اینتل از پردازنده ۴۸ هسته‌ ای سری Cascade Lake رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اینتل روز گذشته نسخه‌ی جدیدی از پردازنده‌ی مخصوص سرور‌هایش را از سری Xeon Cascade Lake-AP رونمایی کرد که از وجود ۴۸ هسته پردازشی بهره می‌برد.
تبلیغات

اینتل پیش از AMD نسخه‌ی جدیدی از پردازنده‌ی زئون خود را رونمایی کرد. این پردازنده‌ی جدید از سری Cascade Lake-AP این شرکت است و از وجود ۴۸ هسته‌ی پردازشی با پشتیبانی از ۱۲ کانال برای حافظه‌ی رم DDR4 بهره می‌برد.

اینتل سری جدیدی از پردازنده‌های مخصوص برای استفاده در سرور‌ها و دیتاسنترها تدارک دیده که از معماری MCP یا Multi Chip Package بهره می‌برند. بهره‌گیری از این معماری که الهام‌گرفته از تراشه‌های سری اپیک و تردریپر AMD بوده، به این معنی است که تعداد هسته‌ها در بلوک‌های (Die) متعدد تقسیم شده است. پردازنده‌ی جدید اینتل را باید پاسخی به پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای اپیک خواند که برای استفاده در دیتاسنترها تدارک دیده شده است. نسل گذشته‌ی پردازنده‌ی اینتل با نام Xeon Scalable راهی بازار شده بود که از وجود یک بلوک ۲۸ هسته‌ای با پشتیبانی از ۵۶ ترد بهره می‌برد، حال آنکه در نسل جدید اینتل از معماری جدید با ۴۸ هسته پردازشی استفاده کرده است. 

Cascade Lake

پردازنده‌ی Xeon Cascade Lake-AP

پردازنده‌ی جدید زئون اینتل از وجود ۴۸ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد و تا ۱۲ کانال حافظه‌ی رم DDR4 (تا ۳ ترابایت حافظه‌ی رم) را نیز پشتیبانی می‌کند. استفاده از این پردازنده در حالت Dual Socket امکان استفاده از ۹۶ هسته پردازشی به همراه ۲۴ حافظه‌ی DDR4 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هنوز اینتل اطلاعاتی را در رابطه با اینکه این پردازنده از هایپرتردینگ پشتیبانی می‌کند یا خیر ارائه نکرده است. در صورت پشتیبانی از هایپرتردینگ، هر هسته می‌تواند تا ۹۶ ترد پردازشی را پشتیبانی کند. به نظر می‌رسد اینتل ساختار امنیتی پردازنده‌هایش را در رابطه با هایپرتردینگ مورد بازبینی قرار داده تا دیگر شاهد روزنه‌های امنیتی نظیر Spectre یا Meltdown نباشد. 

اینتل مدعی است که پردازنده‌ی جدید این شرکت عملکرد بسیار بالایی را برای وظایف پردازشی در حوزه‌های HPC، AI و IAAS ارائه می‌کند. این تراشه همچنین بیشترین کانال‌های حافظه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که براساس آمار بالاترین پهنای باند ممکن برای دسترسی به حافظه را بین تمام پردازنده‌های سرور به خود اختصاص داده است.

براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط اینتل، پردازنده‌ی جدید مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری این شرکت توسعه یافته و از ویژگی‌های بسیار مشابهی با نسل گذشته بهره می‌برد که از جمله‌ی آن‌ها باید به ظرفیت یکسان حافظه‌ی کش اشاره کرد.

پردازنده‌‌ی جدید Cascade Lake جدید اینتل امسال راهی بازار می‌شود تا با پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای اپیک AMD رقابت کند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که AMD از عرضه‌ی نسل جدید تراشه‌های سری اپیک مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری از ابتدای سال آینده‌ی میلادی خبر داده است. به نظر می‌رسد تراشه‌های جدید سری اپیک با بهره‌گیری از تعداد هسته‌ی بیشتر راهی بازار خواهند شد.

براساس آمارهای ارائه‌شده توسط Intel، نسل جدید پردازنده‌ی زئون ۲۰ درصد در مقایسه با نسل پیشین پردازنده‌ی زئون بهبود یافته است. همچنین باید به عملکرد ۳.۴ برابری پردازنده‌ی اینتل در مقایسه با پردازنده‌ی سری اپیک AMD اشاره کرد. 

باید دید که آیا پردازنده‌ی Xeon Cascade Lake اینتل قادر است در برابر نسل جدید پردازنده‌های اپیک AMD حرفی برای گفتن داشته باشد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات