چرا کارآفرینان زن سرمایه کمتری دریافت می‌کنند

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با اینکه نقش زنان در پست‌های مهم و مدیریتی شرکت‌ها در حال افزایش است اما کارآفرینان زن از حمایت کم‌تری نسبت به کارآفرینان مرد برخوردار هستند. علت این موضوع چیست و چه راه حلی دارد؟
تبلیغات

این روزها زنان نقش بسیار پررنگی در محیط کار پیدا کرده‌اند و مدیریت بسیاری از پست‌های کلیدی به آن‌ها سپرده می‌شود. به طوری که مجله‌ی The Economist توانمندسازی زنان در اقتصاد را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌ها در ۵۰ سال گذشته معرفی کرده است. زنان بیش از سه تریلیون دلار به اقتصاد کمک کرده‌اند و مالکیت ۳۶ درصد تمامی کسب‌وکارها را بر عهده دارند. شرکت‌هایی که توسط بنیان‌گذاران زن راه‌اندازی شده‌اند ۶۳ درصد عملکرد بهتری نسبت به تیم‌های مردانه داشته و همچنین ارزیابی بهتری نسبت به آن‌ها داشته‌اند. اما با وجود تمام این اعداد و ارقام دلگرم کننده، استارتاپ‌هایی که توسط بنیان‌گذاران زن راه‌اندازی شده‌اند تنها دو درصد کل سرمایه‌گذاری سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. جذب سرمایه یکی از سخت‌ترین مراحل هر استارتاپی است؛ اما آمار نشان می‌دهند این موضوع برای کارآفرینان زن سخت‌تر است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی دلایل این موضوع می‌پردازیم.

Female Entrepreneurs

۱- سوالاتی که از زنان پرسیده می‌شود متفاوت است

تیم بازاریابی کسب‌وکار دانشگاه هاروارد تصمیم گرفت برای پیدا کردن علت سرمایه‌گذاری نشدن استارتاپ‌هایی با بنیان‌گذاران زن وارد عمل شود و تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کرد. آن‌ها بعد از بررسی ۱۲۵ درخواست جذب سرمایه و ۳۶ ساعت تحقیق روی آن‌ها نتیجه‌گیری کردند تعصب ناخودآگاه میان مردان و زنان باعث شده است موضوع سوالاتی که از کارآفرینان مرد و زن پرسیده می‌شود متفاوت باشد. «پتانسیل رشد» و «احتمالات آینده» موضوع اصلی سوالاتی که از کارآفرینان مرد پرسیده می‌شود را تشکیل می‌دهند. درحالی‌که «احتیاط در مورد پول» و «خطرات مرتبط» محوریت سوالاتی هستند که از کارآفرینان زن پرسیده می‌شود.

تمایز در موضوع سوالات منجر به درک متفاوتی از شخصیت طرف مقابل می‌شود و درنتیجه شانس کارآفرینان زن برای جذب سرمایه را کاهش می‌دهد.

۲- تصمیم‌گیرندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرد هستند

همان‌طور که می‌دانید بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری با شبکه‌سازی در ارتباط است. شبکه‌ای از افرادی که به یکدیگر اعتماد دارند و از یکدیگر حمایت می‌کنند. از طرفی این را هم می‌دانیم که زنان بیشتر از مردان درگیر برقراری تعادل میان کار و زندگی هستند و مسئولیت‌های سنگینی مانند نگهداری از بچه‌ها را بر عهده دارند. درنتیجه نمی‌توانند مانند مردان به دنبال شبکه‌سازی و تقویت ارتباطات باشند.

همچنین بخش عمده‌ای از جامعه‌ی سرمایه‌گذاران از مردان تشکیل شده است و این افراد به طور طبیعی همکاری با کارآفرینان مرد را نسبت به کارآفرینان زن ترجیح می‌دهند.

Female Entrepreneurs

۳- کارآفرینان مرد شناخته شده‌تر از زنان هستند

کندیدا براش (Candida Brush)، استاد کارآفرینی دانشگاه بابسون (Babson) معتقد است یکی از دلایلی که زنان سرمایه‌ی کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند این است که مردان در امور مربوط به کارآفرینی شناخته شده‌تر از زنان هستند. این پروفسور می‌گوید زمانی که از دانشجویانش می‌خواهد چند کارآفرین شناخته شده را نام ببرند اغلب آن‌ها بعد از نام بردن ۶ تا ۱۰ کارآفرین مرد یک کارآفرین زن را نام می‌برند. این یک واقعیت است که همیشه نام استیو جابز و مارک زاکربرگ قبل از آریانا هافینگتون و سارا بلیکلی به‌عنوان کارآفرینان موفق برده می‌شود. شاید همین موضوع است که به طور ناخودآگاه باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران روی کارآفرینان زن می‌شود. براش معتقد است زنان موفق باید بیشتر از گذشته به جامعه معرفی شوند تا ذهنیت مردم نسبت به این موضوع عوض شود.

آلیسون وود بروکز (Alison Wood Brooks)، استاد دانشگاه هاروارد تحقیق دیگری را در این زمینه انجام داده و اعلام کرده است سخنرانی‌هایی که توسط کارآفرینان مرد انجام می‌شود پرطرفدارتر از سخنرانی زنان است. حتی زمانی که محتوای سخنرانی دقیقا یکسان باشد.

۴- زنان نسبت به مردان محتاط‌تر هستند

آماندا براون (Amanda Brown)، مدیر اجرایی سابق شورای کسب‌وکار ملی زنان معتقد است مشکل جذب سرمایه‌ی کارآفرینان زن مانند مشکل مرغ و تخم‌مرغ است. زنان تمایل بیشتری به راه‌اندازی فرآیندهای مستقل دارند و این موضوع روی اعتبار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که جذب سرمایه برای کسب‌وکارهایی با اعتبار پایین سخت است پس کمک نگرفتن از منابع خارجی یا همان بوت‌استرپ باعث می‌شود پول کمتری وارد شرکت شود و درنتیجه رشد کسب‌وکار کاهش پیدا کند. بنابراین این تصور در ذهن دیگران ایجاد می‌شود که کارآفرینان زن در مقایسه با مردان افرادی از خود راضی یا ناموفق هستند.

Female Entrepreneurs

۵- زنان باید در برابر اختلاف‌ها قوی باشند

کمپین‌هایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند ثابت کرده‌اند که زنان نسبت به مردان با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند. همان‌طور که می‌دانید امروزه اکثر سرمایه‌گذاران خطرپذیر مرد هستند و این موضوع بسیاری از دغدغه‌های مردان را کاهش داده است. درنتیجه این افراد هیچ تلاشی برای کمک به کارآفرینان زن نمی‌کنند. از آنجایی که این موضوع هیچ صدمه‌ای به شهرت و کسب‌وکار آن‌ها وارد نمی‌کند باعث می‌شود هیچ اقدام اساسی در این مورد صورت نگیرد و درنتیجه زنان را در یک موقعیت فوق‌العاده آسیب‌پذیر قرار می‌دهد.

۶- زنان هیچ پشتیبانی ندارند

شرکت‌های سرمایه‌گذاری کمی وجود دارند که تصمیم‌گیرندگان اصلی آن را زنان تشکیل بدهند و درنتیجه بتوانند حمایت بیشتری از همنوعان خود داشته باشند. اغلب سرمایه‌گذاران مرد روی کارآفرینان زنی سرمایه‌گذاری می‌کنند که موضوع کارشان به نوعی با حمایت زنان در ارتباط باشد. مانند شرکت‌هایی که در تهیه‌ی لباس‌های زنانه و بچه‌گانه فعالیت می‌کنند. درنتیجه زمانی که صحبت از ایده‌های مرتبط با تکنولوژی به میان می‌آید کار زنان بسیار سخت‌تر می‌شود. هرقدر به تعداد زنان تصمیم‌گیرنده در مورد سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها افزوده شود، سرمایه‌گذاری روی کارآفرینان زن نیز افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه برای حل این مشکل باید به دنبال استخدام بیشتر زنان در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دادن نقش‌های کلیدی به آن‌ها باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات