راننده و خودروی خودران اوبر مقصر تصادف نیستند

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به تازگی فیلمی از تصادف مرگبار خودروی خودران اوبر منتشر شده است که نشان می‌دهد راننده و خودرو در این صحنه اشتباهی مرتکب نشده‌اند.
تبلیغات

چند روز پیش بود که خبر تصادف خودروی ولوو XC90 متعلق به ناوگان خودران اوبر منتشر شد و همزمان اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه انجام گرفت. این خبر به اندازه‌ای جنجالی شد که حتی تویوتا هم تصمیم گرفت به طور موقت آزمایش خودروهای خودران خود را در جاده‌های عمومی متوقف کند. 

یک خودروی خودران صبح روز دوشنبه در شهر تمپه ایالت آریزونا دچار حادثه مرگبار تصادف شد که طی آن یک عابر پیاده کشته شد. به گفته نیویورک تایمز، یکی از ناوگان خودران شاسی‌بلند ولوو XC90 متعلق به شرکت اوبر در مسیر خود با یک زن برخورد کرد؛ دلیل این حادثه ورود ناگهانی عابر پیاده از پیاده‌رو به داخل جاده اعلام شده است. البته این زن به بیمارستان محلی منتقل شد، اما بعدا در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

Uber autonomous car / خودروی خودران اوبر

 پلیس در حال حاضر فیلمی از دوربین داشبورد خودرو منتشر کرده است. کلیپ ABC 15 آریزونا ویرایش شده است، تا اثرات مرگبار تصادف را نشان ندهد اما با توجه به این‌که کلیپ می‌تواند ناراحت کننده باشد، با احتیاط نگاه کنید. قابلیت دید بسیار ضعیف به نظر می‌رسد و عابر پیاده تا زمانی که خودروی خودران نزدیک او نشده است، قابل مشاهده نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که خانم هرزبرگ به طور ناگهانی به سمت جاده گام برداشت؛ چیزی که مایه تعجب می‌شود این موضوع است که چرا سیستم‌های خودمختار خودروی خودران اوبر عابر پیاده را تشخیص نمی‌دهند زیرا دستگاه‌هایی مانند رادار نباید تحت تاثیر تاریکی قرار بگیرند.

رئیس پلیس تمپه در گفتگو با سان فرانسیسکو کرونیکل گفت:

شواهد تاکنون نشان می‌دهند که خودروی خودران اوبر در حادثه تصادف مقصر نیست. با توجه به این نکته که خانم هرزبرگ به طور ناگهانی از داخل سایه‌ها وارد جاده شد، بسیار روشن است که در هر حالتی (با راننده انسانی یا بدون راننده) پیشگیری از تصادف بسیار مشکل بود.

پلیس به دو ویدیو از حادثه مذکور دسترسی دارد؛ یکی از این دو جاده را در مقابل شاسی‌بلند ولوو XC90 اوبر نشان می‌دهد و دیگری نیز فقط راننده خودروی خودران را به تصویر می‌کشد.

با توجه به اظهارات پلیس محلی، این حادثه در تمپه آریزونا، در نزدیکی خیابان میل و جاده کری واقع شده است. خودروی خودران اوبر هنگام تصادف در حالت خودمختار بود و راننده ایمنی نیز پشت فرمان قرار داشت؛ این نخستین مرگ ناگهانی یک عابر پیاده است که شامل یک خودروی خودران (با امکان رانندگی مستقل) می‌شود. پس از این حادثه، اوبر به طور موقت تمام ناوگان خودران خود را از جاده‌های عمومی در ایالت‌های آریزونا و همچنین سایر شهرهای بزرگ از جمله سان فرانسیسکو، پیتسبورگ و تورنتو، خارج کرد و روند آزمایش را تا مدتی نامعلوم متوقف کرد.

دارا خسروشاهی مدیر عامل شرکت اوبر، در پیامی به خانواده قربانی تسلیت گفت:

قلب ما با خانواده قربانی اظهار همدردی می‌کند؛ ما برای مشخص شدن علت واقعی حادثه و بررسی دقیق تصادف با مقامات محلی به طور کامل همکاری می‌کنیم.

در ماه مارس ۲۰۱۷ نیز یکی دیگر از خودروهای خودران اوبر هنگام آزمایش در تمپه دچار سانحه شد؛ این تصادف بین سه خودرو بود که منجر به واژگون شدن شاسی‌بلند خودران ولوو XC90 اوبر شد. بعدها تحقیقات پلیس نشان داد که ولوو XC90 خودران در ایجاد تصادف نقشی نداشته است. در عوض، خودروی دیگری مقصر و مسئول برخورد و تصادف شناخته شد. با توجه به این حادثه، اوبر به طور موقتی مدتی توسعه سیستم رانندگی مستقل را در سراسر کشور ایالات متحده آمریکا متوقف کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات