دلار 4400 تومانی برای واردات گوشی تعلق نمی‌گیرد

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
طبق گفته‌ی رئیس سازمان توسعه‌ی تجارت، واردات گوشی از این پس تنها از طریق ارز صادراتی امکان‌پذیر خواهد بود.
تبلیغات

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه‌ی تجارت، اعلام کرد که واردات گوشی با ارز ۴۴۰۰ تومانی امکان‌پذیر نیست و واردکنندگان برای تأمین ارز موردنیاز خود، باید به سامانه‌ی نیما مراجعه کنند و از ارز صادراتی بهره ببرند. خسروتاج می‌گوید در گروه‌بندی کالایی انجام‌شده در اواخر تیرماه، گوشی‌های موبایل از گروه کالایی ۲ به گروه ۳ منتقل شدند و مقرر شد که واردکنندگان، ارز موردنیاز خود را از طریق سامانه‌ی نیما تأمین کنند.

به‌گفته‌ی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرکنندگان کالاهای غیرپتروشیمی و فولادی در سامانه‌ی نیما، ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رقابتی عرضه می‌کنند و واردکنندگان فرصت دارند تا ارز خود را از این طریق تأمین کرده و نسبت به واردات کالا اقدام کنند. خسروتاج در مورد واردات خبرهای پیشین مبنی بر تأمین ارز دولتی برای گوشی‌های ارزان‌قیمت گفت:

در جلسه‌ی ستاد بررسی مسائل اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، صحبت‌هایی مطرح شد تا بتوان موبایل‌های ارزان‌قیمت که زیر ۳۰۰ دلار قیمت دارند در گروه ۲ کالایی قرار گیرند؛ اما درنهایت این مسئله از نظر فنی رد شد؛ چرا که نمی‌توان برای یک تعرفه دو نرخ ارز را در نظر گرفت و این امکان وجود دارد که کم‌اظهاری صورت گیرد.

خاطرنشان می‌کنیم که روز گذشته، خبری مبنی بر توقف فرآیند ثبت سفارش گوشی‌ منتشر شد که پس از مدت چند ساعت، وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب این خبر، اعلام کرد که واردکنندگان می‌توانند با ثبت سفارش و تأمین ارز مبادله‌ای نسبت به انجام واردات اقدام کنند.

حال باید دید که بسته‌ی سیاست ارزی جدید دولت که این هفته معرفی خواهد شد، چه تأثیری بر بازار کالاهای وارداتی خواهد داشت و آیا شاهد کاهش و ثبات قیمت‌ها خواهیم بود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات