بررسی لپ‌ تاپ Ideapad 320 لنوو

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
در بررسی آیدیاپد ۳۲۰ در زومیت، قابلیت‌های جدیدترین لپ‌تاپ ۱۵ اینچی این سری را با پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل و کارت گرافیک مستقل معرفی می‌کنیم و می‌سنجیم.
تبلیغات

لپ‌تاپ‌ دیگر مانند دهه‌های گذشته یک وسیله‌ی لوکس و خاص به شمار نمی‌رود و امروزه استفاده از مدل‌های مختلف آن حتی به مدرسه‌ها نیز کشیده شده است. لپ‌تاپ‌ها مانند دیگر وسایل الکترونیکی از نظر کاربری و کیفیت رده‌بندی می‌شوند. شاید لپ‌تاپ‌های بالارده و پریمیوم بیشتر در کانون توجه باشند؛ اما محصولات اقتصادی نیز بخش عمده‌ای از فروش لپ‌تاپ‌ها را تشکیل می‌دهند. تنوع محصولات شرکت لنوو در بازار لپ‌تاپ‌ به‌قدری زیاد است که تمام اقشار و نیاز‌ها را پوشش می‌دهد؛ از سری ایکس لپ‌تاپ‌های تینک‌پد گرفته تا لپ‌تاپ‌های سری آیدیاپد همگی برای پوشش نیاز‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند.

لپ‌تاپ آیدیاپد 320 در خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ی لنوو جای می‌گیرد. این لپ‌تاپ نه آنچنان سبک و نازک است که آن را یک اولترابوک و نماد مهندسی لنوو بدانیم و نه آنچنان بی‌رقیب در مشخصات سخت‌افزاری که کاربران خاص و حرفه‌ای‌ها را راضی کند؛ در اصل هدف لنوو از عرضه‌ی چنین لپ‌تاپی هیچ یک از موارد ذکرشده نیست؛ بلکه این غول چینی با آیدیاپد ۳۲۰ کاربران معمولی را هدف قرار داده است. این کامپیوتر همراه، یکی از نمونه‌های موفق در بازار لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه‌ محسوب می‌شود که با داشتن ویژگی‌های سخت‌افزاری مناسب و قیمت رقابتی از عهده‌ی کارهای روزمره و حتی فراتر از آن به‌راحتی برمی‌آید.

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

نمونه‌ی ۱۵ اینچی مورد بررسی زومیت یکی از جدیدترین مدل‌های سری آیدیاپد در بازار است که خوشبختانه به پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل و تراشه‌ی گرافیکی MX150 انویدیا مجهز شده است. با بررسی لپ‌تاپ میان‌رده و اقتصادی Ideapad 320 همراه زومیت باشید.

مشخصات

Ideapad 320

پردازنده

Intel® Core™ i5 8250U- 1.6 GHz/3.4 GHz

نمایشگر

15.6″ FHD, (1920*1080) 

TFT LED

حافظه

8GB DDR4

تراشه‌ی گرافیکی

GeForce MX150 with 2GB GDDR5

حافظه‌ ذخیره‌سازی

SanDisk sdssda240g

دیسک نوری

DVD Writer

اسپیکر

 Stereo Speakers

دوربین

0.3MP

اتصالات 

USB Type Cx1, USB 3.0x2, 3.5mm Headphone/Mic, SD Reader

خروجی تصویر

HDMI 1.4

باتری

2-Cell Li-Ion 30 Whr

ابعاد

۲۳×۲۶۰×۳۷۸ میلی‌‌متر

وزن

۲.۲ کیلوگرم

طراحی

الگوی شبیه به فلز برس‌خورده شاید در نگاه اول و در نمای بازشده‌ی آیدیاپد ۳۲۰ فریب‌دهنده باشد؛ اما با کمی دقت متوجه پلاستیکی بودن بدنه و شاسی دستگاه خواهید شد. ممکن است این لپ‌تاپ حس کالایی پریمیوم و لوکس را به کاربر القا نکند؛ اما خوش‌ساخت بودن بدنه‌ی آن در همان استفاده‌ی اول مشخص است؛ البته در لپ‌تاپ کمی از این حس می‌کاهد. از نظر ابعاد و وزن آیدیاپد ۳۲۰ تقریبا مشابه رقبا عمل می‌کند؛ بنابراین نباید انتظار لپ‌تاپی نازک و سبک‌وزن از آن داشت. طول، عرض و ضخامت Ideapad 320 به ترتیب برابر ۳۷۸، ۲۶۰ و ۲۳ میلی‌متر و وزن آن تقریبا ۲.۲ کیلوگرم است. متأسفانه بدنه‌ی پلاستیکی این لپ‌تاپ به‌شدت مستعد لک‌پذیری است؛ البته این مشکل در بخش داخلی لپ‌تاپ چندان آزاردهنده نیست.

بدنه‌‌ی باکیفیت پلاستیکی با لک‌پذیری بالا

لولای بزرگ دستگاه از نظر ظاهر تقریبا مشابه لولای استفاده‌شده در مک‌بوک‌های اپل است؛ اما در عمل به‌هیچ‌وجه قادر به رقابت با لولای این لپ‌تاپ بالارده نیست. نکته‌ی مثبت این لولا، باز شدن ۱۸۰ درجه‌ای آن است که آن را نسبت به بسیاری از رقبای هم‌رده متمایز می‌کند. همان‌طور که انتظار داشتیمریال برای بازکردن در دستگاه نیاز به استفاده از هر دو دست خواهد بود؛ این مسئله به توزیع جرم و تفاوت لولا‌ها بازمی‌گردد. پس از بازکردن دستگاه صفحه‌کلید کامل و نمایشگری با پوشش مات خودنمایی می‌کند. بخش نمایشگر لپ‌تاپ و حتی بدنه‌ی اصلی آن صلبیت بالایی ندارند و با فشردن انگشت به‌راحتی تغییر وضعیت می‌دهند. چراغ نشانگر پاور دستگاه در لبه‌ی سمت چپ آن قرار گرفته است؛ متأسفانه این مکان برای چراغی که وظیفه‌ی اعلام وضعیت لپ‌تاپ را دارد چندان مناسب نیست.

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320
لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

با وجود عدم تعبیه‌ی تعداد زیادی پورت، همچنان این بخش نقطه‌ی قوت آیدیاپد ۳۲۰ در برابر بسیاری از لپ‌تاپ‌های هم‌رده محسوب می‌شود. لبه‌ی سمت راست این لپ‌تاپ تنها میزبان DVD رایتر آن است و تمام پورت‌ها در لبه‌ی سمت چپ جایگذاری شده‌اند. لنوو سه درگاه یو‌اس‌بی ۳.۱ برای آیدیاپد ۳۲۰ درنظر گرفته است که دو پورت USB-A و یک نمونه‌ی USB-C در این بخش به چشم می‌خورند. از لپ‌تاپی با این بازه‌ی قیمتی نمی‌توان به دلیل پشتیبانی نکردن پورت یو‌اس‌بی آن از تاندربولت ۳ خرده گرفت. در لبه‌ی سمت راست علاوه بر پورت‌های ذکرشده، درگاه کارت حافظه، خروجی HDMI، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون، درگاه اترنت و ورودی شارژر به چشم می‌خورد. اسپیکرهای استریو دستگاه در پنل زیر لبه‌ی جلویی آن جایگذاری شده‌اند و در حالت عادی قابل مشاهده نیستند. لنوو همچنین از یک وب‌کم ۰.۳ مگاپیکسلی در لپ‌تاپ خود استفاده کرده است.

آیدیاپد ۳۲۰ در دو رنگ مشکی و خاکستری در بازار ایران به فروش می‌رسد. در پایان این بخش باید گفت که این لپ‌تاپ میان‌رده و اقتصادی در بخش طراحی پا را فراتر از آنچه رقبا ارائه می‌دهند، نگذاشته است و کیفیت و طراحی قابل قبولی برای لپ‌تاپی میان‌رده به‌همراه دارد.

نمایشگر

استفاده از پوشش مات اولین نکته‌ای است که در نمایشگر آیدیاپد ۳۲۰ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. برخلاف مدل‌های کوچک‌تر آیدیاپد ۳۲۰ که به نمایشگر IPS مجهز شده‌اند، لنوو در نسخه‌های ۱۵.۶ اینچی از پنل TN استفاده کرده است. حاشیه‌های نمایشگر ۱۶ به ۹ آیدیاپد ۳۲۰ چندان باریک نیست؛ بااین‌حال هنوز در حد استانداردهای بازار لپ‌تاپ‌های اقتصادی است. این نمایشگر Full HD، تراکم ۱۴۵ پیکسل بر اینچ را برای این لپ‌تاپ به ارمغان آورده است. استفاده از نمایشگر لمسی در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در لپ‌تاپ‌های ویندوزی است و ما نیز امیدوار بودیم که لنوو در آیدیاپد ۳۲۰ از نمایشگر لمسی استفاده کند؛ البته چنین تصمیمی به بهای افزایش قیمت دستگاه تمام می‌شود.

شاید استفاده از پوشش مات به کم‌تر شدن بازتاب نور در نمایشگر آیدیاپد ۳۲۰ کمک کرده باشد؛ اما زاویه‌ی دید این نمایشگر به‌شدت ناامیدکننده است و کاربر تنها در نگاه از زاویه‌ی مستقیم شاهد تصویر مناسب در این نمایشگر است. استفاده از پنل TN و پوشش مات باعث کاهش طراوت رنگ‌های نمایش‌داده در نمایشگر می‌شود است. در آزمایشگاه زومیت، برای سنجش حداکثر روشنایی نمایشگر، تنظیمات را روی روشنایی ۱۰۰ درصد قرار دادیم و در آزمایش ما حداکثر روشنایی ۱۴۲ نیت اندازه‌گیری شد. این روشنایی پایین‌تر از انتظار بود؛ اما آیدیاپد ۳۲۰ همچنان در محیط‌های داخلی قابل استفاده است.

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

نمایشگری با روشنایی پایین و پوشش مات

متأسفانه رنگ مشکی نیز به خاکستری میل می‌کند و عمق چندانی ندارد؛ روشنایی پایین و رنگ مشکی نه‌چندان مناسب، نسبت کنتراست Native ناامیدکننده‌ی ۱۴ را به‌دنبال دارد. تقریبا تمام رقبای مجهز به پنل TN چنین نتایج ضعیفی را به دست می‌آورند و رقبای بهره‌مند از نمایشگر IPS پیروز این بخش هستند. خوشبختانه حداقل روشنایی نمایشگر این لپ‌تاپ اقتصادی رقم مناسب ۲ نیت است؛ البته این میزان باتوجه‌به روشنایی پایین نمایشگر چندان دور از انتظار نبود. کاربر می‌تواند با نصب آخرین نسخه ویندوز ۱۰ از تنظیمات Night Light برای حذف نور آبی و گرم‌تر کردن رنگ‌ها جهت استفاده در محیط‌های تاریک استفاده کند.

رنگ‌ها در نمایشگر این لپ‌تاب به سردی گرایش دارند و از نظر دقت با یک نمونه‌ی معمولی روبه‌رو هستیم. در نمونه‌ی مورد بررسی زومیت متأسفانه حسگرهای تنظیم نور خودکار عمل نکردند؛ اما باتوجه‌به نوع نمایشگر، در صورت عملکرد صحیح نیز انتظار روشنایی بالاتر از آن نباید داشت. در پایان باید گفت نمایشگر ۱۵.۶ اینچی آیدیاپد ۳۲۰ نکته‌ی مثبتی برای آن محسوب نمی‌شود و این بخش همانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های هم‌قیمت، قربانی استفاده از پنل TN LED شده است. در صورتی که در محیط‌های باز از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، روکش مات این دستگاه با جلوگیری از بازتاب نور آفتاب کمک زیادی به تجربه‌ی کاربری خواهد کرد. اما در نظر داشته باشید این موضوع به قیمت کاهش میزان روشنایی و کیفیت تصویر تمام شده است.

صفحه‌کلید و ترک‌پد

صفحه‌کلید جزیره‌ای یا چیکلت‌ استایل نسخه‌ی جدید آیدیاپد ۳۲۰ همچنان کمی خشک به‌نظر می‌رسد و خبری از نرمی صفحه‌کلیدهای بالارده در آن نیست. بازخورد کلیدها پس از فشردن و همچنین عمق آن‌ها کاملا مناسب است و حس صفحه‌کلیدی باکیفیت ارائه می‌دهد. لنوو از صفحه‌کلید کامل در این لپ‌تاپ ۱۵.۶ اینچی استفاده کرده که مناسب کاربری‌های حسابداری و مهندسی است. لنوو از شکل خاصی در صفحه‌کلید محصولات خود بهره می‌برد که کمک زیادی به تجربه‌ی کاربری و تایپ می‌کند. آیدیاپد ۳۲۰ نیز از این قاعده مستثنا نیست.

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

صفحه‌کلید کامل با ترک‌پدی مطابق با استانداردهای بازار

صفحه‌کلید لنوو آیدیاپد ۳۲۰ فاقد نور پس‌زمینه است که استفاده از آن در نور کم را دشوار می‌کند. تایپ کردن با این لپ‌تاپ ۱۵ اینچی در ساعات اولیه به دلیل چینش کلیدها کمی مشکل خواهد بود؛ اما با عادت کردن به آن مشکلی در سرعت و دقت تایپ با آن نخواهید داشت. کلید شیفت سمت چپ و بک‌اسپیس ابعاد مناسبی ندارند و عادت کردن به آن‌ها کمی زمان می‌برد.

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

لنوو در بخش ترک‌پد از یک نمونه‌ی چند‌لمسی ELAN استفاده کرده است. ابعاد ترک‌پد همان ۱۰.۵ در ۷ سانتی‌متر نسل پیشین است و تغییر خاصی نکرده؛ ابعاد ترک‌پد استفاده شده در آیدیاپد ۳۲۰ مطابق با استانداردهای بازار لپ‌تاپ‌های میان‌رده و اقتصادی است. این ترک‌پد تا ۴ انگشت را شناسایی می‌کند و خوشبختانه تعداد ژست‌های حرکتی قابل استفاده در آنمناسب است. دقت و حساسیت ترک‌پد آیدیاپد ۳۲۰ مناسب است و ژست‌های حرکتی به‌خوبی عمل می‌کنند. این ترک‌پد از نظر تشخیص لمس‌های ناخواسته عملکرد رضایت‌بخشی دارد؛ برای تغییر حساسیت این قابلیت می‌توان از تنظیمات ترک‌پد ELAN استفاده کرد. بااین‌حال ترک‌پد به‌کاررفته در این لپ‌تاپ فاصله‌ی زیادی با عملکرد نمونه‌های باکیفیت تعبیه‌شده در محصولاتی مانند سرفیس‌لپ‌تاپ یا مک‌بوک دارد.

اسپیکر و تجربه‌ی صوتی

لنوو در سری لپ‌تاپ‌های آیدیاپد ۳۲۰ خود از اسپیکرهای استریو بهره گرفته است؛ دو اسپیکر ۱۵ واتی دستگاه در زیر لپ‌تاپ واقع شده‌اند. بلندی صدای این اسپیکرها رضایت‌بخش است و به‌خوبی از نیازهای کاربر برای دیدن فیلم در اتاقی با ابعاد معمولی برخواهد آمد. باتوجه‌به ابعاد دستگاه امکان استفاده از اسپیکر در روی دستگاه نیز وجود داشت؛ بااین‌حال هر دو نوع چینش اسپیکر در لپ‌تاپ‌ها طرفداران خاص خود را دارد.

اسپیکرهای آیدیاپد ۳۲۰ در تولید صداهای زیر تواناتر از صدای بم هستند و صدای خروجی آن‌ها بیس چندانی ندارد. همین ضعف باعث شده است این لپ‌تاپ کیفیت مدنظر را در ارائه‌ی صدا نداشته باشد و شنیدن موسیقی از اسپیکرهای آن لذت‌بخش نخواهد بود.

بازده و عملکرد

آیدیاپد ۳۲۰ لپ‌تاپی اقتصادی و میان‌رده محسوب می‌شود که با مشخصات فنی مختلف وارد بازار شده است. لنوو نسخه‌ی جدید این لپ‌تاپ‌ها را با پردازنده‌های نسل هشتم وارد بازار کرده است. نسخه‌ی مورد بررسی زومیت به تراشه‌ی کم‌مصرف Core i5-8250U مجهز شده است؛ این تراشه از خانواده‌ی کبی لیک ریفرش محسوب می‌شود و در ساخت آن از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بهره گرفته شده است. همچنین مدل مورد بررسی با ۸ گیگابایت حافظه از نوع DDR4 و تراشه‌ی گرافیکی MX150 انویدیا مجهز شده است.

پردازنده‌ی نسل هشتم Core i5-8250U به دلیل کم‌مصرف بودن، گزینه‌ی مناسبی برای لپ‌تاپ‌های اقتصادی یا اولترابوک‌ها است. این تراشه جزو سری کبی‌ بیک ریفرش (Kaby Lake Refresh) است و در ماه اوت ۲۰۱۷ و با هدف بهبود نسل هفتم رونمایی شد. این تراشه‌ی ۴ هسته‌ای فرکانس پایه‌ی کمتری نسبت به نسل گذشته‌ی خود دارد؛ بااین‌حال تعداد هسته‌های بالاتر (در مقایسه با دو هسته‌ی Core i7 و Core i5 نسل‌های پیشین سری موبایل) و بهبودهای صورت‌گرفته در آن عملکرد بسیار خوب آن در بخش چندهسته‌ای را نوید می‌دهد. فرکانس پایه‌ی هسته‌های این تراشه برابر ۱.۶ گیگاهرتز است ولی در حالت توربو بوست قادر به افزایش آن تا ۳.۴ گیگاهرتز نیز خواهد بود. یک تراشه مدت‌زمان زیادی را در فرکانس‌ حداکثر یا بوست خود سپری نمی‌کند؛ بنابراین واضح است که پردازنده‌ی مورد بحث ما نیز عملکرد چندهسته‌ای بهتری نسبت به عملکرد تک‌هسته‌ای دارد.

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

عملکردی عالی به لطف پردازنده‌ی نسل هشتمی

این تراشه‌ی ۱۵ واتی با واحد گرافیکی Intel UHD Graphics 620 یکپارچه شده است. این واحد گرافیکی همان Intel HD Graphics 620 است که در نسل‌های پیش شاهد آن بودیم با این تفاوت که کمی فرکانس آن افزایش یافته است. خوشبختانه لنوو این لپ‌تاپ اقتصادی را به واحد گرافیکی مستقل MX150 انویدیا مجهز کرده است. این تراشه‌ی گرافیکی با اینکه یک نمونه‌ی پایین‌رده با معماری پاسکال است؛ اما وجود آن نقطه‌ی قوت بزرگی برای یک لپ‌تاپ با این بازه‌ی قیمتی محسوب می‌شود. این تراشه‌ به حافظه‌ی ۲ گیگابایتی از نوع GDDR5 مجهز شده است و از عهده‌ی بازی‌های سبک و اجرای برخی بازی‌های روز در تنظیمات پایین یا گاهی متوسط برمی‌آید؛ اما اگر انتظار اجرای روان تمام بازی‌های روز با رزولوشن بالا و در سطح تنظیمات متوسط یا بالا دارید، قطعا آیدیاپد ۳۲۰ یک ناامیدی بزرگ برای شما خواهد بود.

لنوو در این مدل از لپ‌تاپ‌های میان‌رده‌ی خود از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم استفاده کرده است؛ ۴ گیگابایت از این حافظه به‌صورت لحیم‌کاری است و ۴ گیگابایت آن در تک درگاه حافظه‌ی آن قرار دارد. فرکانس این حافظه‌ها که از نوع DDR4 هستند، در نسخه‌ی مورد بررسی ما برابر ۲۱۳۳ مگاهرتز بود. همانند دیگر بررسی‌ها برای سنجش عملکرد دستگاه مورد بررسی و مقایسه‌ی آن با رقبا بنچ‌مارک‌های مختلف را روی لپ‌تاپ اجرا کردیم.

لپ‌تاپ / بنچمارک

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

IdeaPad 320

15487

5707

4169

1211

38534/9543/3006/9364

4250/13975

20057/46066

3832/-/4938

83.54/481

Razer Blade 2017

28007

6320

11619

1342

93600/25113/9250/23819

4433/14821

4433/14821

4018/5156/5196

92.33/741

Razer Blade Stealth

10222

5876

1710

937

65528/6917/986/4218

4301/8574

-/19697

3671/4555/4760

46.88/363

MacBook Pro 13 2017

12147

Failed

1834

818

52594/7363/1152/3591

4479/9478

-/29688

4017/4560/5409

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

همان‌طور که از نتایجمشخص است، لپ‌تاپ میان‌رده‌ی جدید لنوو با نتایجی که در بخش چندهسته‌ای و پردازش‌ گرافیکی از خود نشان داد به گزینه‌ی بسیار مناسبی برای کارهای روزمره و اجرای انواع نرم‌افزارها و بازی‌ها مبدل می‌شود؛ البته توانایی این لپ‌تاپ تنها در حد کارهای روزمره و انجام بازی‌ها در تنظیمات پایین باقی می‌ماند. خوشبختانه در طول بنچ‌مارک‌گیری شاهد افزایش دمای غیرعادی لپ‌تاپ نبودیم.

توانایی پردازنده‌های نسل هشتم اینتل بهبود قابل توجهی نسبت به نمونه‌ی نسل‌های پیشین داشته است. تا جایی که پردازنده‌ی Core i5‌ به‌کاررفته در این لپ‌تاپ نیز برتری محسوسی حتی نسبت به نمونه‌ی Core i7 سری موبایل نسل هفت و ششم اینتل دارد. با حضور گسترده‌تر پردازنده‌های جدید اینتل، دیگر هیچ توجیهی برای خرید نمونه‌های پیشین وجود ندارد و قویا توصیه می‌شود تنها لپ‌تاپ‌هایی با قلب تپنده‌ی کبی‌ لیک رفرش را مد نظر قرار دهید.

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

مدل‌های مختلف آیدیاپد ۳۲۰ در ایران از هارد دیسک‌ ۵۴۰۰ دور دقیقه‌ی رایج استفاده می‌کنند؛ اما این هارد دیسک برای بهبود عملکرد کلی سیستم در لپ‌تاپ مورد بررسی زومیت با یک حافظه‌ی SSD ساخت شرکت سن‌دیسک تعویض شده بود. برای بررسی عملکرد حافظه در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ بنچمارک‌های HD Tune Pro و CrystalDiskMark را اجرا کردیم که در جدول زیر می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید:

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Ideapad 320

236.0

79.5

382.5

547.2

198.4

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

-

-

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

-

-

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

-

-

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

-

-

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

-

-

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

-

-

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

-

-

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

-

-

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

-

-

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

-

-

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

-

-

همان‌طور که از نتایج مشخص است، با وجود استفاده از یک نمونه‌ی معمولی و ارزان‌قیمت SSD شاهد عملکرد بسیار سریع‌تر آن به هارد دیسک‌ معمولی در تمام تست‌ها هستیم. در طول مدت بررسی نیز به وضوح تأثیر استفاده از حافظه‌ی SSD در کاهش زمان راه‌اندازی و اجرای اپلیکیشن‌ها قابل مشاهده بود. پیشنهاد می‌شود هنگام خرید به تعویض هارددیسک با نمونه‌ی ذخیره‌سازی SSD اقدام کنید.

باتری

باتری غیرقابل تعویض استفاده‌شده در آیدیاپد ۳۲۰، ظرفیت چندان بالایی ندارد؛ اما استفاده از پردازنده‌ی بهینه از عملکرد تراژدیک آن در این بخش جلوگیری می‌کند. لنوو از باتری ۳۰ وات ساعتی از نوع لیتیوم یونی در این لپ‌تاپ استفاده کرده است و این باتری ۲ سلولی با یک شارژر ۶۵ واتی تغذیه می‌شود. 

لنوو آیدیاپد 320 / Lenovo Ideapad 320

باتری کم‌ظرفیت با عملکردی پایین‌تر از انتظار

طبق روال همیشگی بررسی‌های زومیت، ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی آیدیاپد ۳۲۰ پخش کردیم که میزان روشنایی نمایشگر روی ۱۴۲ نیت قرار داشت، کلیه‌ی ارتباطات بی‌سیم گوشی قطع و اسلایدر Power Mode روی حالت Recommended تنظیم شد. فرایند پخش ویدئو را تا رسیدن باتری از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه دادیم. که تست‌های دیگر زومیت روی روشنایی ۲۰۰ نیت انجام می‌شود؛ اما به دلیل پایین بودن روشنایی در این لپ‌تاپ ناچار به انجام تست‌ها در روشنایی ۱۴۲ نیت شدیم. Ideapad 320 در تست ویدئو تا قبل اتمام کامل شارژ ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام آورد. اما در تست Battery eater که مصرف باتری تحت بار را بررسی می‌کند؛ آیدیاپد ۳۲۰ تقریبا ۱۰۰ دقیقه شارژدهی کرد که رقمی معمولی محسوب می‌شود. 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار به واسطه‌ی قیمت بالایشان بازار هدف محدودی دارند؛ از این رو بررسی یکی از نمونه‌های محبوب بازار لپ‌تاپ‌های اقتصادی لازم به‌نظر می‌رسید. مهم‌ترین ویژگی سری جدید آیدیاپد ۳۲۰ استفاده از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل در آن‌ است که عملکرد بسیار خوبی به‌خصوص در فعالیت‌های نیازمند پردازش چندهسته‌ای دارد. تراشه‌ی گرافیکی مستقل MX150 انودیا برگ برنده‌ی این لپ‌تاپ در مقابل رقبا است. پردازنده‌ی رده میانی اینتل و ابتدایی انویدیا به‌کاررفته در این لپ‌تاپ عملکرد بسیار خوبی حتی بهتر از محصولات قدرتمند نسل‌های پیشین دارند. 

لوگو لنوو / Logo lenovo

طبق بررسی‌های ما نمایشگر نقطه‌ی قوت این لپ‌تاپ به شمار نمی‌رود؛ بنابراین اگر روشنایی بالا و زاویه دید برای شما مهم است باید با دقت بیشتری به نتایج این بخش توجه کنید. طراحی و کیفیت ساخت دستگاه نیز با وجود استفاده از پلاستیک رضایت‌بخش است. استفاده از درگاه USB نوع C و لک‌پذیری بالای بدنه‌ی دستگاه نیز از نکات بارز بخش طراحی آن است. لنوو می‌توانست برای تبدیل کردن لپ‌تاپ میان‌رده‌اش به محصولی کاربردی‌تر از یک باتری بزرگ‌تر استفاده کند؛ امیدواریم در نسل آینده‌ی این لپ‌تاپ شاهد باتری بزرگ‌تری باشیم.

شما میتوانید از بخش لپتاپ در دیتابیس محصولات زومیت برای مشاهده و مقایسهی قیمت و مشخصات فنی لپتاپهای مختلف از جمله ایسوس، ایسر، اپل، دل، لنوو و اچپی استفاده کنید.

نکات مثبت

  • پردازنده‌ی قدرتمند نسل هشتم اینتل
  • استفاده از تراشه‌ی گرافیکی MX150 انویدیا
  • کیفیت ساخت مناسب نسبت به قیمت

نکات منفی

  • شارژدهی متوسط باتری
  • لک‌پذیری بیش از اندازه‌ی بدنه دستگاه
  • نمایشگر با روشنایی پایین و زاویه‌ دید نه‌چندان مناسب
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات