست‌های Unity WebGL و FishGL که برای پردازش گرافیک سه‌بعدی هستند، سربلند بیرون بیاید.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

مدیریت چندین تب درکنار هم

وقتی در مرورگر کروم چندین تب هم‌زمان باز می‌کنید، نوشته‌های هریک از تب‌ها کوچک می‌شوند تا جایی که حتی آیکن‌های هر تب (Favicon) نیز محو می‌شوند. اج توانسته است با افزودن قابلیت اسکرول میان تب‌ها، این مشکل را حل کند و حتی اگر تعداد تب‌های شما بسیار زیاد باشد، بازهم می‌توانید محتوای هریک را تشخیص دهید. همچنین قابلیت پیش‌نمایش تب‌ها به کاربر کمک می‌کند تا در سایز کوچک، محتوای موجود در تب‌ها را مشاهده کند و میان آن‌ها جابه‌جا شود که در تصویر پایین به نمایش گذاشته شده است.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

روش جایگزین برای مدیریت تب‌ها

قابلیت منحصربه‌فرد دیگر اج، گزینه Set Tabs Aside است که می‌توانید به کمک آن، گروهی از تب‌ها را در قسمت جداگانه‌ای قرار دهید بدون آنکه بسته شوند. سپس ازطریق تصویر شاخص بزرگ هریک از‌ آن‌ها اقدام به بازکردن مجدد آن‌ها کنید.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

مطالعه کتاب‌های الکترونیک و پشتیبانی از ePub

این قابلیت زمانی به تکامل رسید که مایکروسافت پشتیبانی از آن را به مرورگر مخصوص موبایل خود نیز آورد. کاربر می‌تواند ازطریق فروشگاه مایکروسافت یا هر فروشگاه آنلاین فروش کتاب دیگری اقدام به خرید نسخه‌های ePub کند و در اج به مطالعه آن‌ها بپردازد. کتاب‌های کاربر ازطریق بخش تاریخچه قابل دسترسی هستند و امکان مطالعه آن‌ها روی تمامی نسخه‌های گوناگون اج مقدور است.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در حال مطالعه یک مقاله روی موبایل خود بوده‌اید و دوست داشتید در یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر اقدام به ادامه مطالعه خود کنید. به‌کمک اپلیکیشن Continue on PC مایکروسافت می‌توانید صفحه مورد نظر خود را روی مروگر اج در رایانه از همان نقطه مشابه ادامه دهید. این اپلیکیشن از بیشتر مرورگرهای محبوب پشتیبانی می‌کند، اما اگر از اج روی موبایل خود نیز استفاده کنید، سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد. این اپلیکیشن برای سیستم‌های عامل‌ اندروید و iOS در دسترس است.

ایجاد تغییرات در فایل‌های PDF

پس از به‌روزرسانی Fall Creators، اج به ابزاری مجهز شد که ازطریق آن‌ می‌توان اقدام به نشانه‌گذاری فایل‌های PDF و اعلام تغییرات در آن‌ها کرد. همچنین می‌توانید از کورتانا درخواست کنید تا قسمت‌های هایلایت‌شده را برای شما نمایش دهد.

microsfot edge browser / مرورگر اج مایکروسافت

محافظت دربرابر فیشینگ

مایکروسافت تجربه‌های تلخی از مشکلات امنیتی در اینترنت اکسپلورر دارد که در سال‌های بسیاری گریبان این شرکت را گرفت. تیم توسعه اج سعی دارد تا هیچ‌یک از تجربیات تلخ گذشته تکرار نشود و تمرکز خود را روی حوزه‌ی امنیت مرورگر اج قرار داده‌اند. همانند کروم و بسیاری دیگری از برنامه‌های ویندوز، اج در یک Sandbox اجرا می‌شود؛ به قسمت‌های غیرضروری سیستم‌عامل دسترسی ندارد. این قابلیت از اجرای برنامه‌های مخرب ازطریق مرورگر جلوگیری می‌کند. اج توانسته است نمره بالایی را از مؤسسه امنیتی NSS Labs کسب کند که بیشتر مربوط‌به اقدامات آن علیه فیشینگ و بدافزارهای مهندسی‌شده‌ی اجتماعی (SEM) می‌شود. مرورگر Edge توانسته بالاترین رتبه در مقابله با حملات فیشینگ را کسب کند و ۹۲.۳ درصد از آدرس‌های فیشینگ را تشخیص داده است؛ درحالی‌که این مقدار برای کروم ۷۴.۵ درصد و فایرفاکس ۶۱.۱ درصد است.

باتوجه‌به موارد بالا شما کدام یک از مرورگرها را به‌عنوان گزینه پیش‌فرض خود انتخاب می‌کنید و چه دلایلی موجب انتخاب شما شده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات