نکاتی در مورد راه‌اندازی کسب‌وکار توسط کارآفرینان دانشجو

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شروع یک کسب‌وکار در دوران دانشجویی با چالش‌های بیشتری همراه است؛ اما با شناخت و بهره‌گیری از فرصت‌های خاص، می‌توان این مشکلات را کاهش داد.
تبلیغات

کارآفرینان فوق ستاره‌ای نظیر مارک زاکربرگ، ‌مایکل دل، لری پیج و سرگی برین، علاوه بر ثروت میلیارد دلاری، وجه مشترک دیگری نیز دارند: همه‌ی آن‌ها کسب‌وکار خود را از دوران دانشگاه شروع کرده‌اند. زندگی یک دانشجوی کارآفرین اصلاً ساده نیست. آیا می‌توانیم تحصیلاتمان را با موفقیت ادامه دهیم و کسب‌وکار خودمان را هم راه‌اندازی کنیم؟ درست است که برخی از این کارآفرینانی که نام بردیم، دانشگاه خود را رها کرده‌اند؛ ولی توصیه نمی‌کنیم شما هم چنین کاری انجام دهید! مهم این است که بتوانید با نگاهی هوشمندانه، از همه‌ی فرصت‌هایی که در اختیار دارید استفاده کنید.

به دنبال گزینه‌های متفاوت جذب سرمایه باشید

شاید نتوانید با سرمایه‌گذاران خطرپذیر (وی‌سی‌ها) ارتباط برقرار کنید و بودجه‌ی لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار را تأمین کنید. اما خوشبختانه راه‌های جایگزین دیگری در اختیار دارید. در مرحله‌ی اول بررسی کنید که آیا مؤسسه یا دانشگاه شما، برنامه‌ی حمایتی خاصی برای ایده‌های کارآفرینی در نظر گرفته است یا خیر. منظور وام‌های دانشجویی نیست؛ زیرا آخرین چیزی که در این شرایط نیاز دارید، مقروض شدن در دوران تحصیل و تغییر پیش‌بینی‌های مخارج تحصیل شما است. به گزینه‌های غیر سنتی مثل وب‌سایت‌های کراودفاندینگ فکر کنید.

Student Entrepreneurs

از فرصت‌های شبکه‌سازی بهره ببرید

دانشگاه مکان مناسبی برای ملاقات با افرادی است که ایده‌های نوآورانه‌ی شما را درک می‌کنند؛ بنابراین فرصت خوبی در اختیار دارید تا ارتباطات کسب‌وکار خود را پایه‌گذاری کنید. با شرکت در رویدادهای دانشگاهی نیز می‌توانید شبکه‌ی روابط حرفه‌ای خود را گسترش دهید و با هم‌تیمی‌های احتمالی، آشنا شوید.

به‌علاوه حتماً با شبکه‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاه در تماس باشید. بسیاری از این افراد، شرایط کنونی شما را پشت سر گذاشته‌اند و می‌توانید در میان آن‌ها افرادی را بیابید که کسب‌وکار خود را در دوران تحصیل شروع کرده‌اند. همان‌طور که در طول زمان کسب‌وکار خود را شکل می‌دهید، این افراد مربیان بسیار خوبی برای شما خواهند بود.

از حمایت استادان دانشگاه استفاده کنید

برخی از اساتید دانشگاه می‌توانند به موفقیت و پیشرفت شما کمک کنند. در دنیای واقعی، پیدا کردن افراد متخصص و حامی، کار آسانی نیست. پس تا زمانی که در دانشگاه هستید، از مهارت و تخصص و حمایت اساتید استفاده کنید.

به‌عنوان‌ مثال اگر برای راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی آماده می‌شوید، از استاد بازاریابی خود دعوت کنید کنار شما حضور داشته باشد. همین رویه را برای طرح کسب‌وکار، قراردادها و هر مرحله‌ای از کارتان که از آن مطمئن نیستید، در پیش بگیرید. استادتان را با بلندپروازی و انگیزه و اشتیاقتان تحت تأثیر قرار دهید و حمایت او را جلب کنید.

نکته‌ی پایانی اینکه، بسیاری از دانشجویان رشته‌های کسب‌وکار، در دوران تحصیل خود با شرکت‌های تازه‌تأسیس یا در حال مقیاس‌پذیری همکاری می‌کنند و وظایف پایه‌ی آن‌ها را انجام می‌دهند. این گزینه هم به شما فرصت می‌دهد اصولی نظیر ساخت مدل‌های مالی یا تجزیه‌وتحلیل سود را در عمل یاد بگیرید. به‌علاوه اساتید می‌توانند روی کارتان نظارت داشته باشند و ایرادهای کار را به شما گوشزد کنند.

راه‌اندازی یک کسب‌وکار، مخصوصاً هم‌زمان با تحصیلات دانشگاهی کار دشواری است. اگر می‌خواهید شانس بهتری در این راه داشته باشید، نکات سه‌گانه‌ای که مطرح کردیم، در برنامه‌های خود لحاظ کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات