معرفی کتاب لین استارتاپ یا نوپای ناب اثر اریک ریس

پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
آیا درباره‌ی استارتاپ و کسب‌وکار نوپا چیزی می‌دانید؟ اریک ریس در کتاب نوپای ناب درباره‌ی چگونگی موفقیت استارتاپ‌ها صحبت کرده‌است.
تبلیغات

بیشتر استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا شکست می‌خورند. درحالی‌که از بسیاری از این شکست‌ها می‌توان جلوگیری کرد. کتاب لین استارتاپ مسیر و نگرش جدیدی را برای استارتاپ‌ها فراهم کرده‌است که قابلیت سازگاری با دنیا را دارد. با تغییر مسیر و موفقیت استارتاپ‌ها، شرکت‌های جدید تأسیس و محصولات نو و خلاقانه تولید می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد خواندن کتاب لین استارتاپ برای کارآفرین‌ها یکی از واجبات است. محتوای کتاب به آن‌ها کمک می‌کند تا نیاز مشتریان خود را به‌درستی تشخیص دهند و دنبال رفع آن باشند. ای کتاب همچنین درباره‌ی آزمایش چشم‌انداز خود به‌طور مستمر، تنظیم کردن و همگام‌سازی آن پیش از آن‌که دیر شود، صحبت کرده‌ است. این کتاب می‌تواند طرز فکر کارآفرینان را نسبت به استارتاپ و راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا تغییر بدهد.

اریک ریس نویسنده‌ی این کتاب کسی است که به سال‌ها یادگیری و کسب تجربه در زمینه‌ی استارتاپ‌ها پرداخته و با مطالعه و آزمایش توانسته است راهکار نوینی را برای جلوگیری از شکست استارتاپ‌ها خلق کند. نام این روش لین استارتاپ است. واژه‌ی لین استارتاپ به‌عنوان نوپای ناب به فارسی ترجمه می‌شود که روشی متفاوت از روش کسب‌وکارهای سنتی است. در کتاب اریک ریس که در این مقاله درباره‌اش می‌گوییم، در مورد این شیوه و چگونگی تاثیر آن بر استارتاپ‌ها و قرار گرفتن استارتاپ در مسیر موفقیت صحبت شده‌است. با زومیت همراه باشید.

lean startup/لین استارتاپ

سخن اصلی کتاب

روش لین استارتاپ امروز به یک مفهوم گسترده و پایه‌ای در فضای استارتاپی تبدیل شده‌است. اریک ریس به‌عنوان یک کارآفرین و خالق متدولوژی لین استارتاپ، این مفهوم را اینطور تعریف کرده‌است:

یک روش علمی برای ایجاد و مدیریت استارتاپ‌ها و رساندن سریع محصول مطلوب به‌دست مشتری

اریک ریس در این کتاب راه و رسم موفقیت یک استارتاپ را شرح می‌دهد. او اعتقاد دارد برای رسیدن به موفقیت و شکل‌گیری یک کسب‌وکار قدرتمند نیاز به تجربه و انجام مراحل بدون ترس از شکست است. از نظر او موفقیت استارتاپ را می‌توان با یادگیری و آموزش مدیریت و سازمان‌دهی کرد. لین استارتاپ یک روش علمی برای ایجاد و مدیریت استارتاپ‌ها است که باعث می‌شود محصول مطلوب هرچه سریع‌تر به‌دست مشتری برسد. با این رویکرد هزینه‌های شکست بسیار کاهش پیدا می‌کند و اگر قرار است استارتاپی موفق نشود، در همان روزهای اول مشخص خواهد شد. 

این کتاب به کارآفرینان امروزی می‌آموزد چطور نوآوری‌های دائمی را برای ایجاد یک استارتاپ موفق از پایه و اساس به‌کار ببرند. شیوه‌ی نوپای ناب به افراد یاد می‌دهد چطور یک استارتاپ را پیش ببرند، هدایت کنند، کجاها به عقب برگردند، چه زمانی محصول را برای ارائه آماده کنند و کسب‌وکار را با بیشترین سرعت گسترش بدهند. این یک روش اصولی برای گسترش یک محصول جدید است.

بیشتر استارتاپ‌ها کار روی محصولی را که فکر می‌کنند مردم احتیاج دارند آغاز می‌کنند، بدون اینکه این ایده را بسنجند و به‌صورت واقعی امتحانش کنند. آن‌ها برای تولید یک محصول کامل و نهایی هزینه و وقت زیادی صرف می‌کنند. محصول را تا وقتی نهایی نشده، برای کسی نمایش نمی‌دهند. وقتی محصول را ارائه می‌کنند، با عدم نیاز مردم مواجه می‌شوند. آن‌ها در مواجهه واقعی با مشتریان آینده که برای خود تصور می‌کردند، شکست می‌خورند.

با به‌کار بردن روش لین استارتاپ، استارتاپ‌ها می‌توانند یک محصول اولیه (MVP) ایجاد و با کمک ابزارها چشم‌انداز آینده را ببینند و آن‌ را بسنجند. لین استارتاپ تنها برای کاهش هزینه و وقت نیست. بلکه قرار دادن یکسری مراحل و متدولوژی مشخص برای تولید یک محصول است. در نتیجه ابهامات را درباره‌ی آینده از بین می‌رود و مسیر شفاف‌تری پیش روی استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد.

لین استارتاپ/lean startup

با روش نوپای ناب، به‌جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه‌تر عمل می‌کنید. منطقی که براساس آن این روش شکل گرفته، این است که به‌جای پرسش این سؤال که یک محصول را چگونه تولید کنیم؟ می‌پرسد: آیا باید این محصول تولید شود؟ و سؤال مهم دیگر این است که آیا می‌توانیم حول محور محصول مورد نظر یک کسب‌وکار پایدار ایجاد کنیم؟

روش لین استارتاپ به کارآفرینان کمک می‌کند نیاز مشتری خود را بشناسند

هسته‌ی اصلی لین استارتاپ حلقه‌ی بازخورد ساخت-اندازه‌گیری-یادگیری است. این مراحل برای تولید MVP به‌کار گرفته می‌شود. مرحله‌ی اول تشخیص مشکلی‌ است که باید حل شود. بعد از تشخیص نیاز یا مسئله، یک محصول حداقلی و نوپا تولید می‌شود که به آن MVP گفته می‌شود تا کار یادگیری هرچه سریع‌تر انجام شود. زمانی‌که MVP ایجاد می‌شود، مراحل یادگیری و اندازه‌گیری به‌صورت توأمان درگیر می‌شوند و به‌این ترتیب حلقه‌ای از تکرار این ماجرا شکل می‌گیرد. تکرار این مراحل باعث گسترش و پیشرفت محصول بر طبق نیاز مشتری می‌شود. این مراحل باید شامل واحدهای قابل اندازه‌گیری باشند تا بتوان سوالات موثری پرسید.

درباره‌ی نویسنده

 اریک ریس، نویسنده‌ی کتاب لین استارتاپ و کارآفرینی قدرتمند است که نگاه متفاوتی را نسبت به استارتاپ‌ها در تضاد با کسب‌وکار سنتی ایجاد کرد و این نگاه و روش متفاوت را تحت عنوان لین استارتاپ نام‌گذاری کرد. او در وبلاگ شخصی خودش درباره‌ی درس‌هایی که در فضای استارتاپ و کارآفرینی آموخته است، می‌نویسد. ریس معتقد است بهترین ابزار رشد و موفقیت در حوزه‌ی کارآفرینی یادگیری و تجربه است. آخرین کنفرانسی که با عنوان لین استارتاپ برگزار کرد در ماه اکتبر ۲۰۱۸ بود که در یک پست مفصل در وبلاگش درباره‌ی این کنفرانس نوشته‌است. می‌توانید آن مطلب را در این لینک بخوانید.

او در این کنفرانس می‌گوید که قصد دارد فضایی را نه‌تنها برای یادگیری موفقیت‌ها بلکه یادگیری مراحل از دست رفته و اشتباهاتی که در طول استارتاپ بر آن‌ها غلبه کرده‌است، فراهم کند. چرا که معتقد است باید تمام اتفاقات و مراحلی که در یک استارتاپ تجربه می‌شود، به‌خوبی فراگرفته‌ شود تا از شکست‌های بعدی جلوگیری کند.

eric ries/اریک ریس

اریک ریس در حوزه‌ی کارآفرینی افتخاراتی کسب کرده و در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان بهترین کارآفرین جوان و نمونه در حوزه‌ی تکنولوژی انتخاب شده‌ است. او همچنین در نقش مشاور به شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلفی خدمت ارائه کرده‌ است.

درباره‌ی کتاب

عنوان اصلی کتاب Lean Startup (لین استارتاپ) است که با عنوان زیر توسط فرخ بافنده در سال ۹۶ ترجمه شده و به چاپ رسیده‌است:

قدرت خلق کسب‌و‌کار نوپا: اصول کلیدی راه‌اندازی استارت‌‌آپ‌های موفق در دنیای پیش‌بینی‌ناپذیر امروزی

ناشر آن پندار تابان است و در ۳۴۰ صفحه این کتاب را چاپ و منتشر کرده‌است.

بررسی‌های کتاب

خوانندگان کتاب اریک ریس در وبلاگ او در صفحه‌ی کتاب گفته‌اند که این کتاب مثل چراغی بوده که راه را برایشان روشن کرده و ذهنیتشان را طوری تغییر داده که راه به‌دست آوردن خیلی موارد را پیدا کنند.

مجله فایننشیال تایمز financial times در مورد این کتاب می‌نویسد:

اغلب کتاب‌های حوزه‌ی استارتاپ درباره‌ی تغییر نگرش و ذهنیت می‌نویسند. اما این کتاب میان‌برهای عملی برای تبدیل شدن استارتاپ به یک کسب‌کار عالی معرفی می‌کند.
lean startup

سخن پایانی

در دنیای امروز استارتاپ‌ها نقش مهم و پررنگی را در فضای کسب‌وکار به‌عهده گرفته‌اند. هر بار هم بهترین ایده‌ها و شغل‌های جدید از دل همین استارتاپ‌ها بیرون می‌آید. چقدر خوب است اگر تیم‌های استارتاپی دانش و توان خود را به‌حدی بالا ببرند که کمتر به شکست دچار و به نتیجه نزدیک‌تر شوند. این کتاب می‌تواند یکی از بهترین مراجع درباره‌ی یادگیری روش لین استارتاپ باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات