پیکسل اسلیت در برابر سرفیس پرو 6 و آیپد پرو

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
مطالعه 6 دقیقه
بازار تبلت‌ها شاید به اندازه‌ی گوشی‌های هوشمند داغ نباشد، اما محصولات اخیر این حوزه تا حد زیادی اغواکننده هستند. در این مقاله به مقایسه این محصولات می‌پردازیم.
تبلیغات

در هفت روز اخیر دو شرکت پیشرو در فناوری، یعنی مایکروسافت و گوگل طی مراسم‌هایی از جدیدترین محصولات خود رونمایی کردند. پیش از آن‌ها نیز اپل به رونمایی از محصولات خود پرداخته بود؛ اما تفاوت در این بود که مایکروسافت و گوگل هر کدام با رونمایی از سرفیس پرو ۶ و پیکسل اسلیت محصولی جدید در حوزه‌ی تبلت معرفی کردند؛ در حالی که پرچمدار تبلت‌های کوپرتونشین‌ها همچنان همان آیپد پرو ۲۰۱۷ باقی مانده است. بنابراین، در ادامه به بررسی و مقایسه‌ی سه پرچمدار حال حاضر بهترین تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار، یعنی مایکروسافت، گوگل و اپل می‌پردازیم.

سرفیس پرو ۶ که هفت روز پیش توسط مایکروسافت رونمایی شد، از پردازنده‌های نسل هشتمی و چهار هسته‌ای اینتل برای تأمین توان پردازشی خود استفاده می‌کند و مایکروسافت ادعا می‌‌کند که نسبت به نسل گذشته ۶۷ درصد سریع‌‌تر است. پردازنده‌ی محصول جدید مایکروسافت را ۴ گیگابایت در حالت پایه و حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم همراهی خواهد کرد. طبق ادعای مایکروسافت، شارژدهی Surface Pro 6 معادل ۱۳.۵ ساعت است.

سرفیس پرو 6 / Surface Pro 6

تبلت جدید Microsoft از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی بهره می‌برد و وزنی معادل ۷۷۱ گرم دارد. در کمال تعجب، این محصول (مشابه نسل‌های پیشین) فاقد درگاه USB Type-C است. بر اساس اعلام ردموندی‌ها سرفیس پرو 6 با دو پردازنده‌ی Core i7 و Core i5 و پشتیبانی از قلم، از تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) با قیمت پایه‌ی ۸۹۹ دلار برای مدل مجهز به تراشه‌ی Core i5 روانه‌ی بازار خواهد شد.

تبلت ۱۲.۳ اینچی گوگل پیکسل اسلیت که روز گذشته توسط غول دنیای فناوری رونمایی شد، در چهار نسخه با پردازنده‌ی سلرون، Core m3، Core i5 و Core i7 ترتیب داده شده است که به ترتیب با چهار، هشت، هشت و ۱۶ گیگابایت رم همراهی می‌شوند. پایین‌ترین نسخه‌ی پیکسل اسلیت ۶۴ گیگابایت و بالاترین نسخه‌ی آن ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این محصول به نمایشگری با رزولوشن ۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل با نسبت ۳ به ۲ مجهز است و از دو سنسور ۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین سلفی و دوربین اصلی در پنل جلو و پشت بهره می‌برد. دوربین سلفی این تبلت، زاویه دید عریض دارد و برای سلفی‌های دسته‌جمعی بسیار مناسب است.

پیکسل اسلیت گوگل / Google Pixel Slate

گوگل برای بهبود امنیت از تراشه‌ی تایتان (Titan) استفاده کرده است که اختصاص به پردازش‌های امنیتی دارد. این تراشه از وجود یک سیستم ویروس‌یاب نیز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این چیپ، سیستم عامل کروم گوگل پیکسل اسلیت به‌صورت خودکار در پس‌زمینه، به‌روزرسانی‌های منتشرشده را دریافت خواهد کرد. اسکنر اثر انگشت، پشتیبانی از قلم، اسپیکرهای استریو و درگاه USB نوع C از سایر مشخصات پیکسل اسلیت محسوب می‌شود. گوگل تبلت جدید خود را با قیمت پایه‌ی ۵۹۹ دلار و کیبورد و قلم لمسی آن را به ترتیب با قیمت‌های ۱۹۹ و ۹۹ دلار از اواخر سال جاری به بازار عرضه می‌کند.

آخرین باری که شاهد رونمایی از آیپد پرو بودیم، به سال گذشته و معرفی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی اپل بازمی‌گردد؛ محصولی که تراشه‌ی A10X فیوژن را در خود جای داده است و چهار گیگابایت حافظه‌ی رم دارد. اپل این تبلت را در ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی با قیمت پایه‌ی حدودا ۱۰۰۰ دلار عرضه کرد.

آیپد پرو / iPad Pro

حسگر اثر انگشت، پشتیبانی از قلم استایلوس، پنل نمایشگر IPS، دوربین اصلی ۱۲ و سلفی ۷ مگاپیکسلی و سیستم‌عامل iOS از سایر ویژگی‌های این دستگاه به شمار می‌آید.

مقایسه سه پرچمدار

یکی از بخش‌های مهم در استفاده از تبلت‌ها، قابلیت استفاده از قلم در آن‌ها است. سه پرچمدار مورد بحث، هرچند هر سه از قلم پشتیبانی می‌کنند، در هیچ‌یک این اکسسوری در جعبه قرار نگرفته است و باید با هزینه‌ی جداگانه آن را خریداری کرد. با این حال شاید iPad پرو به‌دلیل داشتن نمایشگری بزرگتر (تنها ۰.۶ اینچ) نسبت به دو تبلت دیگر در این خصوص برتری داشته باشد.

با رواج USB Type-C، حالا وجود این درگاه در تمامی دستگاه‌ها به یک ضرورت تبدیل شده است. در بین سه دستگاه مورد مقایسه تنها پیکسل اسلیت از این ویژگی برخوردار است و اپل و مایکروسافت به نوعی از آن غافل شده‌اند.

مشخصات / مدل

پیکسل اسلیت

سرفیس پرو ۶

آیپد پرو ۱۲.۹

نمایشگر

۱۲.۳ اینچ، LCD

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل، ۲۹۳ پیکسل‌براینچ

لمسی سازگار با قلم پیکسل‌بوک

۱۲.۳ اینچ، LCD، پیکسل‌سنس

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل، ۲۶۷ پیکسل‌براینچ

لمسی سازگار با سرفیس‌پن

۱۲.۹ اینچ، LCD، رتینا

۲۰۴۸ × ۲۷۳۲ پیکسل، ۲۶۴ پیکسل‌براینچ

لمسی سازگار با اپل‌پنسل

پردازنده

اینتل سلرون نامشخص

اینتل Core m3 - 8100Y

اینتل Core i5 - 8200Y

اینتل Core i7 - 8500Y

اینتل Core i5 - 8250U

اینتل Core i7 - 8650U 

A10X با CPU شش هسته‌ای

گرافیک

گرافیک نسخه‌ی سلرون نامشخص

Intel UHD 620 با فرکانس ۹۰۰، ۹۵۰۰ یا ۱۰۵۰ مگاهرتز

Intel UHD 620 با فرکانس ۱.۱ یا ۱.۱۵ گیگاهرتز

نسخه‌ی سفارشی از گرافیک ۱۲ هسته‌ای PowerVR

باتری

۴۸ وات‌ساعت (تمام روز)

ظرفیت نامشخص (بالغ بر ۱۳.۵ ساعت پخش فیلم)

۴۱ وات‌ساعت (بالغ بر ۱۰ ساعت پخش فیلم)

حافظه‌ی رم

۴ یا ۸ گیگابایت نسخه‌ی سلرون

۸ گیگابایت نسخه‌ی m3 و i5

۱۶ گیگابایت نسخه‌ی i7

۸ گیگابایت نسخه‌ی i5 و i7

۱۶ گیگابایت نسخه‌ی i7

۴ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۳۲ یا ۶۴ گیگابایت نسخه‌ی سلرون

۶۴ گیگابایت نسخه‌ی m3

۱۲۸ گیگابایت نسخه‌ی i5

۲۵۶ گیگابایت نسخه‌ی i7

۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت نسخه‌ی i7

۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت نسخه‌ی i5

۶۴، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت

پورت‌ها

دو پورت USB-C

درگاه اتصال لوازم جانبی نظیر کیبورد

یک پورت USB 3.0 نوع A، مینی دیسپلی‌پورت،

پورت تایپ‌کاور، سرفیس کانکت، درگاه microSDXC، جک هدفون

پورت لایتنینگ USB 3.0، جک هدفون

سیم‌کارت

--

--

نسخه‌ی LTE دارد

دوربین اصلی

۸ مگاپیکسل با لنز f/1.8

۸ مگاپیکسل

۱۲ مگاپیکسل با لنز f/1.8

دوربین سلفی

۸ مگاپیکسل با لنز واید f/1.9

۵ مگاپیکسل

۷ مگاپیکسل با لنز f/2.2

اسپیکر

اسپیکر دو کاناله در پنل جلو

اسپیکر دو کاناله در پنل جلو

اسپیکر چهار کاناله در لبه‌ها

سیستم‌عامل

Chrome OS

ویندوز ۱۰

iOS

ابعاد

۷.۰ × ۲۰۲.۰۴ × ۲۹۰.۸۵ میلی‌متر

۸.۵ × ۲۰۱ × ۲۹۲ میلی‌متر

۶.۹ × ۲۲۰.۶ × ۳۰۵.۷ میلی‌متر

وزن

۷۲۱ گرم

۷۷۵ گرم مدل i5

۷۹۲ گرم مدل i7

۶۷۷ گرم مدل وای‌فای

۶۹۲ گرم مدل LTE

در عوض، اگر از جمله کسانی هستید که با حاشیه‌ی دور صفحه رابطه‌ی خوبی ندارید، احتمالا تبلت گوگل را از لحاظ طراحی در رده‌ی آخر قرار خواهید داد. گوگل حاشیه‌ی اطراف نمایشگر را زیاد کرده و از آن برای قرار دادن دوربین سلفی و حسگر اثر انگشت بهره برده است.

از طرفی، مقرون‌به‌صرفه‌ترین تبلت را نیز باید در نسخه‌های گوگل اسلیت جستجو کنید. تنوع استفاده از پردازنده در گوگل اسلیت باعث شده است تا چهار نسخه‌ی این تبلت هرکدام یک پردازنده‌ی متفاوت داشته باشند. پایین‌ترین نسخه‌ی تبلت ۲۰۱۸ گوگل ۵۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است که از این جهت می‌تواند در مقایسه با محصولات اپل و مایکروسافت، توجه طیف وسیع‌تری از کاربران را به خود جلب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات