برای کسب موفقیت در کسب و کار، به دنبال مد روز نباشید

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بسیاری از مردم پس از انتشار خبرهای متعدد در مورد پدیده‌ای جدید، به سرمایه‌گذاری و فعالیت در آن حوزه می‌پردازند که این تصمیم از نگاه کارشناسان، اشتباه است.
تبلیغات

 مایکل ای. گربر، نویسنده و مشاور کارآفرینی است که در سال‌های گذشته به بیش از ۷۰ هزار کسب و کار در ۱۴۵ کشور دنیا مشاوره داده است. او نویسنده کتاب The E-myth Revisited است که تاکنون بیش از ۵ میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفته است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بازگو کردن دیدگاه های او در مورد دنبال کردن مد روز و ترندهای جهانی توسط کارآفرینان می‌پردازیم.

نیچه زمانی گفته بود که اخلاق تنها به خاطر وجود بی‌اخلاقی معنی پیدا می‌کند. شاید بتوان همین دیدگاه را در مورد ترندهای کسب و کار نیز به کار برد. مطمئنا در طول تاریخ سرمایه‌گذاری و کسب وکار، فراز و فرودهای متعددی برای پدیده‌های متنوع ایجاد شده است. نکته‌ی مهم این است که به عقیده‌ی فعالان باتجربه‌ی دنیای کسب و کار، مد روز و ترندهای جهانی همیشه وجود دارند اما موفقیت با دنبال کردن آن‌ها پدیدار نخواهد شد.

در واقع ترندها این پتانسیل را دارند که حباب به‌ وجود بیاورند و حباب نیز پتانسیل بالایی برای ترکیدن و نابود کردن بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان خود را دارد. نمونه‌ی بارز این اتفاقات در دوران تشکیل حباب دات‌کام در انتهای قرن بیستم مشاهده شد. در دوران کنونی نیز بسیاری از کارشناسان، رمزهای ارزنگاری شده را نوعی حباب می‌دانند.

مثال‌های گفته‌شده، نمونه‌های انگشت‌شماری از هزاران حواس‌پرتی هستند که تنها با هدف گمراه کردن شما از مسیر کارآفرینی به‌وجود می‌آیند. نکته‌ی جالب توجه این است که عموم حباب‌های کسب و کار، جذاب هستند و افراد کمی در مورد آن‌ها اطلاع دارند. در نتیجه اینکه شما در حوزه‌ی حباب‌ها فعالیت کنید، در ذهن بسیاری یک کسب و کار جذاب خواهد بود.

به هر حال اکثر کارآفرینان نوپا در زمان فعالیت توسط این حباب‌ها جذب می‌شوند و زمان باارزش خود را روی آن‌ها می‌گذرانند. در صورتی که یک کارآفرین باید تمام تمرکز خود را روی حوزه‌ی فعالیت خودش بگذارد و انرژی مورد نیاز را تنها برای اهداف استارتاپش مصرف کند.

فناوری بلاک چین

برای توضیح بهتر این مسئله می‌توان ترند روز جهانی یعنی بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری شده را مثال زد. بسیاری از مطالب امروز دنیا در مورد فواید فناوری بلاک‌چین صحبت می‌کنند؛ اما از طرفی یکی از محصولات بزرگ این فناوری یعنی بیت کوین با چالش‌های قانونی شدن و قابلیت تبادل در بازارهای رسمی روبرو است. به همین خاطر، نکته‌ی اصلی برای یک صاحب کسب و کار مرتبط این است که از میان این دو حالت، آن موقعیتی را انتخاب کند که با طرح کسب و کارش سازگار است. به بیان دیگر شما به‌صرف معروف بودن یک پدیده نمی‌توانید به آن وارد شوید و حتما باید فواید و ضررهای آن را با توجه به طرح اولیه‌ی کسب و کارتان، بسنجید.

در این میان راهکاری که برای صاحبان استارتاپ‌ها پیشنهاد می‌شود، افزایش ارتباطات با متخصصان است. در مورد مثال بیت کوین، شما به‌عنوان یک صاحب کسب و کار می‌توانید با افراد متخصص در این زمینه در ارتباط باشید و این ارتباط را روز به روز قوی‌تر کنید. نتیجه‌ی این اقدام شما (که اکثر رقبایتان آن را انجام نمی‌دهند) دسترسی به منبع اطلاعاتی قوی در مورد ترند روز جهانی است. بدین ترتیب شما به دو هدف می‌رسید. اول اینکه دچار حواس‌پرتی از اهداف اصلی استارتاپ نمی‌شوید و در مرحله‌ی دوم، در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات مورد نظر در مورد مد روز را برای مشتریان جمع‌آوری کنید. از طرفی در صورتی که اتفاقات مثبتی در حوزه‌ی این ترندها رخ دهد، شما از طریق شبکه‌ی ایجادشده می‌توانید تصمیم مناسب را در مورد حضور در این بازار اتخاذ کنید.

فراموش نکنید که هدف اصلی، بهره بردن از تمامی شرایط به سود رشد استارتاپ است. در نتیجه ابتدا هدف خود را مشخص کنید و تمام تمرکز خود را روی آن بگذارید. در مرحله‌ی دوم با متخصصان ترندهای جهانی در ارتباط باشید و تلاش کنید در مواقع مناسب، از آن‌ها مشورت بگیرید و از اطلاعا به سود استارتاپ بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات