باید و نبایدهای نصب نسخه بتای iOS 12

پنج‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
اپل از iOS 12 در مراسم WWDC 2018 رونمایی کرد و طبق رسم هرساله، نسخه بتای توسعه‌دهندگان در همان شب برای دانلود در دسترس قرار گرفت.
تبلیغات

سیاستی که اپل امسال در پیش گرفت، سیاست توسعه پایدار در سیستم‌عامل بود و به توسعه عرضی سیستم‌عامل و ارائه قابلیت‌های بیشتر، توجه زیادی نکرد و بیشتر روی ارائه به‌روزرسانی سراسری برای تمامی دستگاه‌ها تمرکز داشت. با این حساب اگر بگوییم بعد از چند سال، نسخه iOS 12 می‌تواند پایدارترین نسخه از سیستم‌عامل اپل باشد، بی‌راه نیست. اپل برای این کار، راهی طولانی در پیش دارد و باید سیستم‌عامل را با رنج زیادی از دستگاه‌ها هماهنگ کند. اپل با بیان این‌که در دستگاه‌های قدیمی، سرعت در قسمت‌های مختلف افزایش پیدا خواهد کرد، به روند جدید پردازش اشاره داشت که می‌تواند حال و هوای جدیدی به دستگاه اضافه کند.

تحلیل سیاست اپل را کنار می‌گذاریم و به‌زودی در این مورد زوم‌کستی ارائه خواهیم کرد؛ اما سؤالی که اینجا مطرح است که آیا نسخه بتای iOS 12 را نصب کنیم؟

iOS 12 در نسخه بتا به همان اندازه که می‌تواند برای شما جذابیت داشته باشد، موارد منفی خواهد داشت که اگر در جریان نباشید، به‌احتمال‌زیاد در روزهای بعد از نصب، شما را به‌شدت اذیت خواهد کرد. بد نیست بدانید اگر به نسخه بتا از طریق OTA آپدیت کنید، راه برگشت به نسخه iOS 11 هنوز وجود دارد و به‌راحتی می‌توانید به نسخه‌ی ۱۱.۴ برگردید. البته این راحتی مستلزم دانلود سیستم‌عامل و نصب از طریق آیتونز است. در ابتدا با هم دلایلی که شما را راغب به نصب این نسخه به‌صورت بتا می‌کند، مرور می‌کنیم.

چرا باید نسخه بتای iOS 12 را نصب کرد؟

برای بهبود نسخه‌های بتای بعدی، iOS 12 را نصب کنید

در مورد اول، شما باید طرفدار پروپا‌قرص اپل باشید که بتوانید آن را درک کنید. اپل در نسخه‌های بتا از شما می‌خواهد تمامی گزارش‌های سیستم‌عامل برای رفع مشکلات را به این شرکت ارسال کنید و با در نظر گرفتن اپلیکیشنی مخصوص، این امکان فراهم‌ شده است که از تمامی مشکلات به نحوی کاملاً گویا، گزارشی تهیه و همراه با تصویر برای قسمت پشتیبانی ارسال کنید. در تجربه شخصی، تمامی موارد به‌ دست اپل خواهد رسید و شاهد رفع آن در نسخه بعدی خواهید بود حتی در بعضی از موارد برای شما پاسخی ارسال خواهد شد. به‌احتمال‌ زیاد ۵ یا ۶ نسخه بتا برای iOS 12 تا قبل از آپدیت نهایی، عرضه خواهد شد و در انتها اگر شما از جمله دارندگان نسخه بتا باشید، می‌توانید از رفع شدن مشکلات به خود افتخار کنید چرا که به جامعه اپلی کمکی کرده‌اید.

اگر از iOS 11 متنفر هستید، iOS 12 را نصب کنید

iOS 11 جدای از تمامی ویژگی‌های خوب، زمانی عرضه شد که چند ماه فرصت داشتیم حال و هوای iOS 10 بدون باگ و مشکل را تجربه کنیم و سپس بعد از عرضه iOS 11 بازهم با مشکلاتی از قبیل باگ در انیمیشن‌ها، مشکلات و کندی در تاچ سه‌بعدی و مواردی ازجمله مصرف باتری و ... روبه‌رو شدیم. iOS 12 بااینکه در نسخه بتا قرار دارد اما می‌تواند تجربه خوبی در همان دیدار اول داشته باشد.

اپل اعلام کرد که این نسخه برای دستگاه‌های قدیمی سرعت بیشتری به ارمغان خواهد آورد. برای مثال در آیفون ۵ اس باز کردن اپلیکیشن‌ها تا ۴۰ درصد سریع‌تر خواهد شد و ورود به دوربین از صفحه لاک‌اسکرین تا ۷۰ درصد بهتر می‌شود. عملکرد کلی دستگاه در تجربه روزمره دست‌خوش تغییرات شده است و به‌صورت قاطع می‌توان گفت حتی در نسخه بتا، سرعت دستگاه به نسبت iOS 11 بهتر است. در دستگاه‌های جدیدتر به همین صورت خواهد شد. باز نشدن اپلیکیشن‌های ثالث یا باگ‌هایی در نوتیفیکیشن با توجه به نسخه بتا، امری طبیعی است؛ اما تجربه کلی کاملاً بهبود داشته. بااین‌حال بازهم تکرار کنیم اگر از عملکرد سیستم‌عامل راضی نبودید، امکان برگشت به نسخه ۱۱.۴ به‌عنوان نسخه پایدار قبلی کاملاً وجود دارد.

اگر در حوزه تکنولوژی مشغول به فعالیت هستید، حتماً نسخه بتا iOS 12 را نصب کنید

همان‌طوری که از نام این نسخه پیدا است، نسخه بتای توسعه‌دهندگان برای کاربران عادی عرضه نشده  و iOS 12 هنوز به مرحله پابلیک بتا نرسیده است؛ اما اگر ازجمله افرادی هستید که با اپلیکیشن‌های مختلف سروکار دارید و می‌خواهید دید بهتری به نسخه بعدی سیستم‌عامل اپل داشته باشید، آپدیت به نسخه بتا پیشنهاد می‌شود. قابلیت‌های در نظر گرفته‌شده برای این نسخه باید مطابق میل افرادی باشد که ایرادات گفته‌شده در ادامه مطلب را به جان خواهند خرید.

نصب iOS 12 برای تجربه Screen Time

undefined

اخیراً شرکت‌های فناوری خود را برای ارائه گزارش عملکرد به کاربر آماده کرده‌اند. گوگل در مراسم خود از قابلیت داشبورد جهت مدیریت بهتر دستگاه و فعالیت کاربر رونمایی کرد و در مراسم WWDC 2018 اپل، قابلیتی مشابه با نام Screen Time معرفی شد. Screen Time به شما می‌گوید از هر اپلیکیشن چه مدت‌ استفاده کرده‌اید و هرکدام چه تعداد برای شما نوتیفیشکن ارسال کرده است که بر اساس این داده‌ها می‌توانید دسترسی هر اپلیکیشن را تغییر دهید. در واقع تمرکز اصلی اپل روی مدیریت دستگاه توسط والدین است. Screen Time می‌تواند به‌عنوان یک مرجع در خانواده قرار بگیرد و والدین دسترسی به اپلیکیشن‌های گوشی فرزند داشته باشند یا حتی می‌توانند هر اپلیکیشن را متوقف کنند. به‌صورت کلی برای Screen Time می‌توان سناریوهای مختلفی در نظر گرفت که هرکدام کاربرد مناسبی دارد. 

نصب iOS 12 برای ارتقاء حالت Do Not Disturb

اگر از حالت Do Not Disturb روی آیفون لذت می‌برید، باید بگوییم که در iOS 12 این قابلیت ارتقاء یافته است. اپل در این نسخه برای حالت Do Not Disturb تدابیر بهتری فراهم کرده است که معنای عدم مزاحمت را القا کند. تا قبل از این، تمامی نوتیفیکیشن‌ها به ما نشان داده می‌شود و حالت لاک‌اسکرین قبل و بعد از Do Not Disturb تفاوتی نداشت؛ اما در iOS 12 به‌صورت ویژه تمامی مواردی که ممکن است برای شما آزاردهنده باشد، متوقف می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که پس از غیر فعال‌سازی بتوانید روی آن‌ها مدیریتی داشته باشید.

افزایش کارایی اپلیکیشن فوتوز در iOS 12

Photos از دیگر قسمت‌هایی است که اپل سعی کرد بیش از گذشته، کارایی آن را افزایش دهد. شاید قابلیت جستجو در یک اپلیکیشن گالری کمی پیچیده باشد؛ اما اگر بخواهیم در میان تعداد زیادی تصویر به دنبال دسته‌ای از تصاویر باشیم که در فلان منطقه گرفته‌ شده است، جستجو بهترین راهکار خواهد بود. در Photos ازاین‌پس می‌توانیم به‌راحتی به دنبال اشخاص یا محل‌های تصویربرداری باشیم و به‌صورت کاملاً هیجان‌انگیز، تصاویر گرفته‌شده در یک خانواده اگر مربوط به شما باشد، با شما به اشتراک گذاشته خواهد شد. در این نسخه Photos به شما پیشنهاد ادیت تصاویر می‌دهد درنتیجه iOS 12 قدمی بسیار مناسب برای مرتب‌سازی تصاویر شما خواهد بود.

نصب iOS 12 برای مدیریت بهتر اعلان‌ها

اگر بگوییم هیجان‌انگیزترین قسمت iOS 12 می‌تواند مربوط به نوتیفیکیشن باشد، بی‌راه نیست. این قسمت دست‌خوش تغییرات زیادی شده است که مدیریت بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد. نوتیفیکیشن‌ها به‌صورت گروهی ارسال خواهند شد و دیگر خبری از ده‌ها نوتیفیکیشن پشت سر هم از یک اپلیکیشن نیست؛ بلکه به‌صورت گروهی می‌بینیم و به‌صورت گروهی می‌توانیم آن‌ها را حذف کنیم. ازنظر رابط کاربری، نوتیفکیشن بهبودهای خوبی داشته است. در ارتباط با رابط کاربری این مورد را نیز اضافه کنیم؛ بستن اپلیکیشن‌ها دیگر نیاز به چند ثانیه مکث ندارد و می‌توانید از طریق مولتی‌تسک، به‌راحتی و تنها با سوایپ هر اپلیکیشن را متوقف کنید.

این دلایل برای نصب نسخه بتا iOS 12 قانع‌کننده است؛ اما مطمئن باشید دلایلی وجود دارد که می‌تواند شما را کاملاً منصرف کند. دلایلی را که باید از نصب iOS 12 خودداری کنید، باهم مرور خواهیم کرد.

چرا نباید نسخه بتای iOS 12 را نصب کرد؟

اگر تحمل باگ ندارید، از نصب بتای iOS 12 خودداری کنید

این موضوع را باید قبول کنیم که در کنار تمامی موارد بهینه‌شده با هدف ارتقاء تجربه کاربری، این نسخه بتای توسعه‌دهندگان است و برای تمامی کاربران عرضه نشده. حتی اگر پابلیک بتا هم عرضه شود، بازهم تا نسخه نهایی برای تمامی کاربران فاصله‌ داریم. مسلماً بسیاری از اپلیکیشن‌های ثالث برای این نسخه آماده نشده‌اند و با نصب iOS 12 بسیاری از اپلیکیشن‌ها کرش خواهند داشت. ممکن است دستگاه شما در بعضی از موارد کاملاً فریز شود و حتی صفحه‌نمایش آن به‌درستی کار نکند. این موارد را در حالتی در نظر بگیرید که به‌احتمال‌ زیاد با مصرف شدید باتری هم روبه‌رو خواهید شد و می‌تواند بار بیشتری به مشکلات شما اضافه کند.

اگر به‌صورت کامل آماده نشده‌اید

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

این مورد را می‌توانیم در تکمیل مورد اول بدانیم. برای نصب نسخه بتا باید خودتان را آماده کنید. از دستگاه حتماً پشتیبان تهیه کنید و بهتر است به‌عنوان پشتیبان، فایل iOS 11.4 را هم دانلود کنید تا اگر به مشکل برخورد کردید بتوانید به نسخه پایین‌تر دانگرید کنید؛ البته فراموش نکنید که در ابتدا به آخرین نسخه رسمی دستگاه خود را به‌روز کنید و سپس از دستگاه پشتیبان بگیرید. ضمن این‌که خودتان را برای تغییر آماده می‌کنید، منتظر مشکلات عجیب‌وغریب این نسخه هم باشید. عموماً پیشنهاد می‌شود نسخه بتا برای توسعه‌دهندگان برای دستگاه دوم هر شخص نصب شود و نه دستگاه اصلی؛ چون به‌صورت کلی هیچ تضمینی برای پایداری آن نیست و هر دستگاه مشکلات خاص خود را خواهد داشت.

اگر دستگاه شما در حالت جیلبریک است

آیفون 10 ایکس / iphone x

بسیاری از کاربران از اپلیکیشن‌هایی مخصوص حالت جیلبریک استفاده می‌کنند. خیلی ساده بگوییم، فعلاً هیچ خبری مبنی بر اعمال جیلبریک روی این نسخه نیست و باید صبر کنید تا به نسخه نهایی برسیم که آن هم در حالت ابهام به سر می‌برد. پس شاید این مورد را باید این‌گونه بگوییم؛ اگر در حال استفاده از حالت جیلبریک هستید، فکر آپدیت به iOS 12 را فعلاً نداشته باشید!

اگر می‌خواهید به سفر بروید، نصب بتای iOS 12 را فراموش کنید

آیفون 10 ایکس / iphone x

با نصب نسخه‌ی بتا، این ریسک را قبول کرده‌اید که آیفون حق دارد به شما هیچ پاسخی ندهد یا می‌تواند شبکه مخابراتی را شناسایی نکند و اصلاً به شما آنتن ندهد؛ یا حتی خود را برای کاهش بسیار سریع باتری آماده کنید. در بعضی از موارد حتی دوربین به مشکل می‌خورد و باز نمی‌شود. درهرصورت با توجه به این‌که گوشی هوشمند در یک سفر نقش بسزایی خواهد داشت، نسخه‌های بتا اصلاً قابل‌ اعتماد نیستند.

تقریباً تمامی این مشکلات برای همه نسخه‌های بتا صادق است. iOS 12 آمده تا تجربه کاملاً بهتر و سریع‌تری برای دستگاه‌های اپل از سال ۲۰۱۳ داشته باشد؛ اما این نسخه در حالت آزمایشی قرار دارد و اگر کنجکاوی خاصی داشته باشید، امکان اذیت شدن شما وجود دارد. اگر این نسخه را نصب‌ کرده‌اید، تجربه خودتان را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات