نگاهی عمیق به رولز رویس کالینان ۲۰۱۹

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
اولین شاسی‌بلند رولزرویس، مسیری متفاوت از دیگر محصولات رولزرویس انتخاب کرده است؛ کالینان علاوه بر راحتی همیشگی رولزرویس، توانایی‌های آفرود هم به‌همراه دارد.
تبلیغات

رانندگی در مسیرهای ناهموار و گل‌ولای، رفتاری شایسته با خودروی سوپر لوکس ۳۲۵ هزار دلاری رولزرویس نیست؛ اما بریتانیایی‌ها با همکاری آلمانی‌ها، محصولی متفاوت تولید کرده‌اند.

کالینان به هیچکدام از محصولات دیگر رولزرویس شباهت ندارد. این تفاوت فقط در مجهز بودن کالینان به انتقال قدرت تمام چرخ‌ (AWD)، حالت مخصوص رانندگی آف‌رود و ارتفاع مناسب برای عبور از ناهمواری خلاصه نمی‌شود. طبق اعلام رولزرویس کالینان شاسی‌بلندی خانوادگی خواهد بود و مانند دیگر رولزرویس‌ها برای خدمات به‌مقامات دولتی یا جشن‌های لوکس طراحی نشده است. راهبرد جدید رولزرویس در بین خانواده‌های ثروتمند عملکرد موفقی داشته، به‌طوری‌که بیشتر ظرفیت تولید کالینان، پیش‌‌فروش شده است.

رولزرویس کولینان

کارولین کریسمر، مدیر بخش مهندسی کالینان می‌گوید:

در طراحی این خودرو ما جادار بودن برای مسافران و همچنین داشتن فضای کافی برای حمل وسایل مورد نیاز خانواده را در نظر داشته‌ایم.

اولین نکته که با باز کردن در خودرو به نظر می‌آید جادار بودن آن است، نه تنها کابین خودرو از مواد با کیفیت ساخته شده و کارا و موثر طراحی شده است بلکه به علت طراحی ویژه رولز رویس با پنجره‌های بلند و سانروف پانارومیک استاندارد دید به بیرون بی‌نظیر نشان می‌دهد.

طراحی فضای داخلی به قدری زیبا و دلنشین است که به برندهای معروف مبلمان درس طراحی می‌دهد. ردیف صندلی‌های عقب قابل تنظیم نیستند اما راحت و ایمن هستند و می‌توانند برای افزایش فضای بار با فشردن یک دکمه به آسانی به‌صورت الکترونیکی خم شوند. صندلی‌های میانی که با یک کنسول قابل جابجایی از هم جدا شده‌اند بیشتر شبیه صندلی‌های معمول رولزرویس هستند. ردیف صندلی‌ها با پارتیشنی شیشه‌ای از فضای وسایل جدا شده است تا صدای کمی که به کابین می‌رسد را حتی کمتر کند.

رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان

صندلی‌های جلو قابلیت تغییر پذیری دیوانه‌وار برخی خودروهای جدید را ندارد اما با مواد اولیه و چرم بسیار مرغوب در حد نام رولزرویس ساخته شده است و در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود. چرم صندلی‌ها نرم انعطاف‌پذیر و لوکس‌تر از شکلات اصل سوئیس به قدری زیبا است که نظر طرفداران حقوق حیوانات درباره چرم را تغییر می‌دهد. علاوه بر مواد اولیه مرغوب، خریداران قدرت انتخاب بسیاری در رنگ‌ها و شخصی‌سازی فضای داخلی خودرو دارند.

کالینان تست شده در ویدیو زیر با خطوط نازک آبی چارلز که شباهت زیادی به آبی نورث کارولینا تارهیل دارد لبه‌ی داخلی داشبورد را مزین کرده در حالیکه بالای داشبورد به رنگ معمول تر آبی ناوی است. رولزرویس با ترکیب چرم مشبک درجه‌یک و چوب با‌کیفیت شایسته نام این شرکت برای تودوزی کالینان از طراحی معروف‌ترین برند‌های کیف دستی استفاده کرده است. استفاده از چرم مشبک در محصولات رولزرویس تازگی‌ دارد و فعلاً تنها در رنگ مشکی عرضه شده است. این چرم که با استفاده از پرس فلزی در طول مراحل تولید چرم و سپس قرار دادن لایه ای از لاک الکلی بر روی آن ساخته می‌شود، احساس دوام و نرمی بیشتری از چرم معمولی بقیه اتاق کالینان دارد.

رولزرویس برای تودوزی کالینان از طراحی معروف‌ترین برند‌های کیف دستی استفاده کرده است.

تعادل رولزرویس در استفاده از فناوری کابین، در روزگاری که بیشتر خودروسازان اتاقک خودرو را پر از لایه‌های مختلفی از گجت‌های بی‌استفاده می‌کنند، تحسین آمیز است. کالینان صفحه نمایشی ساده ولی بسیار زیبا در مرکز پنل فرمان دارد. شمارنده همه دیجیتالی هستند اما ظاهری بسیار متفاوت از نمونه‌های سنتی ندارند.

در پایین این پنل و در زیر دو منفذ هوا که به زیبایی طراحی شده‌اند، دستگیره‌ای ظریف برای کنترل تهویه‌ی مطبوع وجود دارد. سیستم سرگرمی و اطلاعات (infotainment) در حد بی‌ام‌و idrive با گرافیک رولزرویس است که نیازهای سرنشینان را به‌خوبی رفع می‌کند.

رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان

به کاربردن هوشمندانه فناوری بیشتر از هرجایی در دکمه آف‌رود که مکان نامحسوسی دارد به‌چشم می‌خورد. این دکمه سیاه رنگ کوچک کالینان را با بالابردن تعلیق بادی و برنامه‌ریزی سیستم کامپیوتری برای عبور از موانع مختلف آماده می‌کند.

الکس اینز طراح کالینان می‌گوید:

با فشار دادن یک دکمه خودرو وضعیت مناسب آف‌رود را پیدا می‌کند و دیگر نیازی به تنظیمات دستی خسته‌کننده نیست.

شاسی‌بلند کالینان از موتور ۶.۷۵ لیتری توربوشارژ دوگانه ۱۲ سیلندر با گشتاور ۸۵۰ نیوتون متر و قدرت ۵۶۳ اسب بخار استفاده می‌کند که توسط انتقال قدرت هشت سرعته اتوماتیک ZF کنترل می‌شود. سیستم انتقال قدرت کالینان کم‌صداترین سیستم ممکن است که به جز هنگام توقف، تقریباً صدای آن غیرقابل تشخیص است. رولزرویس معمولا اطلاعات سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ محصولات را منتشر نمی‌کند اما این مورد برای کالینان کمتر از ۵ ثانیه تخمین زده می‌شود؛ البته نهایت سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

ویژگی خیره‌کننده اصلی رولزرویس، بی‌صدا بودن موتور و سیستم تعلیق آن است. به جرأت می‌توان گفت که کالینان بی‌صداترین شاسی‌بلند موجود است؛ یک سوم وزن ۲۷۲۰ کیلوگرمی کالینان مربوط به‌مواد مورد نیاز برای عایق صدا است. این تمرکز بر رفع آلودگی صوتی باعث شده است که به جز هنگام فشار دادن کامل پدال گاز صدایی به داخل اتاق خودرو نفوذ نکند.

رولزرویس کولینان
رولز رویس کولینان
رولز رویس کولینان
رولز رویس کولینان
رولز رویس کولینان

سکوت کابین خودرو با سیستم اختصاصی Magic Carpet Ride رولزرویس که نه‎تنها هرگونه ناهمواری را مهار بلکه به کلی نادیده می‌گیرد، ترکیب شده است تا لوکس‌ترین و آرام‌ترین تجربه رانندگی ممکن شود. این خودرو در سواری آف‌رود نیز صدای کمی در اتاق دارد؛ هیچ خودروسازی نمی‌تواند صدای سنگ‌ها زیر چرخ‌های ۲۲ اینچی را کاملاً خنثی کند، اما در جاده‌های خاکی سروصدای ناچیز رولزرویس، صدای کم لندرور رنجروور را مانند جیپ رانگلر، زیادتر جلوه می‌دهد.

با در نظرگرفتن تمام امکانات بالا  کمبود دنده‌های سنگین و قفل نشدن دیفرانسیل باعث شده است تا رولزرویس برای عبور از تمامی ناهمواری‌ها مناسب نباشد. همچنین تایرهای تمام فصل کالینان با تمرکز بر تولید صدای کم و راحت بودن طراحی شده‌اند که قدرت لازم برای رد شدن از تمام ناهمواری‌های سنگی و خاکی را ندارند.

مدیر بخش مهندسی کالینان می‌گوید:

تلاش ما بر ساخت خودرویی بود که با پیشرانه خود توان عبور از ناهمواری‌ها را داشته باشد ولی ما تضمین عبور از هر سطح ناهموار آف‌رود را نمی‌دهیم. این قابلیت با شخصیت محصولات رولزرویس که مبنی بر سطح آخر رفاه و آسایش در جاده و آفرود و کمترین آلودگی صوتی برای اتاق است، سازگار نیست.

رانندگی با رولزرویس کالینان در جاده بسیار آسان و لذت بخش است. سیستم تعلیق بادی تجربه‌ی رانندگی قابل اطمینان و مطمئنی ارائه می‌دهد. چرخش چرخ‌ها برای خودرویی با این اندازه و وزن بسیار زیاد است که باعث شده در پیچ‌های تند سیستم چهار چرخ محرک با عملکرد مناسب فضای چرخش را کاهش دهد و به آسانی بپیچد. سیستم چهار چرخ محرک بر خلاف بی‌ام‌و X5 به خوبی با خودرو یکپارچه شده است.

رولزرویس کولینان

رولزرویس کالینان شاسی‌بلندی لوکس است که همه‌ی انتظارات، از برندی ۱۱۴ ساله با بهترین خودروهای لوکس تاریخ را برآورده می‌کند. این مدل با قیمت پایه ۳۲۵ هزار دلار عرضه می‌شود که البته با انتخاب رنگ‌ها، لوازم جانبی و تریم‌های مختلف این مبلغ افزایش پیدا می‌کند. یک کالینان مجهز با آپشن‌های نه چندان بالا قیمتی بین ۳۷۵ هزار تا ۴۰۰ هزار دلار خواهد داشت که باتمام شایستگی‌ها و توانایی‌ها، پرداخت چنین مبلغی برای خودرویی خانوادگی غیر منطقی به نظر می‌رسد. اما درصورت داشتن میلیون‌ها دلار، پرداخت هر مبلغی برای این شاسی‌بلند لوکس، قدرتمند و کم‌صدا منطقی خواهد بود.

جدول مشخصات فنی رولزرویس کالینان

رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
رولزرویس کولینان
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات