کاهش ۶ درصدی عرضه‌ گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی در فصل سوم ۲۰۱۸

سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
براساس آخرین گزارش‌ها، عرضه‌ی جهانی گوشی‌های هوشمند در فصل سوم سال ۲۰۱۸ میلادی با کاهش ۶ درصدی رو‌به‌رو بوده است.
تبلیغات

تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده به بازار جهانی هر سال نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد. براساس گزارش IDC، فصل سوم سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به فصل سوم سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد کاهش عرضه‌ی ۶ درصدی گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی بودیم. براساس این آمار، در این فصل در مجموع  ۳۵۵.۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار جهانی عرضه شده است.  

در عین حال، از میان پنج شرکت برتر فهرست‌شده توسط IDC، تنها تولیدکنندگان چینی هواوی و شیائومی پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را از خود نشان داده‌اند. هواوی، در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ میلادی در مجموع موفق به عرضه‌‌ی ۵۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار شد. این رقم قابل‌مقایسه با عرضه‌ی ۳۴.۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند شیائومی در همین بازه‌ی زمانی به بازار است. بر اساس اطلاعات آماری، میزان رشد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند هواوی در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۷، رشد ۳۲.۹ درصدی و شیائومی رشد ۲۱.۲ درصدی را از خود نشان می‌دهند. 

IDC

این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که آمار خرید گوشی‌های هوشمند در کشور چین برای هر دو شرکت با کاهش ۱۱ درصدی رو‌به‌رو بوده است و آمارها حکایت از ششمین فصل متوالی می‌دهد که شاهد چنین کاهش فروشی هستیم. در مقایسه، آمار عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند آیفون اپل، در سه‌ماهه‌‌ی سوم سال ۲۰۱۸ در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ میلادی تقریبا نیم درصد افزایش یافته است. اپل در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ در حدود ۴۶.۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار جهانی عرضه کرده است. آمارهای IDC حکایت از کاهش ۱۳.۴ درصدی گوشی‌های هوشمند سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ در مقایسه با سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۷ می‌دهد. براساس همین اطلاعات آماری، میزان عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند اوپو نیز در حدود ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

از لحاظ میزان عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند، در واقع چهارمین سال متوالی است که گزارش‌ها حکایت از کاهش عرضه‌ی سالیانه‌ی گوشی‌های هوشمند را در بازار جهانی نشان می‌دهد. با این وجود و با توجه به آمار یادشده، تغییری در موقعیت شرکت‌های برتر رخ نداده است. سامسونگ جایگاه خود را در بالای جدول رتبه‌بندی حفظ کرده است و گزارش مالی فصل سوم ۲۰۱۸ میلادی نیز، عملکرد خوب این شرکت را نشان می‌دهد. بخش حافظه‌ی غول بزرگ فناوری کره، نقش مهمی در این موضوع داشته است. گزارش IDC نشان می‌دهد که قرار گرفتن سامسونگ در چنین جایگاهی، عمدتا به‌ فروش گلکسی نوت ۹ سامسونگ مربوط می‌شود.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

البته سامسونگ نیز در وضعیت خاصی قرار دارد و با دو موضوع مهم رو‌به‌رو است که می‌تواند جایگاه این شرکت را در بازار فروش دستخوش تغییر قرار دهد. با توجه به حضور رقبایی همچون هواوی و شیائومی در میان سایر شرکت‌های رقیب که گوشی‌های هوشمند اقتصادی به بازار عرضه می‌کنند، انتظار می‌رود که عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند سامسونگ در اوج نمودار رتبه‌بندی قرار نگیرد. هرچند این احتمال وجود دارد که سامسونگ بتواند با گوشی هوشمند گلکسی J2 Core که اخیرا معرفی شده است، پاسخگوی مسایل موجود باشد. گلکسی J2 Core قرار نیست تنها در بازار آسیا به‌فروش برسد،‌ بلکه انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک و بعد از دریافت گواهینامه‌ی FCC و Wi-Fi Alliance، وارد بازار ایالات متحده نیز بشود. 

از سوی دیگر، هواوی و شیائومی، گوشی‌های هوشمندی و با کیفیت بالای خود را با توجه به نیاز بازارهای مختلف عرضه می‌کنند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هواوی در فصل دوم ۲۰۱۸، تعداد گوشی بیشتری نسبت به اپل عرضه کرده است. اپل از جانب شیائومی نیز در معرض تهدید قرار دارد. اپل نه‌تنها از نظر عرضه‌ی گوشی آیفون به بازار، در اوج قرار نگرفته، بلکه از نظر سهم بازار نیز نتوانسته است سهم بازار همیشگی خود را حفش کند و سهم بازار فصلی اپل رشد حدود ۹.۷ درصدی را نشان می‌دهد. در چنین فضایی، با وجود کاهش عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند به بازار، شاهد افزایش مداوم رقابت بین شرکت‌ها هستیم. 

براساس پیش‌بینی IDC، انتظار می‌رود که روند کاهش فروش گوشی‌های هوشمند به پایان می‌رسد و تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد رشد مثبتی در این حوزه خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود که هم‌زمان با تغییر رویکرد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، روند کاهش فروش گوشی‌‌های هوشمند در بازار چین نیز تغییر کرده و متوقف خواهد شد. در نظر داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد که دستگاه‌های جدیدی که معرفی می‌شوند، لزوما فروش موفقی داشته باشند. بازار گوشی‌های هوشمند همواره در حال تغییرات سریعی بوده است و هرگونه رشد و افزایش در چنین بازاری می‌تواند رتبه‌بندی‌های فعلی بازار را دستخوش تغییر قرار دهد.

در جدول ذیل وضعیت ۵ شرکت برتر از نظر عرضه‌ی گوشی هوشمند به بازار جهانی، سهم بازار و رشد سالیانه در فصل دوم سال ۲۰۱۸ میلادی نشان داده شده است. آمار تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده به بازار برحسب میلیون در جدول ارائه شده است.  

شرکت

حجم عرضه در فصل سوم سال ۲۰۱۸ 

سهم بازار در فصل سوم ۲۰۱۸ 

حجم عرضه در فصل سوم ۲۰۱۷ 

سهم بازار در فصل سوم ۲۰۱۷

تغییرات فصل سوم ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

سامسونگ

۷۲.۲

۲۰.۳٪

۸۳.۳

۲۲.۱٪

۱۳.۴٪-

هواوی

۵۲

۱۴.۶٪

۳۹.۱

۱۰.۴٪

۳۲.۹٪

اپل

۴۶.۹

۱۳.۲٪

۴۶.۷

۱۲.۴٪

۰.۵٪

شیائومی

۳۴.۳

۹.۷٪

۲۸.۳

۷.۵٪

۲۱.۲٪

اوپو

۲۹.۹

۸.۴٪

۳۰.۶

۸.۱٪

۲.۱٪-

سایر شرکت‌ها

۱۱۹.۹

۳۳.۸٪

۱۴۹.۸

۳۹.۶٪

۱۹.۹٪-

مجموع

۳۵۵.۲

۱۰۰٪

۳۷۷.۸

۱۰۰٪

۶٪-

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات