آسیمو به تاریخ پیوست؛ هوندا توسعه ربات دوپای خود را متوقف کرد

یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ربات آسیمو از طرح توسعه و به‌روزرسانی هوندا خارج شد؛ آیا رؤیای بشر برای معاشرت با ربات‌های دوپا و هوشمند در عصر ما امکان‌پذیر است؟
تبلیغات

آسیمو (Advanced Step in Innovative Mobility) دوست‌داشتنی، رباتی که نشانه‌هایی از اولین گام‌های امپراتوری ربات‌ها در دنیای انسان‌ها بود، بازنشسته شد. هوندا با اعلام خبر بازنشستگی ربات هوندا دوباره نگاه‌ها را به سمت این ربات جذاب، جلب کرد. آسیمو و تکنولوژی رباتیک آن برای بسیاری شگفت‌انگیز بود؛ رباتی که می‌توانست یکی از سخت‌ترین مشکلات ربات‌ها یعنی حفظ تعادل را مرتفع کند و با سرعتی در حدود ۶ کیلومتربرساعت بدود. آسیمو با ظاهر شبه‌انسانی خود و حرکات شگفت‌انگیز هرگونه شک و تردید را برای لزوم وضع قوانینی برای زندگی مسالمت‌آمیز میان ربات و انسان را اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

ربات آسیمو که از پاییز ۲۰۰۰ وارد دنیای انسان‌ها شد، یک وظیفه‌ی بزرگ بر گردن داشت. قرار بود آسیمو که ماحصل پروژه‌ی اولین ربات‌های دوپا بود به انسان‌ها نشان دهد که ربات‌ها می‌توانند هم از نظر ظاهری و هم از نظر حرکتی و قوای حفظ تعادل شبیه انسان باشند. انسان به‌نوعی، خود یک موجود دوپای هوشمند بر پایه‌ی هوش مصنوعی (Ai) خلق کرده بود. ربات آسیمو هدیه‌ای از دانش بشری محسوب می‌شد که در گام اول بعد از ثبات و پایداری، راه‌گشای زندگی انسان‌هایی بود خود که در راه رفتن مشکل‌ دارند. این ربات ۱۳۰ سانتی‌متری مبتنی بر هوش مصنوعی برای دستیاری انسان ساخته شد؛ ولی با هر گام مطمئنی که بر پله‌های ترقی می‌گذاشت به بشر این فکر را القا می‌کرد که عصر جدیدی در حال ظهور است؛ عصری که در آن کوتاهی قد ربات‌ها، مانع بزرگی برای فراموش کردن جایگاهشان نسبت به انسان‌ها نیست.

آسیمو هندا

آسیمو نمادی از آغاز فصل جدید مشارکت‌ هوش مصنوعی و انسان در قالب ربات‌های دوپا بود

از سوی دیگر قدرت تعامل ربات آسیمو که ماحصل آینده‌نگری هوندا بود،‌ برای حل مشکلات و پیشرفت روزافزون آن برای انسان مدرن یک نیاز مبرم به‌نظر می‌رسید. انسان از طریق ربات‌هایی همچون آسیمو به دنبال بهبود کیفیت زندگی بود. هر بخش از توانایی‌های ربات آسیمو شامل تشخیص چهره، فهم مکالمات انسانی و درک میزان سختی اجسام و مهم‌ترین آن‌ها حفظ تعادل، می‌توانست زندگی خیل عظیمی از انسان‌ها را روی زمین دگرگون کند. ارتقاء هر یک از این توانایی‌ها و حل مسائل پیرامون آن مهر تائید بر درستی حرکت انسان برای ساخت هوش مصنوعی بود.

آسیمو هندا

تکنولوژی آسیمو و راز فناوری آن دستاورد بزرگی برای بشر است که به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ بنابراین عجیب نخواهد بود که این دانش را در محصولات دیگری ببینیم که قرار است آینده‌ی زندگی بشر را دگرگون کنند؛ حال چه در قالب ربات‌هایی مانند دستیار راه رفتن (Walking Assist) که رؤیاهای ایستادن و راه رفتن را برای بیماران به واقعیت تبدیل می‌کنند یا فراتر از آن در موتورسیکلت‌های خود متعادل (Self-balancing Motorcycle) که تنها در فیلم‌های علمی‌تخیلی هرازگاهی خودی به ما نشان می‌دهند.

از سال ۲۰۱۱ دیگر خبر چندانی از آسیمو به گوش نمی‌رسید و به‌روزرسانی شگفت‌انگیزی در کار نبود. به‌مرور مدیران هوندا به این نتیجه رسیدند که ادامه‌ی پروژه‌ی تجاری‌سازی آسیمو کار سخت و حتی ناممکنی است. با وجود پیشرفت‌های فوق‌العاده و محبوبیت جهانی این ربات، فروش آن به‌صورت یک محصول تجاری در آینده‌ی نزدیک قابل‌ تصور نبود و سرانجام هوندا تصمیم گرفت آسیمو را بازنشست کند. از دید هوندا ربات آسیمو مسیر توسعه‌ی خود را طی کرده و از همین طریق وظیفه‌ی خود را انجام داده است.

آسیمو هندا

البته چشم‌انداز و اهداف بلندمدت هوندا برای آینده همچنان پابرجا است. همان‌طور که در چشم‌انداز ۲۰۳۰ هوندا مقرر شده، این شرکت ژاپنی هویت تجاری خود را با هوش مصنوعی و فناوری نوین گره‌ زده است. از ربات‌های دستیار و موتورسیکلت‌های خود متعادل تا اتومبیل‌های خودران و راه‌حل نوین برای بهبود مصرف انرژی همگی مسیرهایی هستند که هوندا تصمیم گرفته باصلابت در آن گام بردارد. به جرات می‌توان گفت هوندا را در آینده روی زمین، میان آب‌ها و در اوج آسمان‌ها در انواع وسایل نقلیه خواهیم دید.

آسیمو هندا

ربات‌های انسان‌نمایی که در آینده ساخته می‌شوند، شاید نام آسیمو را با خود نداشته باشند؛ اما از تکنولوژی و دانش ساخت آن بهره می‌برند و هوندا هرگز ربات آسیمو، این دستاورد بزرگ خود را فراموش نخواهد کرد. نشانه‌های این تفکر را می‌شود در نمایشگاه CES امسال پیدا کرد. در بخش ربات‌های نمایشگاه CES هوندا نگرش خود را به فناوری آینده و تأثیر آن بر زندگی انسان را در قالب نمایش مفهوم 3E و مجموعه‌ی ربات‌های ساخته‌شده با این مفهوم به دنیا عرضه کرد. نگرش 3E از سه واژه‌ی توانمندسازی (Empower)، تجربه (Experience)، همدلی (Empathy) شکل‌ گرفته است و نشان می‌دهد که هوندا ربات‌ها را بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان آینده می‌داند.

با این تعاریف، ربات‌های آینده به انسان‌ها کمک می‌کنند تا راحت‌تر زندگی کنند و با تجربه‌ورزی در کنار انسان‌ها یاد بگیرند که چگونه می‌توانند با انسان همدلی و رفاقت بیشتری داشته باشند. به‌جرات می‌توان گفت 3E رونمایی دیگری از امپراتوری ربات‌ها تحت لوای انسان‌ها برای بهبود کیفیت زندگی است؛ امپراتوری جاه‌طلبانه‌ای که قدرت و تکنولوژی خود را از ربات آسیمو به ارث خواهد برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات