آیا ۲۰۱۶ سال هدست های واقعیت مجازی خواهد بود؟

پنج‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
پس از انتشار اخبار و حواشی مختلف درباره‌ی سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با تکنولوژی واقعیت مجازی، حال به نظر می‌رسد رویای علاقه‌مندان به این فناوری در حال محقق شدن است و ۲۰۱۶، سال هدست‌های واقعیت مجازی خواهد بود.
تبلیغات

پس از گذر از نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف، حالا تکنولوژی واقعیت مجازی در حال شکل گرفتن است. این شکل‌گیری در نهایت به سالی ختم خواهد شد که به نظر می‌رسد سال هدست‌های واقعیت مجازی خواهد بود. با عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی هدست‌های واقعیت مجازی از طرف شرکت‌هایی مانند آکیولوس، سونی و اچ‌تی‌سی و حتی سایر شرکت‌ها، رویای طرفداران به این فناوری محقق خواهد شد و در نهایت خواهند توانست تا هدست مورد علاقه خود را روی سر گذاشته و به دنیایی جدید و ناشناخته سفر کنند. 

شاید آکیولوس ریفت جریان هدست‌های واقعیت مجازی را به راه انداخت و سبب شد تا به این حوزه به عنوان یک تکنولوژی مستقل و البته غیرقابل چشم‌پوشی نگاه شود اما پس از گذشت سه سال از معرفی این هدست و البته تغییر مالکیت آن (فیسبوک با پرداخت دو میلیارد دلار، آکیولوس را از آنِ خود کرد)، حالا ریفت تنها دونده در مسیر مسابقه بین هدست‌های واقعیت مجازی نیست. فیسبوک به عنوان مالک آکیولوس اعلام کرد که هدست واقعیت مجازی ریفت سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ روانه بازار خواهد شد اما آیا این تاریخ کمی دیر نیست؟ گفته شده که هدست واقعیت مجازی وایو که با همکاری وَلو و اِچ‌تی‌سی در حال ساخت و توسعه است تا پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. البته ریفت تنها هدستی نیست که عرضه آن به سال آینده میلادی موکول شده است. 

هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی سونی که همچنان با نام پروژه مورفیوس شناخته می‌شود نیز نیمه‌ اول سال ۲۰۱۶ میلادی روانه بازار خواهد شد و به نظر می‌رسد مانند تاریخ عرضه، از نقطه نظر قیمت و مشخصات فنی شبیه به هدست ریفت باشد. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین نکته‌ای که می‌تواند وجه تمایز بین این دو هدست باشد، زیبایی شناسی و بحث سلیقه در انتخاب باشد. شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که هدست واقعیت مجازی سونی از نظر زیبایی بر رقیب خود یعنی ریفت برتری دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که زیبایی یک قابلیت زودگذر است و برای یک انتخاب بهتر و منطقی‌تر، باید به زیر پوست این هدست‌ها نفوذ کرد و ورای زیبایی را دید و سنجید. 

از دیگر هدست‌هایی که پتانسیل رقابت در بازار نوظهور هدست‌های واقعیت مجازی را دارند،‌ هدست Gear VR سامسونگ است که از همان تکنولوژی استفاده شده در آکیولوس ریفت بهره می‌برد. هدست واقعیت افزوده مایکروسافت یعنی هولولنز نیز اگرچه از مسیری دیگر در حال وارد شدن به این حوزه است اما رقیبی جدی برای هدست‌های نامبرده، محسوب می‌شود. البته نمی‌توان قدم اول هر کسی در واقعیت مجازی یعنی گوگل کاردبورد را فراموش کرد. 

اما وقتی ابزار و کاربردی برای استفاده از این هدست‌ها نباشد، چگونه می‌توان از این همه تکنولوژی بهره برد؟ جدا از استودیوها و بازی‌سازان مستقل که سعی دارند تا بازی‌های خود را برای هدست‌های واقعیت مجازی عرضه کنند، هنوز استودیو‌های بزرگ تمایل خود را به صورت جدی برای ساخت بازی در حوزه هدست‌های واقعیت مجازی اعلام نکرده و بلیطی برای سوار شدن به قطار واقعیت مجازی تهیه نکرده‌اند. تا اینجا، کورسوی امید مخاطبان بازی‌های ویدیویی و علاقه‌مندان به تکنولوژی واقعیت مجازی، سخنان ایو گیمور، مدیرعامل شرکت یوبی‌سافت بوده است. او چند روز پیش اعلام کرد که شرکت مطبوعش در حال ساخت و توسعه چند بازی برای هدست‌های واقعیت مجازی است. بازی‌هایی که از سال ۲۰۱۶ وارد بازار خواهند شد. 

Virtual-Reality

با این اوصاف، قدم‌های یوبی‌سافت می‌تواند جای پای سایر استودیو‌های بزرگ و مطرح حوزه بازی شود تا آن‌ها نیز کم کم و البته با احتیاط وارد این حوزه شوند و مزه این تکنولوژی را بچشند. البته این در حالی می‌تواند اثربخش و تاثیرگذار باشد که به بدنه اصلی تجربه بازی‌ها لطمه نزند. البته در این بین نباید حرف‌های تیم سویینی، مدیر عامل شرکت اِپیک را فراموش کرد. او چندی پیش در مصاحبه‌‌ای که با نشریه گیم‌اینفورمر داشت ابراز کرد که واقعیت مجازی به سرنوشت تلویزیون‌های سه‌بعدی دچار نخواهد شد. 

اگرچه بازی‌های ویدیویی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرگرمی‌های افراد شناخته می‌شوند اما نمی‌توان نقش سینما را در پیشبرد تکنولوژی واقعیت مجازی نادیده گرفت و باید صبر کرد و دید کدام استودیو‌های فیلم‌سازی و کدام کارگردان‌ها، به سمت این تکنولوژی روی خواهند آورد. 

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا ۲۰۱۶ سال هدست‌های واقعیت مجازی است؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. 

اگر به رویدادهای مرتبط با بازی و سرگرمی علاقمند هستید به زومجی سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات