ثبت سفارش واردات گوشی هوشمند متوقف شد [به‌روزرسانی: تکذیب شد]

جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
گزارش‌ها حکایت از آن دارند که وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش برای واردات گوشی‌های هوشمند را متوقف کرده است.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرآیند ثبت سفارش برای واردات گوشی‌های هوشمند را متوقف کرده است. بسیاری از شرکت‌های واردکننده در قالب سیاست‌های ارزی سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال جاری، با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به وارادت گوشی‌های هوشمند کردند؛ اما در ادامه، پس از افزایش قیمت این محصولات، انتقاداتی پیرامون تخصیص ارز برای واردات گوشی‌ موبایل به‌وجود آمد.

پس از این اتفاقات، گوشی‌های هوشمند از گروه کالایی دوم به گروه سوم منتقل شدند؛ بدین مفهوم که واردکنندگان گوشی‌های هوشمند، دیگر مشمول دریافت ارز با نرخ رسمی نیستند و در صورت تمایل به واردات چنین محصولاتی باید مبالغ موردنیاز خود را از بازار ارز ثانویه تأمین کنند. خاطرنشان می‌کنیم که روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، نرخ ارز در بازار ثانویه حدود ۱۰ هزار تومان بوده است.

در این بین، با وجود آنکه گوشی‌های هوشمند به گروه سوم کالاهای وارداتی منتقل شده‌اند و یارانه‌ی ارزی برای واردات این محصولات حذف شده است، مشخص نیست که چرا وزارت صنعت، ثبت سفارش برای واردات گوشی‌ هوشمند را متوقف کرده است. پیش از این برخی از فعالان بازار و واردکنندگان مدعی بودند که فرآیند ثبت سفارش برای تمام کالاها متوقف شده است که این ادعا توسط مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت تکذیب شد.

گوشی‌های هوشمند در شرایطی به گروه کالایی سوم منتقل شده‌اند که وعده‌ی عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند توقیفی را بارها از سوی مسئولان امر، از جمله وزیر ارتباطات شنیده‌ایم؛ گوشی‌هایی که با نرخ ارز دولتی وارد شده‌ و به‌دلیل گران‌فروشی واردکننده توقیف شده‌اند، حال با لزوم تأمین ارز برای واردات گوشی از طریق بازار ثانویه مشخص نیست که دوگانگی‌ها و تناقض‌های موجود در بازار گوشی چه توجیهی خواهند داشت.

به‌روزرسانی اول: دقایقی پیش، صفحه‌ی رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توئیتر، با انتشار توییت زیر، خبر مربوط به توقف فرآیند ثبت سفارش گوشی‌های هوشمند را تکذیب کرد:

ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه متوقف نشده است و واردکنندگان می‌توانند با ثبت سفارش و تأمین ارز مبادله‌ای از سامانه‌ی مربوطه، واردات گوشی تلفن همراه را انجام دهند.

به‌روزرسانی دوم: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه‌ی توئیت نخست خود تأکید که منظور از ارز مبادله‌ای، همان ارز بازار ثانویه‌ی سامانه‌ی نیما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات