بررسی میت بوک ایکس پرو هواوی

جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 26 دقیقه
بررسی میت‌بوک ایکس پرو، اولترابوک زیبا و کم‌نقص هواوی که از بسیاری لحاظ، محصولات باسابقه‌ی دنیای لپ‌تاپ‌ها را به چالش می‌کشد.
تبلیغات

مک‌بوک پرو، سرفیس‌بوک، XPS دل و اسپکتر اچ‌پی؛ معمولا هرگاه صحبت از لپ‌تاپ پریمیوم با مشخصات فنی مقبول به میان می‌آید، چنین نام‌هایی به ذهنمان خطور می‌کند؛ اما هواوی سعی دارد تا این قانون نانوشته را تغییر دهد و میت‌بوک را نیز به دایره‌ی لپ‌تاپ‌های بالارده و خوش‌ساخت در ذهن کاربران و علاقه‌مندان به فناوری اضافه کند. شاید برای شرکتی که در سال‌های نه‌چندان دور بر ساخت گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده تمرکز داشت، ورود به دنیای لپ‌تاپ و تلاش برای به چالش کشیدن بزرگان این حوزه، هدفی جاه‌طلبانه و آرمان‌گرایانه به‌نظر برسد؛ اما هواوی چنین تصوری ندارد و حال پس از عرضه‌ی تنها چند مدل، محصولی هم‌سطح با برترین‌ها روانه‌ی بازار کرده است.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

هواوی در سال ۲۰۱۶ و با تبلت میت‌بوک برای نخستین بار، پا به دنیای ویندوز گذاشت، چینی‌ها پس از گذشت یک سال، سه محصول ویندوزی دیگری را با نام‌های میت‌بوک E، میت‌بوک D و میت‌بوک X رونمایی کردند که از بین آن‌ها دو مدل D و X در شاخه‌ی لپ‌تاپ قرار می‌گرفت و از بین این دو مدل، میت‌بوک ایکس، اولترابوکی با سخت‌افزار قدرتمند، بدنه‌ی فلزی و طراحی مدرن خود، نماینده‌ی تمام‌عیار هواوی در دنیای لپ‌تاپ‌ها به‌شمار می‌رفت؛ اما مشکلاتی مانند ترک‌پد نه‌چندان کارآمد، تعداد محدود پورت‌‌ها و عملکرد نامناسب سیستم‌ خنک‌کننده باعث شد تا این لپ‌تاپ در جلب نظر کارشناسان و کاربران موفق نباشد.

چینی‌ها پس از گذشت دو سال از ورود به دنیای ویندوز، در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۸، لپ‌تاپی را به نمایش گذاشتند که از همان ابتدا، توجهات را به‌سوی خود جلب کرد؛ MateBook X Pro با مهندسی فوق‌العاده و طراحی مدرن خود در نگاه نخست، باعث شگفتی کاربر می‌شود و او را به تحسین وا می‌دارد؛ اما آیا در پس این ظاهر زیبا، سخت‌افزاری کارآمد نهفته است یا این لپ‌تاپ هواوی نیز مانند نسل پیشین خود از دیدگاه عملکرد، مأیوس‌کننده ظاهر می‌شود، با زومیت همراه باشید تا به‌بررسی میت‌بوک ایکس پرو بپردازیم.

مشخصات فنی هواوی میت‌بوک ایکس پرو

CPU

اینتل Core i7 - 8550U

چهار هسته، هشت ترد

۱.۸ گیگاهرتز فرکانس پایه، ۴.۰ گیگاهرتز فرکانس بیشینه

اینتل Core i5 - 8250U

چهار هسته، هشت ترد

۱.۶ گیگاهرتز فرکانس پایه، ۳.۴ گیگاهرتز فرکانس بیشینه

GPU

انویدیا MX150 با ۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5

اینتل UHD Graphics 620

حافظه‌ی رم

۸ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR3 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت SSD

نمایشگر

۱۳.۹ اینچی با پنل LCD LTPS لمسی

رزولوشن ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل، نسبت نمایشگر به بدنه ۹۱ درصد

باتری

لیتیوم پلیمر ۵۷.۴ وات‌ساعت

پورت‌ها

یک پورت USB Type-C، یک پورت تاندربولت ۳، یک پورت USB 3.0 نسل یک، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

اتصالات بی‌سیم

وای‌فای اینتل AC 8275 با استاندارد 802.11ac

بلوتوث نسخه‌ی ۴.۰ و کم‌مصرف

ابعاد

۱۴.۶ × ۲۱۷.۰ × ۳۰۴.۰ میلی‌متر

وزن

حدود ۱.۳۳ کیلوگرم

رنگ

خاکستری و نقره‌ای

لپ‌تاپ میت‌بوک ایکس پرو توسط دفتر هواوی در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

از طراحی و ظاهر یک لپ‌تاپ چه انتظاراتی داریم؟ شاید مهم‌ترین نکته‌ای که حین شنیدن این سؤال به‌ذهن خطور می‌کند، سبکی وزن باشد؛ اما درکنار این ویژگی‌، پارامتر‌های دیگری نیز نظیر جنس بدنه، کیفیت ساخت، حاشیه‌های اطراف نمایشگر و زیبایی ظاهری نیز حائز اهمیت هستند. کمتر لپ‌تاپی را می‌توان یافت که تمام ویژگی‌های یادشده را درکنار هم داشته باشد؛ به‌عنوان مثال ال‌جی گرم وزن بسیار پایینی دارد، درحالی‌که جنس بدنه و کیفیت ساخت آن در ردیف مدل‌های بالارده‌ی دیگر نیست یا لپ‌تاپ خوش‌ساخت مک‌بوک پرو حاشیه‌های باریکی همچون سری XPS‌ دل ندارد.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

میت‌بوک ایکس پرو یکی از معدود لپ‌تا‌پ‌هایی است که تقریبا در تمام معیارهای یادشده، نمره‌ی خوبی می‌گیرد. بدنه‌ی فلزی یکپارچه‌ای با لبه‌های تراش‌خورده، ضخامت فوق‌العاده‌ی ۱۴.۶ میلی‌متری و کیفیت ساخت بسیار بالا، از جمله‌ی مهم‌ترین برداشت‌هایی هستند که می‌توان در نگاه نخست از MateBook X Pro داشت. لپ‌تاپ بالارده‌ی هواوی از حیث کیفیت ساخت و طراحی، بسیار عالی به‌نظر می‌رسد، ضمن اینکه ساختار مستحکم و وزن ۱.۳۳ کیلوگرمی آن، نوید دستگاهی بادوام با قابلیت حمل بالا را می‌دهد.

میت‌بوک ایکس پرو؛ کم‌حاشیه، خوش‌ساخت، باریک و کمی شبیه مک‌بوک پرو

پشت نمایشگر میت‌بوک ایکس‌ پرو، لوگوی آینه‌ای هواوی به‌چشم می‌خورد که تلفیق آن با رنگ خاکستری بدنه، ما را به یاد لپ‌تاپ‌های بازطراحی‌شده‌ی مک‌بوک پرو می‌اندازد؛ البته شباهت‌های میت‌بوک ایکس پرو با لپ‌تاپ‌های اپل فراتر از لوگوی آینه‌ای است و کمی بعد در مورد این شباهت‌ها، بیشتر صحبت خواهیم کرد. بخش زیرین لپ‌تاپ توسط چهار پایه‌ی لاستیکی گرد از روی سطح جدا می‌شود که متأسفانه حداقل در مورد میزکار ما، اصطکاک مناسبی با سطح ندارند و از این رو با وجود تلاش‌های هواوی برای توزیع جرمی مناسب در داخل لپ‌تاپ و بهینه‌سازی لولا، بازکردن لید دستگاه با یک دست، چالش‌برانگیز باشد.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro
هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro
هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro
هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

با بازکردن لید لپ‌تاپ، بیش از هر المان دیگری، نمایشگر وسیع میت‌بوک ایکس پرو با حاشیه‌های فوق باریک آن خودنمایی می‌کند که به ادعای هواوی ۹۱ درصد از پنل را مقابل کاربر را به خود اختصاص داده است و حس غوطه‌وری در محتوا را به‌بهترین حالت ممکن در ذهن او ایجاد می‌کند. اغلب لپ‌تاپ‌های مدرن با نمایشگر بدون حاشیه، نظیر سری XPS دل، اسپکتر اچ‌پی یا یوگا ۹۲۰، برای جا دادن وب‌کم، حاشیه‌ی نسبتا ضخیمی را در لبه‌ی پایین نمایشگر دارند که هارمونی دستگاه را به هم می‌زند؛ اما MateBook X Pro در لبه‌ی پایین حاشیه‌ی بسیار باریکی دارد که تنها نام HUAWEI روی آن به چشم می‌خورد و خبری از وب‌کم نیست.

چینی‌ها به‌جای قرار دادن وب‌کم در حاشیه‌ی پایین نمایشگر، راهکاری خلاقانه برای آن اندیشیده‌اند، بدین ترتیب که وب‌کم زیر کلیدی بین F6 و F7 قرار گرفته است و با فشردن آن، دوربین یک مگاپیکسلی دستگاه ظاهر می‌شود. با وجود خلاقانه‌بودن مکانیزم وب‌کم؛ اما متاسفانه خروجی کار چندان بهینه نیست، زیر کاربر باید بین نگاه به دوربین یا نگاه به فردی که با او مکالمه می‌کند، تنها یکی را برگزیند، ضمن اینکه زاویه‌ی دوربین در مسیر بینی کاربر است و این موضوع خوشایند نیست. وب‌کم میت‌بوک ایکس پرو توانایی ضبط فیلم‌های HD را دارد و کیفیت تصاویر آن، قابل قبول ارزیابی می‌شود.

لبه‌ی سمت چپ لپ‌تاپ پریمیوم چینی‌ها، از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و دو پورت USB Type-C میزبانی می‌کند که متاسفانه تنها یکی از آن‌ها با تاندربولت ۳ سازگاری دارد و از آن‌ می‌توان برای اتصال کارت‌های گرافیک و حافظه‌ی اکسترنال پرسرعت استفاده کرد. هواوی با اتخاذ تصمیمی صحیح، برخلاف مدل سال گذشته، یک پورت USB 3.0 Type-A نیز در نظر گرفته است؛ اما خبری از درگاه کارت حافظه نیست. خاطرنشان می‌کنیم که میت‌بوک ایکس پرو از درگاه جداگانه‌ای برای شارژ استفاده نمی‌کند و می‌توان یکی از دو پورت USB Type-C را برای شارژ آن برگزید.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

MateBook X Pro به‌لطف نمایشگر بی‌حاشیه و طراحی جمع‌وجور خود، ابعاد و وزنی مشابه مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی دارد؛ اما نمایشگر آن ۰.۶ اینچ بزرگ‌تر است و این موضوع، عملکرد قابل ستایش مهندسان هواوی در طراحی لپ‌تاپ یادشده را نشان می‌دهد. لولای لپ‌تاپ هواوی استحکام مناسبی دارد و تا حد زیادی از لرزش نمایشگر جلوگیری می‌کند، با وجود باریکی لپ‌تاپ، طراحی آن ساختار مستحکمی دارد؛ به‌طوری که فشردن شدید کلیدها نیز باعث فرو رفتن سطح لپ‌تاپ نمی‌شود؛ در حالتی که محصولی مانند سرفیس لپ‌تاپ چنین نیست.

کیبورد و ترک‌پد

با گشودن لید لپ‌تاپ، به یکی دیگر از شباهت‌های بین میت‌بوک ایکس پرو و مک‌بوک پرو، پی‌ می‌بریم؛ نوع چینش کلیدها، ابعاد و موقعیت قرارگیری ترک‌پد و شبکه‌‌های اسپیکر قرار گرفته در دو طرف کیبورد، المان‌هایی هستند که ما را به یاد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اپل می‌اندازند؛ البته خاطرنشان می‌کنیم که ما به‌ هیچ‌وجه الهام‌گرفتن هواوی از Apple را در این قسمت ناپسند نمی‌دانیم، چرا که چنین چینش کلید و ابعاد ترک‌پدی را در یک لپ‌تاپ پریمیوم شایسته می‌دانیم.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

صرف‌نظر از قرارگیری وب‌کم بین کلیدهای عملکردی F6 و F7 که ممکن است گاهی موجب فشردن اشتباه کلیدها شود، هواوی هیچ تصمیم عجیب و نامأنوسی را در خصوص ترکیب کلیدها اتخاذ نکرده است و تمام کلیدها به‌صورت استاندارد و در فاصله‌ی مناسبی از یکدیگر قرار گرفته‌اند، ما نگارش بررسی میت‌بوک ایکس پرو را روی همین لپ‌تاپ انجام دادیم و به‌سرعت به قالب کیبورد آن عادت کردیم. کیبورد MateBook X Pro از نور پس‌زمینه بهره می‌برد و براساس ادعای هواوی در برابر پاشش مایعات نیز مقاوم است.

عمق ۱.۱ میلی‌متری کلیدهای کیبورد جزیره‌ای میت‌بوک ایکس پرو عمق چندان مطلوب به‌نظر نمی‌رسد؛ اما بسیار بیشتر از عمق ۰.۷ میلی‌متری کلیدهای کیبورد مک‌بوک پرو محسوب می‌شود و برای دستگاهی با ضخامت ۱۴.۶ میلی‌متر کاملا مناسب به‌نظر می‌رسد. نوع پاسخ کلیدها به فشرده‌شدن نیز کمی نرم ارزیابی می‌شود و به‌سفتی مکانیزم پروانه‌ای اپل نیست؛ البته این موضوع باعث می‌شود تا صدای تایپ‌کردن در حد آزاردهنده‌ای نباشد.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

اگرچه میت‌بوک ایکس پرو از قابلیت تشخیص چهره‌ی ویندوز بی‌بهره است؛ اما به‌لطف حسگر اثر انگشتی که با کلید پاور این لپ‌تاپ یکپارچه شده، می‌توان با سهولت بیشتری به محیط سیستم‌عامل آن وارد شد. براساس بررسی‌های ما، حسگر اثر انگشت MateBook X Pro عملکرد بسیار سریعی دارد؛ به‌طوری که در حالت اسلیپ می‌توان با لمس حسگر ظرف یک ثانیه وارد سیستم شد و هنگامی که دستگاه خاموش است، حین فشردن کلید پاور، هم‌زمان اثر انگشت کاربر نیز شناسایی می‌شود و بدین ترتیب می‌توان به‌صورت مستقیم وارد محیط کاربری ویندوز شد.

تجربه‌ی تایپ لذت‌بخش و ترک‌پد نه‌چندان بی‌نقص

ترک‌پد ۷۸ × ۱۲۰ میلی‌متری میت‌بوک ایکس پرو از اغلب لپ‌تاپ‌های ویندوزی بزرگ‌تر است و می‌توان آن را با ترک‌پد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی مقایسه کرد. پوشش شیشه‌ای ترک‌پد به حرکت نرم انگشت کاربر کمک بسیاری می‌کند و بازخورد کلیک‌ها نیز در آن مطلوب به‌نظر می‌رسد. تاچ‌پد لپ‌تاپ خوش‌ساخت هواوی از درایورهای پرسیژن مایکروسافت بهره می‌برد و از تمام ژست‌های دو و سه‌انگشتی ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

اگرچه عملکرد ترک‌پد MateBook X Pro اغلب مواقع مطلوب است؛ اما گاهی اوقات مشکلاتی به‌همراه دارد، در طول بررسی، گاهی اسکرول دو انگشتی به‌درستی عمل نمی‌کرد و چند بار نیز شاهد شناسایی‌شدن تپ به‌عنوان کلیک بودیم، بدین ترتیب که گاهی با تپ‌کردن روی یک تب در محیط مرورگر کروم و جابه‌جا کردن انگشت، تب یادشده از مرورگر جدا می‌شد، گاهی نیز تاچ‌پد دستگاه در زمینه‌ی Palm Rejection نیز عملکرد نامطمئنی بروز می‌داد. در هر صورت، عملکرد ترک‌پد لپ‌تاپ بالارده‌ی هواوی را در ردیف چند لپ‌تاپ برتر دنیای ویندوز می‌دانیم؛ اما آن را ضعیف‌تر از ترک‌پد مک‌بوک پرو ارزیابی می‌کنیم.

نمایشگر و اسپیکر

نمایشگر نقشی انکارناپذیر در شکل‌گیری تجربه‌ی کاربر از لپ‌تاپ یا هر دستگاه چندرسانه‌ای دیگر ایفا می‌کند، اهمیت این قسمت از محصول به‌اندازه‌ای بدیهی است که تصور لپ‌تاپ بالارده‌ و پریمیومی بدون صفحه‌نمایش مطلوب، بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد، خوشبختانه چینی‌ها از این قانون نانوشته آگاهی دارند و MateBook X Pro را با نمایشگری کم‌نظیر روانه‌ی بازار کره‌اند؛ نمایشگری وسیع که با حاشیه‌های فوق‌العاده باریک و روشنایی بالای خود، یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت میت‌بوک ایکس پرو به‌حساب می‌آید و رقبای آن را به چالش می‌کشد.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

درحالی‌که اغلب لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از پنلی با نسبت تصویر مرسوم ۱۶:۹ استفاده می‌کنند؛ اما هواوی نیز با مایکروسافت هم‌نظر است و میت‌بوک ایکس پرو را با پنل ۳:۲ به‌فروش می‌رساند، چنین نسبت تصویری در قیاس با لپ‌تاپ‌های دیگری با نسبت تصویر ۱۶:۹ یا ۱۶:۱۰، فضای عمودی بیشتری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا با عرض یکسان، مساحت بیشتری از نمایشگر دراختیار کاربر باشد و کاربری‌هایی نظیر وب‌گردی، تولید محتوای متنی یا کار با نرم‌افزارهای گرافیکی با سهولت بیشتری صورت گیرد.

باید خاطرنشان کنیم که ممکن است برای آن دسته از افرادی که به تماشای فیلم علاقه‌ی بسیاری داشته یا با محیط‌هایی نظیر اکسل مایکروسافت سروکار دارند، نسبت تصویر ۳:۲ چندان خوشایند نباشد؛ چرا که به‌عنوان مثال در حالت پخش ویدئو، نوارهای مشکی نسبتا عریضی، حاشیه‌ی بالا و پایین نمایشگر را بپوشاند، شما می‌توانید در تصویر زیر تفاوت بین دو نمایشگر ۳:۲ و ۱۶:۹ با عرض یکسان را در نمایش محتوای وب مشاهده کنید:

نمایشگر ۱۶:۹ در برابر نمایشگر ۳:۲

تفاوت وسعت محتوای به‌نمایش درآمده در نمایشگر‌های ۳:۲ و ۱۶:۹

حاشیه‌های فوق‌ باریک و نسبت تصویر ۳:۲ نمایشگر، بر وسعت تصویر می‌افزاید و حس غوطه‌وری در محتوا را در ذهن کاربر القاء می‌کند. نسبت فوق‌العاده‌ی ۹۱ درصدی نمایشگر به بدنه‌، به مهندسان هواوی اجازه داده تا در دل دستگاهی که تنها چند دهم‌ میلی‌متر ضخیم‌تر و چند میلی‌متر عریض‌تر از مک‌بوک پرو است، نمایشگری به‌قطر ۱۳.۹ اینچ (در برابر نمایشگر ۱۳.۳ اینچی مک‌بوک پرو) جای دهند، این نمایشگر به‌مدد نسبت تصویر ۳:۲ خود، با وجود عرضی تقریبا یکسان با لپ‌تاپ اپل (۱۱.۵۶ اینچ در برابر ۱۱.۲۸ اینچ)، مساحت ۵۷۳.۸ سانتی‌متر مربعی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد که حدود ۱۰ درصد بیشتر از رقیب اپلی آن است.

غوطه‌وری در محتوا با نمایشگر کم‌نظیر میت‌بوک ایکس پرو

نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو از پنلی با رزولوشن ۲٫۰۰۰ × ۳٫۰۰۰ پیکسل بهره می‌برد که براساس اطلاعات حاصل از نرم‌افزار HWiNFO توسط شرکت چینی TIANMA تولید می‌شود، رزولوشن فوق، تراکم ۲۶۰ پیکسل ‌بر اینچی را برای صفحه‌نمایش MateBook X Pro به ارمغان می‌آورد که برای یک لپ‌تاپ عدد بسیار مطلوبی به‌شمار می‌آید، اولترابوک زیبای هواوی با اتکا بر تراکم پیکسلی بالای خود، تصاویر و متون را با جزئیات فوق‌العاده بالایی به‌نمایش می‌گذارد. پنل لپ‌تاپ چینی‌ها لمسی است؛ اما نمی‌توان برای این نمایشگر با وجود لولایی که تنها تا زاویه‌ی ۱۵۰ درجه باز می‌شود، کاربری چندانی را متصور بود.

برای ارزیابی میزان روشنایی نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو، الگویی شطرنجی متشکل از دو مستطیل مشکی و دو مستطیل سفید را به‌کار گرفتیم، در این آزمون، بالاترین میزان روشنایی در گوشه‌ی سمت راست و بالای نمایشگر با حدود ۴۵۳ نیت به‌دست آمد که نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای برای یک لپ‌تاپ محسوب می‌شود و با عدد اعلام‌شده از سوی هواوی نیز هم‌خوانی دارد؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت، توزیع مناسب روشنایی در چهار منطقه‌ی نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو است؛ بدین ترتیب که از گوشه‌ی بالا، سمت راست پنل، حداکثر روشنایی به‌‌صورت پادساعتگرد ۴۵۳، ۴۴۴، ۴۳۲ و ۴۴۴ نیت به‌دست آمد. باید یادآور شویم که پوشش براق نمایشگر اولترابوک چینی‌ها باعث می‌شود تا در طول روز و تابش نور شدید، ناگزیر به افزایش روشنایی باشیم؛ چرا که در غیر این‌صورت خوانایی پنل، به‌خصوص در حالت زاویه‌دار، کاهش پیدا می‌کند.

لپ‌تاپ / تست

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

MateBook X Pro

۴۵۳ نیت

۵.۰۹ نیت

۴.۰۹ نیت

۱۰۸.۳۷

۷۳.۵ درصد

۳.۷

۹۸.۴ درصد

۱.۱

۷۳.۸ درصد

۲.۹

MacBook Pro 13 2017

۵۰۷ نیت

۳.۳۱ نیت

--

۶۰۸.۶۴

--

--

--

--

--

--

Surface Laptop

۳۸۷ نیت

۱.۷۱ نیت

--

۸۶.۹۶

--

--

--

--

--

--

*کلیه‌ی اعداد ذکرشده در جدول فوق در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

اگرچه نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو روشنایی فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما در زمینه‌ی حداقل روشنایی و نسبت کنتراست Native هم‌سطح با مک‌بوک پرو ظاهر نمی‌شود؛ درحالی‌که ما در بررسی مدل ۲۰۱۷ مک‌بوک پرو، حداقل روشنایی را معادل ۳.۳۱ نیت به‌دست آوردیم؛ اما در مورد اولتراک‌بوک چینی‌ها این پارامتر در پایین‌ترین حالت به ۵.۰۹ نیت می‌رسد؛ بنابراین MateBook X Pro در محیط‌های تاریک، همراه مناسبی برای چشمان شما نخواهد بود، ما روشنایی حداقلی را در چهار قسمت پنل به‌ترتیب از گوشه‌ی بالا، سمت راست، به‌‌صورت پادساعتگرد، ۵.۳۲، ۵.۳۰، ۵.۱۲ و ۵.۰۹ نیت به‌دست آوردیم.

میزان روشنایی نمایشگر میت‌بوک ایکس پرو در نمایش رنگ‌های مشکی به‌صورت میانگین، عدد ۴.۰۹ نیت به‌دست آمد که نتیجه‌ی مطلوبی نیست؛ بدین ترتیب نسبت کنتراست Native نیز به‌صورت میانگین عدد ۱۰۸.۳۷ به‌دست می‌آید که کمی بالاتر از نسبت کنتراست ۸۶.۹۶ سرفیس لپ‌تاپ بوده؛ اما به‌صورت فاحشی از نسبت کنتراست فوق‌العاده‌ی ۶۰۸.۶۴ مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ پایین‌تر است، این موضوع نشان می‌دهد که عمق رنگ‌های مشکی در پنل MateBook X Pro چندان مناسب نیست.

صدای شفاف و رسا با اسپیکرهای چهارگانه

برای سنجش دقت رنگ نمایشگر میت‌بوک X پرو، رنگ‌های به‌نمایش درآمده توسط آن را در سه فضای رنگی sRGB ،AdobeRGB و DCI-P3 مورد آزمایش قرار دادیم که از بین آن‌ها، فضای sRGB‌ بیشترین کاربری را دارد و لپ‌تاپ هواوی نیز بهترین عملکرد خود را در این فضای رنگی به‌نمایش می‌گذارد؛ بدین ترتیب که ۹۸.۴ درصد از آن را با میانگین خطای ۱.۱ پوشش می‌دهد، پنل MateBook X Pro در فضای رنگی AdobeRGB نیز با پوشش ۷۳.۵ درصدی و خطای میانگین ۳.۷، ضعیف‌ترین نمایش خود را ارائه می‌دهد، شما می‌توانید در جدول فوق، تمام اطلاعات مربوط به نمایشگر میت بوک ایکس پرو را مشاهده کنید.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

هواوی از مجموعه‌ی چهار اسپیکر، شامل دو ووفر برای صداهای بم و دو توییتر برای صداهای زیر استفاده می‌کند که در دو طرف کیبورد و بخش زیرین لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند، حجم صدای خروجی از این اسپیکرها مطلوب است و در اغلب سناریوها، صدایی شفاف و رسا به‌ گوش می‌رسد؛ اما گاهی در وضعیت پخش موسیقی، در شرایطی که حجم صدا در بالاترین حد خود قرار دارد، نویز حاصل از لرزش بدنه‌ی لپ‌تاپ، به تجربه‌ی شنیداری کاربر لطمه وارد می‌کند. طبق اعلام هواوی، آرایه‌ای از ۴ میکروفون نیز وظیفه‌ی دریافت صدای کاربر را برعهده دارد که حساسیت آن تا فاصله‌ی ۴ متری است.

میت‌بوک ایکس پرو از سیستم صوتی Dolby Atmos نیز بهره می‌برد که در قالب اپلیکیشنی مجزا داخل سیستم‌عامل دردسترس کاربر قرار دارد و با استفاده از آن می‌توان به تغییراتی در اکولایزر ۱۰ خطی صدا پرداخت یا یکی از پنج حالت پیش‌فرض Dynamic، فیلم، موسیقی، بازی و مکالمه را انتخاب کرد، خاطرنشان می‌کنیم که با غیرفعال‌سازی دالبی اتموس، حجم صدا به‌میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بازده و عملکرد

از لپ‌تاپی که در دسته‌ی اولترابوک‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرد، انتظار داریم که به‌لحاظ عملکردی نیز توانمند ظاهر شود. میت‌بوک ایکس پرو، روی کاغذ مشخصات سخت‌افزاری قابل احترام و تحسین‌برانگیزی را در بطن خود دارد؛ اما باید دید که در عمل چگونه ظاهر می‌شود. چینی‌ها اولترابوک جدید خود را در دو نسخه با پردازنده‌‌های نسل هشتمی Core i5 - 8250U یا Core i7 - 8550U روانه‌ی بازار می‌کند، شما می‌توانید مشخصات فنی دو پردازنده‌ی یادشده را در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات فنی پردازنده‌ در میت‌بوک ایکس پرو

مشخصات / پردازنده

Core i5 - 8250U

Core i7 - 8550U

معماری

نسل هشت، کافی‌لیک

لیتوگرافی

۱۴ نانومتری

تعداد هسته

۴ هسته، ۸ ترد

فرکانس

۱.۶ گیگاهرتز پایه (قابل افزایش تا ۱.۸ گیگاهرتز)، ۳.۴ گیگاهرتز بیشینه

۱.۸ گیگاهرتز پایه (قابل افزایش تا ۲ گیگاهرتز)، ۴ گیگاهرتز بیشینه

حافظه‌ی کش

۶ مگابایت

۸ مگابایت

گرافیک یکپارچه

UHD Graphics 620 اینتل

فرکانس پایه ۳۰۰ مگاهرتز، فرکانس بیشینه ۱.۱ گیگاهرتز

UHD Graphics 620‌ اینتل

فرکانس پایه ۳۰۰ مگاهرتز، فرکانس بیشینه ۱.۱۵ گیگاهرتز

توان طراحی گرمایی

۱۵ وات، قابل افزایش تا ۲۵ وات

پشتیبانی از حافظه

۳۲ گیگابایت دوکاناله

DDR4-2400, LPDDR3-2133

مشخصات فنی پردازنده‌ی گرافیکی مجزا در میت‌بوک ایکس پرو

مشخصات / مدل

انویدیا MX150

لیتوگرافی

۱۴ نانومتری

معماری

پاسکال

تعداد هسته‌های Cuda

۳۸۴

فرکانس GPU

۹۳۷ مگاهرتز

حافظه

۲ گیگابایت GDDR5

پهنای رابط حافظه

۶۴ بیت

پهنای حافظه

۴۰.۱ گیگابایت‌برثانیه

توان طراحی گرمایی

۱۰ وات

دو پردازنده‌‌ی نسل هشتمی یادشده، جایگزینی بر پردازنده‌های دو هسته‌ای سری U‌ اینتل هستند و امروزه در اغلب اولترابوک‌ها یا دستگاه‌های اقتصادی به‌کار می‌روند، این پردازنده‌های ۱۵ واتی با افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد هسته‌های خود، در زمینه‌ی عملکرد، جهش قابل ملاحظه‌ای را نسبت به نسل گذشته داشته‌اند؛ اما بازدهی آن‌ها در حالت کلی به عواملی همچون سیستم مدیریت انرژی و سیستم خنک‌کننده‌‌ی لپ‌تاپ نیز بستگی دارد. خاطرنشان می‌کنیم که ما بالاترین مدل میت‌بوک ایکس پرو را با پردازنده‌ی Core i7، پردازنده‌ی گرافیکی MX150‌ انویدیا، ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای بررسی دراختیار داشتیم.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i7 - 8550U براساس ریزمعماری بهبودیافته‌ی کبی‌لیک ریفرش و لیتوگرافی نسل دومی +14nm اینتل توسعه یافته و اواسط سال ۲۰۱۷ رونمایی شده است. اگرچه براساس جدول فوق پردازنده‌ی یادشده توانایی دستیابی به حداکثر فرکانس ۴ گیگاهرتزی را دارد؛ اما باید توجه داشته باشید که این فرکانس تنها در شرایطی دردسترس خواهد بود که یک یا دو هسته فعال باشند و در صورت فعالیت هم‌زمان هر چهار هسته، فرکانس بیشینه به ۳.۷ گیگاهرتز خواهد رسید. ضمن اینکه فرکانس بیشینه به‌دلیل توان طراحی گرمایی پایین پردازنده، تنها در بازه‌های زمانی کوتاه دردسترس خواهد بود. تراشه‌ی 8550U را واحد پردازش گرافیکی UHD Graphics 620‌ نیز همراهی می‌کند که در جدول فوق به آن اشاره شده است.

جدول بنچمارک‌های لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / بنچمارک

GFXBench

3DMarkBasic

Geekbench

Geekbench OpenCL

PCMark8

PCMark 10

CineBench

Aztec Ruins

High Tier - Offscreen

Sky Diver

Fire Strike

Cloud Gate

Multi

Single

dGPU

GPU

Creative

Work

Home

CPU

OpenGL

Huawei MateBook X Pro

1469.37Frames

DirectX 12

7185

2321

9225

13960

4846

41029

23006

4715

4246

3372

3488

534

91.87

Asus FX503VD

--

16765

5592

20160

12779

4390

74205

17964

4010

4391

3506

--

744

85.32

LG Gram 15 2017

--

3421

739

5642

5736

3270

--

15913

4331

--

5196

--

273

23.62

IdeaPad 320

--

9364

3006

9543

13975

4250

46066

20057

3832

--

4938

--

481

83.54

Asus FX553VD

--

--

5368

17523

14843

4767

72718

21132

--

5105

4206

--

--

--

Razer Blade 2017

--

23819

9250

25113

14821

4433

14821

4433

5196

5156

4018

--

741

92.33

Razer Blade Stealth

--

4218

986

6917

8574

4301

--

19697

4760

4555

3671

--

363

46.88

MacBook Pro 13 2017

--

3591

1152

7363

9478

4479

--

29688

5409

4560

4017

--

376

36.53

Surface Laptop

--

3646

736

5733

7434

3760

--

18004

4246

4174

3338

--

326

39.81

Galaxy Book 10.6

--

--

498

3962

3925

2522

--

13889

--

--

--

--

--

--

Surface Pro 2017

--

--

779

3648

9315

4574

--

29527

--

--

--

--

--

--

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید MateBook X Pro در بنچمارک‌های مربوط به عملکرد پردازنده‌ی مرکزی، در اغلب موارد، عملکردی هم‌سطح با لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های نسل هفتمی سری H‌ اینتل ارائه می‌دهد و حتی در پاره‌ای از موارد، از آن‌ها پیشی می‌گیرد؛ اما باید توجه داشته باشید که آزمون‌‌های بنچمارک در شرایطی اجرا می‌شوند که دمای لپ‌تاپ بالا نیست؛ از این رو به‌دلیل کوتاه‌بودن فرایند‌ی اجرای بنچمارک، پردازنده‌ی سری U میت‌بوک ایکس پرو می‌تواند در فرکانس بالایی به انجام‌وظیفه بپردازد؛ اما کاربری‌های دنیای واقعی چنین نیست و معمولا پردازنده برای مدتی طولانی تحت بار شدید قرار می‌گیرد.

تست استرس پردازنده‌ی لپ‌تاپ با بنچمارک CineBench

مدل

پردازنده

چند هسته

چند هسته (میانگین ۲۰ بار اجرا)

MateBook X Pro

Core i7 - 8550U

۵۳۴

۴۸۹

با توجه به نکات یادشده، برای شبیه‌سازی شرایط دنیای واقعی، آزمون CineBench را ۲۰ بار به‌صورت مداوم روی لپ‌تاپ هواوی اجرا کردیم تا تأثیر گرمای تولیدشده بر عملکرد پردازنده و میزان افت عملکرد را در وضعیتی مورد ارزیابی قرار دهیم که دستگاه به برق متصل است و اسلایدر تنظیم سیستم مدیریت انرژی ویندوز ۱۰ روی حالت Best Performance قرار دارد؛ میت‌بوک ایکس پرو پس از اجرای نخست مرحله‌ی آزمون، امتیاز ۵۳۴ را کسب کرد و میانگین امتیاز آن پس از ۲۰ بار اجرای مداوم به ۴۸۹ رسید که نشان از افت عملکرد دستگاه دارد. خاطرنشان می‌کنیم که XPS 13 با پردازنده‌ای مشابه در آزمون CineBench امتیاز ۶۳۹ را کسب می‌کند و پس از ۱۰ بار اجرا به میانگین امتیازی ۶۰۷ می‌رسد.

تست استرس میت‌بوک ایکس پرو با اجرای CineBench

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید، میت‌بوک ایکس پرو پس از کسب امتیاز ۵۳۴ در نخستین مرحله از اجرای CineBench، در مراحل بعدی دچار ناپایداری می‌شود و امتیاز آن بین مقادیر حدودی ۴۵۵ تا ۵۰۰ نوسان می‌کند که نشان از عملکرد نه‌چندان جالب توجه سیستم خنک‌کننده دارد، با پایش آمار ثبت‌شده توسط نرم‌افزار HWiNFO حین اجرای بنچمارک متوجه شدیم که دمای مجموعه‌ی پردازنده در بالاترین حد به ۷۸ درجه‌ی سلسیوس رسیده و فرکانس کاری آن بین ۲.۰۹ تا ۲.۲ گیگاهرتز نوسان کرده است. خاطرنشان می‌کنیم که میت‌بوک ایکس پرو تنها از یک فن استفاده می‌کند که در طول آزمایش استرس با سرعت بالایی در حال چرخش بود؛ اما صدای تولیدی آن در حد آزاردهنده‌ای نبود.

همراهی سریع و کارآمد در محیط کار

با توجه به جدول مشخصات فنی، اکنون می‌دانیم که اولترابوک هواوی از پردازنده‌ی گرافیکی MX150 انویدیا برای انجام پردازش‌های گرافیکی مدد می‌گیرد؛ اما باید خاطرنشان کنیم پردازنده‌ی گرافیکی MX150 که با هدف جایگزینی نمونه‌ی قدیمی 940MX رونمایی شده است، در دو نسخه‌ با توان طراحی گرمایی ۱۰ یا ۲۵ واتی و فرکانس کاری ۹۳۷ تا ۱۲۵۲ یا ۱۴۶۹ مگاهرتز دراختیار تولیدکنندگان لپ‌تاپ قرار می‌گیرد، ضمن اینکه برخی از شرکت‌ها آن را با حافظه‌ی گرافیکی ۴ و برخی دیگر با حافظه‌ی گرافیکی ۲ گیگابایت همراه می‌کنند.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

متاسفانه چینی‌ها برای جلوگیری از تولید گرمای بیش از حد، ضعیف‌ترین مدل پردازنده‌ی گرافیکی MX150 را با توان طراحی گرمایی ۱۰ واتی و فرکانس GPU‌ حدودی ۹۳۷ مگاهرتزی در میت‌بوک ایکس پرو به‌کار برده‌اند که یک ماژول حافظه‌ی ۲ گیگابایتی GDDR5 ساخت شرکت Hynix آن را همراهی می‌کند، این پردازنده‌ی گرافیکی در حقیقت نسخه‌ی Max-Q از نمونه‌ی استاندارد MX150 به‌حساب می‌آید و براساس آزمایش‌های انجام‌شده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد عملکرد ضعیف‌تری دارد. علاوه‌بر آزمون‌های نرم‌افزاری بنچمارک که نتایج آن را در جدول فوق مشاهده می‌کنید، در جدول زیر نیز عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی میت‌بوک ایکس پرو در اجرای دو بازی FarCry 5 و Rise Of The Tomb Raider آمده است:

نام بازی

رزولوشن

تنظیمات گرافیکی

Anti-Aliasing

میانگین نرخ فریم

FarCry 5

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

مدیوم

فعال

۱۵

Rise Of The Tomb Raider

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

مدیوم

فعال

۲۳.۶۳

FarCry 5

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

مدیوم

غیرفعال

۱۶

Rise Of The Tomb Raider

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

مدیوم

غیرفعال

۲۴.۴۳

*کلیه‌ی نرخ‌های فریم ذکرشده در این جدول، به‌موجب آزمایش‌های زومیت حاصل شده است.

برخلاف سایر لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی ویندوزی که اغلب از ماژول رم DDR4 بهره می‌برند، هواوی میت‌بوک ایکس پرو را با یکی از دو حافظه‌ی رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی LPDDR3 با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز عرضه می‌کند. حافظه‌های رم DDR4 نسبت به نوع DDR3 سریع‌تر هستند و ولتاژ‌ پایین‌تری دارند؛ اما از حیث ولتاژ برتری فاحشی نسبت به LPDDR3 (LP مخفف عبارت Low Power) ندارد. خاطرنشان می‌کنیم که پردازنده‌های کافی‌لیک و کبی‌لیک ریفرش اینتل از حافظه‌های رم LPDDR4 پشتیبانی نمی‌کنند. در هر صورت حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی در مدل مورد بررسی ما، برای بسیاری از کاربری‌ها کاملا مناسب به‌نظر می‌رسد.

جدیدترین لپ‌تاپ‌های هواوی با یکی از دو حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی SSD از نوع NVMe PCIe‌ روانه‌ی بازار می‌شود که هر دو ظرفیت برای اولترابوکی همچون MateBook X Pro کافی به‌نظر می‌رسد. مدل مورد بررسی ما از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی شرکت LITEON با مدل CA3-8D512 استفاده می‌کند که در جدول زیر می‌توانید عملکرد آن را به‌لحاظ سرعت خواندن و نوشتن فایل‌، مشاهده کنید:

جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Huawei MateBook X Pro

836.3

105.0

836.3

3006.4

۲۰۰۴.8

Asus FX503VD

137.9

40.8

103.2

143.2

125.4

LG Gram 15 2017

355.5

174.4

298.5

555.8

265

Ideapad 320

236.0

79.5

382.5

547.2

198.4

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حافظه‌ی ذخیره‌سازی میت‌بوک ایکس پرو چه در آزمون ترتیبی CrystalDiskMark، چه در آزمون HD Tune Pro عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت و از رقبایی همچون سرفیس لپ‌تاپ و مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ به‌سادگی پیشی گرفت؛ اما به‌نظر می‌رسد که Razer Blade Stealth 2017 رقیبی شایسته برای آن باشد. در آزمون کپی فایل، میت‌بوک ایکس پرو حین کپی دو فایل در مجموع ۱۰ گیگابایت، طی چند ثانیه‌ی ابتدایی سرعتی در حدود ۹۸۰ مگابایت‌برثانیه را به‌نمایش گذاشت؛ اما در نهایت، سرعت انتقال فایل‌ها در حدود ۱۰۰ مگابایت‌برثانیه پایدار شد.

باتری

بی‌شک خرید اولترابوکی گران‌قیمت بدون شارژدهی مناسب، برای هیچ کاربری توجیه اقتصادی نخواهد داشت؛ اما هواوی در دفاع از میت‌بوک ایکس پرو ادعا می‌کند که این لپ‌تاپ به‌لطف باتری ۵۷.۴ وات‌ساعتی خود می‌تواند تا ۱۲ ساعت، وظیفه‌ی پخش فیلم را برعهده بگیرد. اگرچه ۱۲ ساعت پخش فیلم برای یک‌ لپ‌تاپ بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد؛ اما هواوی این عدد را در شرایطی به‌دست آورده که میزان روشنایی نمایشگر روی ۱۵۰ نیت و خروجی صدا روی ۶۷ درصد قرار داشته است، ضمن اینکه مواردی همچون به‌روزرسانی ویندوز و وان‌درایو غیرفعال بوده و تمام نرم‌افزارها از روی سیستم‌عامل حذف شده‌اند.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

ما برای ارزیابی شارژدهی میت‌بوک ایکس پرو، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار دادیم، کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم لپ‌تاپ را غیرفعال کردیم و با قرار دادن اسلایدر سیستم مدیریت انرژی ویندوز ۱۰ روی حالت Better Battery، فیلمی با رزولوشن HD را از حالت شارژ کامل باتری تا خالی شدن آن به‌صورت مداوم روی میت‌بوک ایکس پرو پخش کردیم، در این حالت لپ‌تاپ هواوی توانست ۱۴ ساعت و ۱۷ دقیقه شارژدهی کند.

یک روز کاری با میت‌بوک ایکس پرو

سپس در مرحله‌ی دوم نرم‌افزار Battery Eater را با تکرار شرایط آزمون قبلی روی میت‌بوک ایکس پرو اجرا کردیم، این نرم‌افزار با تحت فشار قرار دادن هم‌زمان پردازنده‌ی مرکزی، حافظه‌ی ذخیره‌سازی و پردازنده‌ی گرافیکی، معیار خوبی برای ارزیابی شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌ها در شرایط کاربری‌های سنگین به‌حساب می‌آید، اولترابوک چینی‌ها حین اجرای Battery Eater توانست تا پیش از خاموش‌شدن به‌مدت ۱۷۷ دقیقه شارژدهی کند که هم‌سطح با سرفیس لپ‌تاپ (۱۷۶ دقیقه) و کمی بالاتر از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۷ (۱۵۰ دقیقه) است.

لپ‌تاپ / تست

نمایشگر

باتری

ویدئو

Battery

Eater

GFXBench

Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

ساعت

دقیقه

Battery LifeTime

LongTerm Performance

Huawei MateBook X Pro

۱۳.۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۱۷

۱۷۷

150.97min

1558.77Frame

Asus FX503VD

۱۵.۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۴

۵:۵۳

۸۰

--

--

LG Gram 15 2017

۱۵.۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۰:۰۰

۲۴۱

--

--

Lenovo Ideapad 320

۱۵.۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۳۰

۶:۱۵

۱۰۰

--

--

Razer Blade Stealth 2017

۱۲.۵ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۳.۶

۶:۴۰

۱۱۵

--

--

Razer Blade 2017

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۶:۲۴

۵۹

--

--

MacBook Pro 13 2017

macOS

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۱:۰۶

--

--

--

MacBook Pro 13 2017

Windows

۱۳.۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۰:۲۴

۱۵۰

--

--

Surface Laptop

۱۳.۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۷

۱۲:۳۰

۱۷۶

--

--

Galaxy Book 10.6

۱۰.۶ اینچ

۱۲۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۳۰.۴

۵:۵۳

۲۲۵

--

--

Surface Pro 2017

۱۲.۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۰۰

۲۶۵

--

--

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

در مرحله‌ی بعد، برای زیر ذره‌بین قرار دادن عملکرد باتری حین پردازش‌های گرافیکی سنگین، آزمون باتری Manhattan 3.1 از بنچمارک GFXBench‌ را در شرایطی اجرا کردیم که اسلایدر مدیریت انرژی روی حالت Better Performance و روشنایی دستگاه روی مقدار ۲۰۰ نیت قرار داشت. در دو نمودار زیر روند کاهش شارژ و تعداد فریم‌های پردازش‌شده طی اجرای مداوم پردازش گرافیکی GFXBench آمده است، همان‌طور که مشاهده می‌کنید تعداد فریم‌ها از ۱۸۵۰ در دور نخست، پس از ۵ بار اجرا به حدود ۱۶۹۰ فریم افت می‌کند و در هشت دور پایانی به حدود ۱۵۶۰ فریم می‌رسد.

نمودار GFXBench روی میت‌بوک ایکس پرو

صرف‌نظر از اعداد و ارقام حاصل از بنچمارک‌ها، ما برای ارزیابی شارژدهی باتری میت‌بوک ایکس پرو، آن را مدتی به‌عنوان دستگاه روزمره‌ی خود در محل کار، مورد استفاده قرار دادیم، این اولترابوک سبک‌وزن، در وضعیتی که روشنایی نمایشگر در حالت ۵۰ درصد و اسلایدر سیستم مدیر انرژی آن در وضعیت Better Performance قرار داشت، می‌توانست یک روز کاری نویسنده‌ی بررسی را برای نگارش مطلب، استفاده از پیام‌رسان‌هایی نظیر اسکایپ، استریم موسیقی با اسپاتیفای و استفاده‌ از فتوشاپ را پوشش دهد، بدین ترتیب، MateBook X Pro می‌تواند یک روز کاری ما در زومیت از ساعت ۹ صبح تا حدود ۱۸ را پوشش دهد و کماکان ۱۰ درصد از شارژ باتری آن باقی بماند.

جمع‌بندی

در دنیای فناوری به‌سختی می‌توان شرکتی را یافت که در نخستین تلاش‌های خود برای تولید محصول به‌خصوصی، بی‌نقص عمل کند و در نهایت دستگاهی را دراختیار مصرف‌کننده‌ قرار دهد که هیچ نقص قابل توجهی نداشته باشد، در حقیقت می‌توان دَه‌ها نمونه را مثال زد که با وجود ادعای شرکت سازنده در جلب نظر کاربران و متخصصان با شکست مواجه شده‌اند؛ اما آیا سرنوشت مشابهی در انتظار میت‌بوک ایکس پرو است؛ محصولی که دومین تلاش جدی Huawei برای ورود به بازار اولترابوک‌های پریمیوم محسوب می‌شود.

بی‌شک MateBook X Pro انتظارات ما از یک لپ‌تاپ بی‌نقص را به‌طور کامل برطرف نمی‌کند؛ اما بسیار به‌ آن سطح آرمانی نزدیک می‌شود؛ بدنه‌ای فلزی و یکپارچه با کیفیت ساخت مثال‌زدنی، وزن پایین، نمایشگری کم‌نظیر با حاشیه‌های فوق‌العاده باریک و شارژدهی مناسب، همگی از جمله‌ی ویژگی‌هایی هستند که لپ‌تاپ‌ها را به‌خصوص در دنیای ویندوز، یک گام به سمت ایدئال‌های ما نزدیک می‌کند. با این همه اولترابوک هواوی بی‌نقص نیست و مشکلاتی را با خود به‌همراه دارد؛ عملکرد ناپایدار ترک‌پد، محل خلاقانه و درعین‌حال ناکارآمد وب‌کم درکنار مواردی همچون نبود درگاه کارت حافظه باعث می‌شود تا میت‌بوک ایکس پرو از بدل شدن به لپ‌تاپ آرمانی ما بازبماند.

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

میت‌بوک ایکس پرو در اجرای تسک‌های روزمره‌ای که به آن محول می‌شود، عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌سختی می‌توان خرده‌ای به‌ آن گرفت. سیستم‌ خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ در طول مدت استفاده‌ی ما، اغلب اوقات کم‌صدا بود؛ اما با اجرای بنچمارک‌های سنگین، به‌وضوح می‌توان صدای فن را شنید. همان‌طور که اشاره کردیم، در آزمون ارزیابی عملکرد پردازنده در طولا‌نی‌مدت، فرکانس پردازنده بین ۲.۰۹ تا حدود ۲.۳ گیگاهرتز نوسان داشت که بالاتر از فرکانس پایه‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی دستگاه است؛ بااین‌حال ناپایداری‌هایی را در عملکرد دستگاه شاهد بودیم که در نمودار CineBench کاملا واضح است.

حال با توجه به موارد ذکرشده در بررسی MateBook X Pro سؤال بخش آغازین مقاله را مجددا از شما می‌پرسیم، بهترین اولترابوک بازار بدون درنظرگرفتن فاکتور قیمت، کدام محصول است؟ آیا حین خواندن این سؤال، نام میت‌بوک نیز بین مدل‌هایی همچون سرفیس‌، مک‌بوک پرو، XPS و اسپکتر به ذهن شما خطور می‌کند؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت باشد، باید بگوییم که هواوی به هدف خود رسیده است.

شما میتوانید از بخش لپتاپ در دیتابیس محصولات زومیت برای مشاهده و مقایسهی قیمت و مشخصات فنی لپتاپهای مختلف از جمله ایسوس، ایسر، اپل، دل، لنوو و اچپی استفاده کنید.

کیوان هندی

نکات مثبت

  • نمایشگر کم‌نظیر با حاشیه‌های فوق‌العاده باریک
  • ابعاد و وزن مناسب
  • اسپیکرهای چهارکاناله‌ی کارآمد
  • شارژدهی مناسب
  • پردازنده‌ی گرافیکی مجزا
  • پورت USB-A و USB-C درکنار هم

نکات منفی

  • محل نامناسب وب‌کم
  • باگ‌های نرم‌افزاری ترک‌پد
  • نبود درگاه کارت حافظه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات