با زیروفون آشنا شوید؛ گوشی هوشمند متن باز مبتنی بر لینوکس

دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
زیروفون، گوشی هوشمند متن‌بازی است که ضمن داشتن قیمت پایین، ویژگی‌های کاربردی بسیاری را به کاربر ارائه می‌دهد.
تبلیغات

آرسنیج پچیوگن مدت‌ها است که روی گوشی هوشمند جدیدی به نام زیروفون کار می‌کند؛ حال که سازنده‌ی این محصول اعلام کرده به‌زودی پروسه‌ی تولید آن را آغاز خواهد کرد، تصمیم گرفتیم نگاهی به این اسمارت‌فون جالب بیاندازیم. با زومیت همراه باشید.

کریس اندرسون، کارآفرین، نویسنده‌ی حوزه‌ی بازاریابی و متفکر حوزه‌ی تکنولوژی، نخستین کسی بود که عبارت مشهور «تقسیم صلح‌آمیز جنگ گوشی‌های هوشمند» را به‌زبان آورد و با بیان جملاتی استدلال کرد که «وقتی غول‌های فناوری به‌جنگ می‌پردازند، همه‌ی ما [به‌عنوان کاربر] برنده‌ایم!»؛ به‌عقیده‌ی او، این جنگ اسمارت‌فون‌ها است که باعث شده افراد بتوانند گوشی‌های هوشمند اختصاصی خود را تولید کنند. افراد زیادی تاکنون قدم در این مسیر گذاشته‌اند؛ از ایده‌ی مت بیدالف برای ساخت گوشی اختصاصی گرفته تا گوشی سبک‌وزن مبتنی بر آردوینو آویشک هاردین و گوشی جعبه‌مانند اِیدا فروت، همه و همه محصولاتی هستند که افرادی به‌تنهایی و با تلاش شبانه‌روزی، توانسته‌اند به‌صورت مستقل بسازند. 

زیروفون دستگاهی جدید در دسته‌ی همین محصولات است که البته تفاوت‌هایی عمده با گوشی‌هایی که قبلا دیده‌ایم، حتی آن‌هایی که مبتنی بر ریزکنترل‌گر ای‌وی‌آر بوده‌اند، دارد. جالب است بدانید که زیروفون مبتنی بر رزبری پای زیرو است. این یعنی با تهیه‌ی این دستگاه، به‌ هسته‌ی یک گوشی موبایل دسترسی خواهید داشت؛ آن هم نه‌یک گوشی ساده‌ی معمولی، بلکه یک گوشی هوشمند مبتنی بر لینوکس.

سازنده‌ی این گوشی موبایل، اطلاعات جالبی را از آن به‌اشتراک می‌گذارد:

زیروفون یک اسمارت‌فون ۵۰ دلاری متن‌باز مبتنی بر لینوکس است و هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده از اپراتورهای سیم‌کارت روی آن وجود ندارد. علاوه‌بر این، چنین دستگاهی هیچ‌گونه پَندام‌افزار و داده‌کاوی ندارد و متکی به شرکت‌های بزرگ نیست. نرم‌افزار و سخت‌افزار متن‌باز این دستگاه شما را قادر می‌سازد تا جایی که ممکن است، روی گوشی خود کنترل داشته باشید. شما می‌توانید به‌راحتی هر تغییری را که بخواهید، در آن ایجاد کرده یا حتی تعمیرش کنید.

ZeroPhone که دستگاهی مبتنی بر رزبری پای زیرو است، برای اتصال وای‌فای از ماژول Espressif ESP8266 استفاده می‌کند. گفتنی است که این گوشی هوشمند فعلا تنها از اتصال 2G بهره می‌برد؛ با این‌حال سازنده‌اش اعلام کرده که به‌زودی از 3G هم پشتیبانی خواهد کرد.

زیروفون / ZeroPhone

سازنده‌ی زیروفون گفته است که پس از تکمیل مراحل ساخت، این دستگاه توانایی برقراری تماس، رد و بدل‌کردن پیام، پخش موسیقی و ذخیره‌ی مخاطبین را خواهد داشت و به برخی اپلیکیشن‌ها نظیر ساعت زنگ‌دار، تقویم و مرورگر وب تجهیز خواهد شد. از آنجایی که زیروفون اساسا یک کامپیوتر به‌حساب می‌آید، کاربر خواهد توانست برنامه‌های مبتنی بر لینوکس را که با ARM سازگاری دارند، اجرا کند.

جالب است بدانید که زیروفون دارای یک جک HDMI است و به‌تمامی انواع پورت‌های USB تجهیز شده است. گوشی یادشده در کنار این‌ها دارای جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است و از نمایشگری ۱.۳ اینچ OLED با وضوح تصویر ۱۲۸ در ۶۴ پیکسل بهره می‌برد.

زیروفون / ZeroPhone
زیروفون / ZeroPhone
زیروفون / ZeroPhone
زیروفون / ZeroPhone

ظاهرا مراحل اصلی ساخت این گوشی به‌ پایان رسیده و سازنده‌اش در حال حاضر درحال اعمال تغییرات نهایی روی آن است؛ از همین‌رو، انتظار می‌رود که زیروفون در آینده‌ای نزدیک از طریق CrowdSupply عرضه شود. گفتنی است که شما می‌توانید با عضو شدن در خبرنامه‌ی زیروفون، از تک‌تک مراحل پیشرفت پروژه باخبر شوید. برای مطلع‌شدن از تمامی مشخصات این گوشی در کنار اهدافی که سازنده‌اش دنبال می‌کند، می‌توانید به این وب‌سایت رجوع کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات