با ۱۲ برنامه نویس تاثیر گذار دنیا آشنا شوید

شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
برنامه‌نویسان زیادی در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند. اما همیشه در هر حرفه‌ای افرادی هستند که به چهره‌های شاخصی تبدیل می‌شوند. در ادامه با ۱۲ برنامه‌نویس تاثیرگذار در دنیا آشنا می‌شویم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نرم‌افزارها و بازی‌هایی را که امروز استفاده می‌کنید به یکباره بوجود نیامده‌اند. کسی در جایی آن‌ها را کدنویسی کرده است. این امر همچنین در مورد پلتفرم‌هایی که این نرم‌افزارها روی آن‌ها اجرا می‌شوند همچنین فضای وب و کل اینترنت صادق است.

حتی زبان‌های برنامه‌نویسی که افراد از آن‌ها برای ساخت نرم‌افزارها استفاده می‌کنند هم روزی توسط کسی نوشته شده‌اند. به نظر شما چه کسی در قله برنامه‌نویسی دنیای امروز ما  است؟ در ادامه به معرفی ۱۲ برنامه نویس تاثیر گذار فعلی در دنیا می‌پردازیم. (ترتیب چینش این افراد تصادفی است).

ریچارد استالمن

richard stallman has been fighting for software freedom since the eighties spearheading multiple successful projects to spread programs and tools that arent owned by any one company

استالمن از دهه ۸۰ میلادی تاکنون در راه آزادی نرم‌افزاری در حال مبارزه است. او چندین پروژه موفق را در زمینه گسترش برنامه‌ها و ابزارهایی که متعلق به هیچ شرکتی نیستند رهبری کرده است. شاید بیشتر با واژه Copyleft شناخته شود که در مقابل واژه کپی رایت ارائه شده است. او نویسندهٔ اصلی چندین مجوز کپی‌لفت، از جمله جی‌پی‌ال است؛ مجوزی که بیشترین استفاده را در بین مجوزهای نرم‌افزار آزاد دارد. او تعدادی از نرم‌افزارهایی را که به طور گسترده استفاده می‌شوند گسترش داده‌است؛ نظیر ایمکس اصلی، مجموعه کامپایلرهای گنو و اشکال‌یاب گنو. از ریچارد استالمن به عنوان فیلسوف یاد می‌شود چرا که با تدوین قوانین GNU منجی حیات نرم‌افزارهای متن باز مبتنی بر این گواهی شد. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی «انقلاب در سیستم عامل، داستان ظهور گنو/لینوکس» را مطالعه کنید.

لینوس توروالدز

linus torvalds created linux

لینوس توروالدز خالق لینوکس در خوابگاه خود در دانشگاه هلسینکی است که یک سیستم عامل رایگان است. امروزه لینوکس سیستم عامل منتخب برای پایگاه‌های داده، ابر رایانه‌ها، سرورها و البته خیل عظیم علاقمندان است. توروالدز به خاطر آغاز و توسعه هسته لینوکس و همچنین نرم‌افزار گیت شناخته می‌شود. او پس از چندی معمار ارشد پروژهٔ هسته لینوکس شد و هم‌اکنون مسئولیت هماهنگ کننده پروژه (هسته لینوکس) را بر عهده دارد.

او همچنین بخاطر صراحت بیان خود معروف است. وقتی یکی از حضار در جلسه‌ای از او پرسید که آیا فکر می‌کند که رفتارش باعث شده تا اعضای جامعه لینوکس کمی دلسرد شوند یا نه، توروالدز پاسخ داد: من به شما اهمیتی نمی‌دهم. توروالدز هرچند در این راه تنها نبوده اما یکی از تاثیرگذارترین‌ها در دنیای متن باز و لینوکس به شمار می‌رود.

 

تیم برنرز-لی

sir tim berners lee

تنها فردی در این لیست است که نشان شوالیه را از ملکه الیزابت دوم دریافت کرده است. او پروتکل انتقال فرامتنی (ابر متنی) یا همان HTTP‌ را ابداع کرد. فناوری که شبکه جهانی وب بر اساس آن ساخته شده است. به گفته‌ی تیم برنرز-لی، وب هم مانند بیشتر انسان‌ها پس از ۲۰ سالگی به مرحله اصلی شکوفایی خود رسیده است. او به روزنامه استاندارد چاپ اتریش گفته است که ما هنوز در سطح باقی مانده‌ایم و از تمام توانایی‌های وب استفاده نمی‌کنیم. خالق وب همزمان همگان را فرا خوانده تا از توانایی‌ها، خلاقیت و دانش خود برای گسترش امکانات اینترنت استفاده کنند.

این روزها او در اتحادیه اینترنت مقرون به صرفه که یک موسسه غیر انتفاعی است و از سوی گوگل، فیسبوک و مایکروسافت حمایت می‌شود کار می کند. این موسسه در تلاش است تا دسترسی به اینترنت پر سرعت را برای همه در دنیا ممکن کند.

دونالد نات

donald knuths

فعالیت‌های آکادمیک دونالد نات در زمینه علوم کامپیوتری باعث شده تا به او لقب پدر تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها داده شود. هر چیزی که در News feed ‌فیسبوک می‌بینید یا پیشنهاداتی که آمازون به کاربران خود می‌دهد به نوعی مرهون تلاش‌های او است. 

در سن ۷۷ سالگی او همچنان کتاب چند جلدی هنر برنامه‌نویسی کامپیوتری خود را می‌نویسد. او همچنین استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد نیز هست. 

برِندن آیک

brendan eich is the inventor of javascript which is basically the de facto standard for web app development

او خالق جاوا اسکریپت است که در حال حاضر استاندارد فعلی برای توسعه نرم‌افزارهای وب است. اخیرا او منبع برخی جدال‌ها هم بوده است. مدت کوتاهی پس از این که بعنوان مدیر عامل موزیلا انتخاب شد مشخص شد که او به یکی کمپین‌های مخالف ازدواج همجنس گرایان در کالیفرنیا کمک نقدی کرده است که همین موضوع دستاویزی برای فشار بر روی او از سوی مخالفانش شد. او مدت کوتاهی پس از این ماجرا استعفا کرد.

سولومون هیکس

solomon hykes was the originator of docker a super hot technology that developers love because it lets them write code once and run it anywhere

او کسی است که پلتفرم Docker‌ را ایجاد کرد. فناوری که توسعه دهندگان خیلی زود به آن علاقمند شدند چرا که می‌توانستند کدی را که نوشته‌اند روی هر چیزی اجرا کنند. در واقع Docker‌ بعنوان یک پروژه فرعی در شرکتی به نام dotCloud شروع به کار کرد ولی وقتی به موفقیت رسید از این پروژه حمایت کرد. طبق شایعات در حال حاضر Docker ‌یک میلیارد دلار ارزش دارد.

مارک زاکربرگ

mark zuckerberg famously created facebook in a harvard dorm room today facebooks famous move fast and break things motto informs startup culture the world over

او شبکه اجتماعی فسبوک را در خوابگاه دانشگاه هاروارد ساخت. امروزه شعار سریع حرکت و کن و همه چیز را بشکن فیسبوک تبدیل به فرهنگ استارت‌آپی در دنیا شده است. فلسفه شخصی زاکربرگ در مورد ارتباطات جهانی و تعامل اجتماعی فیسبوک را به پیش می‌راند. زاکربرگ آنقدر در کار خود موفق بود که حتی تلاش‌های گوگل نیز برای راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی مشابهِ فیس‌بوک با شکست روبرو شد و همچنان فیس‌بوک جایگاه خاص خود را حفظ کرده است.

دیوید هاینمایر هانسون

david.heinemeier.hansson

برنامه نویس دانمارکی که در دنیای برنامه نویسان به DHH‌ معروف است، خالق Ruby on Rails است که چارچوب محبوب برنامه نویسی وب  محسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۵ جایزه هکر سال را از سوی گوگل برای او به ارمغان آورد.

هانسون همچنین یک راننده مسابقات است و از سال ۲۰۱۲ در مسابقات 24 Hours of Le Mans شرکت می‌کند. او در سال ۲۰۱۴ در کلاس رقابتی خود مقام اول را بدست آورد.

برام کوهن

53377781Bram Cohen

در سال ۲۰۰۱ پروتوکل بیت تورنت را ابداع کرد سرویسی که با شکستن فایل‌های سنگین به دسته‌ای از فایل‌های کوچک‌تر امکان دانلود همزمان آن‌ها را فراهم می‌سازد. بیت تورنت حالا با داشتن حدود ۲۵۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا بسیار متداول است. سرعت بالای بیت تورنت برای دانلود موسیقی، ویدیو  و بازی این سرویس را تبدیل به سرویسی متداول در دنیا کرده است.

جیمز گاسلینگ

james gosling invented java which is tied with javascript as the most popular programming language in the world the two languages are actually not very similar at all except for their names

او جاوا را ابداع کرد که به همراه جاوا اسکریپت تبدیل به متداول‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا شدند. البته برخلاف اسمشان این دو زبان برنامه‌نویسی چندان به هم شبیه نیستند. گاسلینگ زمانی که در شرکت Sun Microsystems‌ کار می‌کرد جاوا را ساخت. سان مایکروسیستمز شرکتی پیشرو در زمینه فناوری بود که در سال ۲۰۱۰ توسط اوراکل خریداری شد. پس از فروش این شرکت به اوراکل گاسلینگ شرکت را ترک کرد و تبدیل به یکی از بزرگترین منتقدان اوراکل شد. پس از آن برای یک دوره کوتاه ۵ ماهه به گوگل پیوست و در حال حاضر نیز در استارت آپ Liquid Robotics‌ مشغول به کار است.

بیارن استرا استروپ

bs1

دانشمند علوم کامپیوتر دانمارکی زبان برنامه‌نویسی ++C  را در سال ۱۹۷۸ ابداع کرد. او به زبان برنامه‌نویسی C‌ که پیش از این توسط دنیس ریچی ساخته شده بود ویژگی‌هایی را اضافه کرد و این زبان را برای استفاده عموم مردم کاربردی‌تر کرد.

استرا استروپ بسیار پر مشغله است. او عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی در رشته علوم کامپیوتر دانشگاه A&M ‌تگزاس و استاد مدعو در دانشگاه کلمبیا است و در شرکت مورگان استنلی نیز کار می کند.

جان کارمک

john carmack co founder of id software is best known as the creator of doom but he pioneered 3d graphics tricks and techniques that are still at work today

جان کارمک بیشتر بعنوان خالق Doom شناخته می‌شود. او تکنیک‌های گرافیک سه بُعدی را توسعه داد به طوری که هنوز هم مورد استفاده هستند. در حال حاضر او بعنوان مدیر فناوری پروژه Oculus VR فیسبوک فعالیت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات